Tien D´s voor een aangename samenwerking met een tekstschrijver
Input is output. Het is een bekende uitspraak in de wereld van de tekstschrijver. Hoe meer input de klant geeft, des te beter het resultaat. Hoe meer inzicht in de verwachtingen, des te beter hieraan kan worden voldaan. Bovendien is de inputfase een belangrijk beginpunt voor de samenwerking. Het zorgt dat we het ook over de langere termijn met elkaar eens kunnen zijn. Duidelijkheid is hierbij dus essentieel. Hieronder tien tips voor een heldere start.
1. Doel
Een tekst zonder doel is proza of poëzie. Een tekstschrijver schrijft niet vanuit een hogere missie als kunstenaar, maar schrijft om een bepaald doel te realiseren. Jouw doel. Begin de inputfase dus met een duidelijke doelstelling. Wat wil jij als resultaat zien van deze tekst? Door hierover helder te zijn, kan de tekstschrijver ook zijn/haar meerwaarde bewijzen. Zonder doel is dit niet te meten. En weet je dus nooit zeker of die toename in klanten dankzij de tekst is.
2. Doelgroep
Wie is de ontvanger? Wat weten we van de ontvanger? En alsjeblieft niet in algemene termen, maar geef me kenmerken. Schilder me het portret van jouw klant. Vraag aan de salesmensen hoe die klant er volgens hen uitziet. Denk goed na over de juiste doelgroep. Niet alleen voor je product of dienst, maar ook de klant van jouw onderneming. Hoe wil deze aangesproken worden? Wat zijn de triggers? Wat geeft hen het vertrouwen?
3. Definitie
Er is niets ergerlijker of beschamender dan bij een briefing zitten waar klanten ruzie hebben over de definitie van hun product of dienst. Kunnen we hier één lijn op trekken voor we aan communicatie gaan denken? De heldere definitie van het product zorgt namelijk dat de klant ook tevreden is. Want een verkeerde definitie zorgt voor een mismatch. Definitie draait om wat het product kan, wat de meerwaarde is, waar het staat ten opzichte van de concurrentie. Lijkt vreemd dat hierover onduidelijkheid bestaat, maar iedereen kan een andere invulling geven aan deze definitie. Trek daar dus één lijn in.
4. Details
Als ik bij een klant zit voor de inputfase, dan gedraag ik me als een spons. Hoe meer input ik kan vergaren hoe beter. Van het parkeren tot de receptie en de ontvangst op locatie, alles draagt bij aan het scherp krijgen van mijn beeld over deze onderneming. Voed me dus ook met details. Geef een korte rondleiding. Laat het productieproces zien. Laat me even praten met de techneuten. Of de mensen van het magazijn. Maar bied ook helderheid in welke details belangrijk zijn. En welke we kunnen missen.
5. Documentatie
Wat ik vaak doe bij een klant, als ik toch zit te wachten op mijn afspraak, is even het folderrek doorspitten. Staan er al productbrochures? Staat de corporate brochure er? Of het interne magazine? Ik neem ze allemaal mee. Alles! Alles helpt namelijk bij het vormen van een helder beeld over wenselijkheid en werkelijkheid. Wat is de uitstraling nu? Waar wil men naartoe? Zorg dus voor een leuk mapje met documentatie. Geprinte factsheets. Een paar brochures. Het magazine. Een stapeltje persberichten. Een goede tekstschrijver is een veelvraat wat informatie betreft. Voed me!
6. Durf
Je staat op het punt van het bekende pad af te wandelen voor wat betreft je onderneming en de beschrijving van je product/dienstencatalogus. Je geeft je hart en ziel in de handen van een creatief. Daar is durf voor nodig. De bereidheid om mee te gaan in een bepaalde gedachtengang of visie. Wees gerust. Je geeft het aan een expert. Iemand die je bovendien meeneemt. Stapje voor stapje. Het kan altijd anders. Niets is definitief tot de persen gaan draaien of de website online is. Maar heb in ieder geval the balls om elke gedachtenkronkel mee te gaan met de tekstschrijver. Schiet niet alles af wat onveilig of eng lijkt. We zijn hier om te zorgen dat jouw doelen werkelijkheid worden. Ga er in mee. Het wordt een interessante reis.
7. Draagvlak
Het is voor een tekstschrijver heel fijn om te weten dat de persoon aan de andere kant van de tafel ook degene is met de macht. Daarom werkt het vaak prettig samen met directeuren. Zij weten precies wat ze willen zien over hun onderneming en kunnen dit duidelijk maken. Of ze het juist hebben, is een tweede, maar daar komen we onderweg wel uit. Ben je niet de directeur, zorg dan dat je intern draagvlak hebt. Of de macht om anderen te overrulen. Dat maakt de samenwerking veel eenvoudiger. Als wij het eens zijn over de tekst en iemand boven je schiet deze af, werkt dat demotiverend voor iedereen in het proces. Praat dus met de creatief in de stellige overtuiging dat jij het laatste woord hebt.
8. Draagkracht
Met alle respect natuurlijk, maar je staat op het punt een ambachtsman of vrouw in te huren. Dit is ons werk. We hebben er voor geleerd. We hebben na de opleiding doorgeleerd in de praktijk. We leven en ademen dit vak. Betaal daar dus ook gewoon naar. Als je deze niet snapt en wilt beknibbelen op de kwaliteit van je communicatie, hoef je mij niet te bellen. Kwaliteit kost geld. Dat verwacht je van een paar mooie handgemaakte schoenen of een goed pak, dus denk niet dat een goede tekstschrijver minder geld hoeft te kosten, alleen omdat iedereen zogenaamd kan schrijven. Ja iedereen kan schrijven. Maar niet iedereen kan overtuigend schrijven op een manier die doelen haalt. En daar zit een prijskaartje aan.
9. Deadline
Het moet een keertje klaar zijn. Dat is handig voor de tekstschrijver, maar ook intern is het belangrijk dat de deadline helder voor ogen is. We kunnen 2 versies maken. Of 22. Maar of de kwaliteit altijd beter wordt? Verbeter een tekst niet dood. Hij is een keertje klaar.
10. Dromen
Als laatste punt voor de inputfase wil ik klanten uitnodigen voorbij de details, definities en documentatie te kijken en mij mee te nemen in de droom van de ondernemer. Wat vind je zo mooi aan dit vak? Waarom houd je van jouw product? Waarom kies je voor deze branche? Wat is jouw motivatie? Pas dan kan een tekst echt gaan leven. Als het hart en de ziel van de ondernemer vrijuit kunnen spreken.
Labels: tekstschrijven, tekstschrijver