Waarom ben je hier? Wat heeft je doen beslissen om in de stroom van berichten toch te klikken? Heb je blindelings op de link geklikt? Of trok iets je aandacht?
Voor ik inga op Twitter, eerst enkele ontnuchterende citaten over koppen en headlines van de meesters.
“On the average, five times as many people read the headlines as read the body copy.”
David Ogilvy
Of de getallen volgens Copyblogger.com
On average, 8 out of 10 people will read a headline, but only 2 out of 10 will go on to read the content.
En om het in perspectief te plaatsen:
“It follows that unless your headline sells your product, you have wasted 90 percent of your money…”
David Ogilvy
Bekijk je laatste tweet eens. Niet de tweet waarin we mee mogen maken hoe leuk je dag was, maar het bericht met een link. De tweet waarvan je hoopt dat mensen klikken op de link en zo doorzoeven naar je pagina en je content gaan lezen. De tweet waarachter voor jouw onderneming hopelijk de zo gewenste conversie zit.
Heeft die tweet de eigenschappen van een goede kop? Prikkelt deze? Nodigt deze uit? Is deze uniek? Is deze nuttig voor de lezer? Zit er een bepaalde urgentie achter? Zuigt de kop je een verhaal in?
Als je kop niet werkt, ben je de helft van je lezers kwijt. Dat gaat niet alleen op voor copy. Die mensen gaan dus niet doorlezen naar beneden. Die mensen gaan niet klikken. En je geld – want Twitteren kost tijd en dus geld – is verloren gegaan. Al die geschreven content? Ongelezen.
Dan nu het koppensnellen. Vroeger stond dat voor het feit dat je van de krant vooral de koppen leest voor je beslist of je een artikel verder wil lezen. Zelfde gaat op voor een magazine. Of eigenlijk elk stuk tekst.
Met het real-time communicatietijdperk waar we ons nu in bevinden, zijn we allemaal koppensnellers geworden. En we zijn kritischer dan ooit.
Wel interessant.
Niet interessant.
Klik.
Geen klik.
Conversie.
Geen conversie.
Kwestie van seconden.
Ik ga hier niet in op de kwaliteiten van een goede kop. Dat hebben de mensen bij Copyblogger en de vele klassieke copywriters al veel beter gedaan. Google ze en leer.
Het gaat mij meer om het besef. Je Tweet trekt de lezer jouw verhaal in. Maak hem net zo sterk als de kop van een goed verhaal. Van een goede advertentie. Want slechts 2 van de 10 lezers gaan klikken. Doe dus je best op je tweet. Blijf kritisch, want wij zijn het. Make every one count.
En vertel me nu maar hoe je dag was.
P.S. Nog een uitsmijter: “He hasn’t a chance. Because if the headline is poor, the copy will not be read. And copy that is not read does not sell goods.”
John Caples
Labels: copywriting, short copy, Twitter