Eenvoudige copywriting tips voor ZZP-ers

Tot nu toe heb ik al de nodige ZZP-ers mogen ondersteunen bij hun zoektocht naar de juiste toon om hun persoonlijke verhaal helder te vertellen. Ben je nog niet zo ver dat je een copywriter wil inhuren? Hieronder bied ik enkele eenvoudige tips om te zorgen voor een helder verhaal. Een verhaal dat jou, je diensten en producten duidelijk en aanlokkelijk maakt. De basis ligt voor de hand. Win het vertrouwen van je klanten.

Wat het voordeel is van de ZZP-er – een persoon biedt een dienst of product aan, snel, kleinschalig en creatief – is in de communicatie ook een valkuil. Want je kunt niet terugvallen op een breed medewerkersbestand, een jarenlange reputatie of een uitgekristalliseerde producten- en dienstencatalogus. Je hebt alleen jouw expertise. Jouw verhaal. Het is het verhaal van mens tot mens. Niet van organisatie tot organisatie. Wil ik jou als onderneming vertrouwen, dan moet ik je dus als mens vertrouwen. Daarin kan communicatie gelukkig veel goed doen.

Wat heb ik aan je?
Als je verhaal maar één vraag moet beantwoorden, dan is dat wel “wat heb ik aan jou? Persoonlijk?” Jij bent het bedrijf. Jij bent de dienstverlening. Jij levert het product. Maar wat heb ik aan jou? Wat zijn mijn voordelen om met jou in zee te gaan? Als je een dienst levert, waarom klop ik bij jou aan? Maak dat helder voor je verder gaat in je verhaal naar bijvoorbeeld ervaring, opleiding en eventuele prijzen. Bouw aan het vertrouwen dat hoort bij mensen. Neem de tijd om mij kennis te laten maken met jou. Bij een groot bedrijf is dat niet nodig, daar vertrouwen we op het merk en de reputatie van dat merk. Als ze niet te vertrouwen waren, dan waren ze allang over de kop gegaan. Maar als ik mijn vraagstuk bij een ZZP-er neerleg, dan wil ik even zeker weten dat alles klopt. Stel je dus even voor.

Maak je eigen slogan
Ik ga misschien jouw website niet helemaal tot de laatste letter lezen. En misschien gooi ik je folder wel weg. Wat blijft er dan over? Jouw slogan. Jouw kernboodschap in enkele woorden. De reminder aan het antwoord op de vraag: wat heb ik aan je? Ook bij een ZZP-er moet ik met enkele woorden worden overtuigd. Of minstens een prikkel hebben je nog eens te bellen. Wederom, we hebben het hier over contact tussen mensen. Maak het voor mij zo eenvoudig mogelijk om vertrouwen in jouw onderneming te hebben.  Maak een mooie slogan, voer deze consequent door. Het blijft hangen. Je slogan is in feite ook je elevator pitch. Dus als iemand vraagt: wat heb ik aan je?, sta je nooit met je mond vol tanden. 

Claim je expertise
Je hebt als zelfstandige een bepaalde dienst ontwikkeld. Of een mooi product. Maar wat hangt er achter die dienst en dat product? Daar zit een niche. Een specialisatie. En dus kansen om je expertise te claimen. Zet naast een helder persoonlijk verhaal op een zakelijke website, ook jouw bevindingen op een blog. Twitter over jouw onderwerp. Zorg dat je wordt gezien als dé bron voor informatie over jouw expertise. Maar vertel vooral zelf helder waarom jij de expert bent op jouw gebied. Aangezien je niet kunt bouwen op een jarenlange opgebouwde reputatie, moet je op zoek naar andere manieren om het vertrouwen van je klanten te winnen.  Dit zorgt er in de meest ideale situatie ook voor dat je niet naar klanten hoeft te zoeken, maar dat ze jou vinden. Direct, of via je netwerk. Oh zoek je dat en dat? Dan moet je die hebben. 

Vind je stem
Zeker voor de ZZP-er is het belangrijk om de stem in je verhaal te laten aansluiten bij je persoonlijke stem en manier van zaken doen. Ik doe geen zaken met een tandwieltje in een grote organisatie. Ik doe zaken met jou. Jij hebt de keuze gemaakt om niet in loondienst te gaan, maar om je eigen weg te volgen. Neem me mee op jouw avontuur. Vertel  me over jouw passie. Jij bent ondernemer. Jij neemt het risico. Je klanten snappen dat. Als je het ze vertelt. In jouw stem. Op jouw manier. Helder. Overzichtelijk. Met een duidelijke nadruk op de voordelen. Jij bent tenslotte de expert op jouw gebied. Daar komt een bepaalde mate van zelfverzekerdheid bij kijken. Want niet iedereen kan of durft ondernemer te zijn. Praat dus vanuit die zekerheid en laat je stem horen.

Vertel me niet wat je goed kan, bewijs het
Ik kan je vertellen dat ik al heel lang tekstschrijver ben. Ik kan je vertellen dat ik voor multinationals en ministeries heb gewerkt. Maar daar heb je niets aan. Waar je wat aan hebt, is het feit dat deze tekst leesbaar is. En dat je het tot hier hebt gered zonder af te haken. Vertel dus niet waar je goed in bent. Laat het zien. Zoek naar creatieve oplossingen om je meerwaarde te tonen. Mijn medium is tekst. Misschien ben jij meer gebaat bij video. Technisch is online alles mogelijk. Maar bewijs het me. Als jouw aanpak een persoonlijke is, laat dan tevreden klanten voor je pleiten. Vandaag de dag is het heel normaal om een aanbeveling te vragen. Bijvoorbeeld via LinkedIn. Of plaats een goed interview op je blog. Andere mensen hebben met overtuiging voor jou gekozen? Dan maak ik misschien die keuze ook wel.

Tweet

Labels: , ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Eenvoudige copywriting tips voor ZZP-ers

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

zondag 15 mei 2011

Eenvoudige copywriting tips voor ZZP-ers

Tot nu toe heb ik al de nodige ZZP-ers mogen ondersteunen bij hun zoektocht naar de juiste toon om hun persoonlijke verhaal helder te vertellen. Ben je nog niet zo ver dat je een copywriter wil inhuren? Hieronder bied ik enkele eenvoudige tips om te zorgen voor een helder verhaal. Een verhaal dat jou, je diensten en producten duidelijk en aanlokkelijk maakt. De basis ligt voor de hand. Win het vertrouwen van je klanten.

Wat het voordeel is van de ZZP-er – een persoon biedt een dienst of product aan, snel, kleinschalig en creatief – is in de communicatie ook een valkuil. Want je kunt niet terugvallen op een breed medewerkersbestand, een jarenlange reputatie of een uitgekristalliseerde producten- en dienstencatalogus. Je hebt alleen jouw expertise. Jouw verhaal. Het is het verhaal van mens tot mens. Niet van organisatie tot organisatie. Wil ik jou als onderneming vertrouwen, dan moet ik je dus als mens vertrouwen. Daarin kan communicatie gelukkig veel goed doen.

Wat heb ik aan je?
Als je verhaal maar één vraag moet beantwoorden, dan is dat wel “wat heb ik aan jou? Persoonlijk?” Jij bent het bedrijf. Jij bent de dienstverlening. Jij levert het product. Maar wat heb ik aan jou? Wat zijn mijn voordelen om met jou in zee te gaan? Als je een dienst levert, waarom klop ik bij jou aan? Maak dat helder voor je verder gaat in je verhaal naar bijvoorbeeld ervaring, opleiding en eventuele prijzen. Bouw aan het vertrouwen dat hoort bij mensen. Neem de tijd om mij kennis te laten maken met jou. Bij een groot bedrijf is dat niet nodig, daar vertrouwen we op het merk en de reputatie van dat merk. Als ze niet te vertrouwen waren, dan waren ze allang over de kop gegaan. Maar als ik mijn vraagstuk bij een ZZP-er neerleg, dan wil ik even zeker weten dat alles klopt. Stel je dus even voor.

Maak je eigen slogan
Ik ga misschien jouw website niet helemaal tot de laatste letter lezen. En misschien gooi ik je folder wel weg. Wat blijft er dan over? Jouw slogan. Jouw kernboodschap in enkele woorden. De reminder aan het antwoord op de vraag: wat heb ik aan je? Ook bij een ZZP-er moet ik met enkele woorden worden overtuigd. Of minstens een prikkel hebben je nog eens te bellen. Wederom, we hebben het hier over contact tussen mensen. Maak het voor mij zo eenvoudig mogelijk om vertrouwen in jouw onderneming te hebben.  Maak een mooie slogan, voer deze consequent door. Het blijft hangen. Je slogan is in feite ook je elevator pitch. Dus als iemand vraagt: wat heb ik aan je?, sta je nooit met je mond vol tanden. 

Claim je expertise
Je hebt als zelfstandige een bepaalde dienst ontwikkeld. Of een mooi product. Maar wat hangt er achter die dienst en dat product? Daar zit een niche. Een specialisatie. En dus kansen om je expertise te claimen. Zet naast een helder persoonlijk verhaal op een zakelijke website, ook jouw bevindingen op een blog. Twitter over jouw onderwerp. Zorg dat je wordt gezien als dé bron voor informatie over jouw expertise. Maar vertel vooral zelf helder waarom jij de expert bent op jouw gebied. Aangezien je niet kunt bouwen op een jarenlange opgebouwde reputatie, moet je op zoek naar andere manieren om het vertrouwen van je klanten te winnen.  Dit zorgt er in de meest ideale situatie ook voor dat je niet naar klanten hoeft te zoeken, maar dat ze jou vinden. Direct, of via je netwerk. Oh zoek je dat en dat? Dan moet je die hebben. 

Vind je stem
Zeker voor de ZZP-er is het belangrijk om de stem in je verhaal te laten aansluiten bij je persoonlijke stem en manier van zaken doen. Ik doe geen zaken met een tandwieltje in een grote organisatie. Ik doe zaken met jou. Jij hebt de keuze gemaakt om niet in loondienst te gaan, maar om je eigen weg te volgen. Neem me mee op jouw avontuur. Vertel  me over jouw passie. Jij bent ondernemer. Jij neemt het risico. Je klanten snappen dat. Als je het ze vertelt. In jouw stem. Op jouw manier. Helder. Overzichtelijk. Met een duidelijke nadruk op de voordelen. Jij bent tenslotte de expert op jouw gebied. Daar komt een bepaalde mate van zelfverzekerdheid bij kijken. Want niet iedereen kan of durft ondernemer te zijn. Praat dus vanuit die zekerheid en laat je stem horen.

Vertel me niet wat je goed kan, bewijs het
Ik kan je vertellen dat ik al heel lang tekstschrijver ben. Ik kan je vertellen dat ik voor multinationals en ministeries heb gewerkt. Maar daar heb je niets aan. Waar je wat aan hebt, is het feit dat deze tekst leesbaar is. En dat je het tot hier hebt gered zonder af te haken. Vertel dus niet waar je goed in bent. Laat het zien. Zoek naar creatieve oplossingen om je meerwaarde te tonen. Mijn medium is tekst. Misschien ben jij meer gebaat bij video. Technisch is online alles mogelijk. Maar bewijs het me. Als jouw aanpak een persoonlijke is, laat dan tevreden klanten voor je pleiten. Vandaag de dag is het heel normaal om een aanbeveling te vragen. Bijvoorbeeld via LinkedIn. Of plaats een goed interview op je blog. Andere mensen hebben met overtuiging voor jou gekozen? Dan maak ik misschien die keuze ook wel.

Labels: , ,

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage