De lezer MOET niets!

Kom gerust binnen. Ga lekker zitten. Zit je comfortabel? Mooi, dan heb ik een wonderlijk verhaal voor je...


Eerder heb ik al aangegeven dat Niemand meer leest. En dat, dat maar goed is ook. Het volgende inzicht wil ik toch ook even met je delen, omdat het voor mij een belangrijk inzicht is. 
De lezer MOET niets.

Aan het einde van een werkdag moeten we als copywriters natuurlijk resultaten halen. Sales scoren. Omzet binnenhalen. Maar de lezer? Die is nergens toe verplicht. Hij of zij MOET in principe niets.

Veraangenamen
Dat is een belangrijk gegeven om over na te denken als je bezig bent met overtuigende teksten. Of het nu op een website is, in een folder of je volgende tweet. De lezer moet niets, maar we kunnen hem of haar natuurlijk wel verleiden. Ze meenemen op een spannende reis langs voordelen, oplossingen die het leven veraangenamen, leuke verrassingen of coole content waarmee ze kunnen scoren. Misschien zit het op het niveau van lifestyle: zomaar een suggestie, maar als je dit doet, dan zie je er toch wel zo cool uit.

Maar de lezer is in onze tekst nergens toe verplicht. Geen moment. We kunnen slechts suggesties geven.

Verkooppraatjes
Op het moment dat de lezer wel iets MOET, beginnen we af te glijden richting het niveau van de gladde verkooppraatjes. Een praktijkvoorbeeld. Je loopt een winkel binnen en direct vliegen drie verkopers handenwringend en glimlachend op je af. Voelt niet prettig. Een beetje gedwongen. Dus? Je draait je om en verdwijnt snel weer naar buiten. Geen sale. Geen omzet.

Dwang
Deze reflex werkt bij copy en content precies hetzelfde. We klikken weg, we haken af en komen waarschijnlijk niet snel meer terug als we ook maar enige vorm van dwang voelen. Omdat niemand houdt van het gevoel iets te moeten. Zit nu eenmaal in de mens. Heeft iets met allergie te maken. Zijn we heel gevoelig voor.

Prettig
Let daar dus op in je toon. In je woordkeuze. In de opbouw van de tekst. Het is beter de lezer te overtuigen van de voordelen. Een beeld te schetsen van een ideaalbeeld waarin zij kunnen geloven. Een suggestie te doen, zoals een goede vriend(in) een suggestie doet. Door ze onderdeel te laten zijn van een prettige en coole omgeving, waar ze graag nog eens terugkomen.

Hebben we ze mee in de droom? Geloven ze in ons verhaal? Zien ze zichzelf al staan op dat feest, met die mooie dame/man? Dan wordt het tijd ze eens te wijzen op de eenvoudige manieren om te bestellen. Omdat zij het willen. Het is maar een suggestie.


Tweet
Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: De lezer MOET niets!

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

donderdag 5 mei 2011

De lezer MOET niets!

Kom gerust binnen. Ga lekker zitten. Zit je comfortabel? Mooi, dan heb ik een wonderlijk verhaal voor je...


Eerder heb ik al aangegeven dat Niemand meer leest. En dat, dat maar goed is ook. Het volgende inzicht wil ik toch ook even met je delen, omdat het voor mij een belangrijk inzicht is. 
De lezer MOET niets.

Aan het einde van een werkdag moeten we als copywriters natuurlijk resultaten halen. Sales scoren. Omzet binnenhalen. Maar de lezer? Die is nergens toe verplicht. Hij of zij MOET in principe niets.

Veraangenamen
Dat is een belangrijk gegeven om over na te denken als je bezig bent met overtuigende teksten. Of het nu op een website is, in een folder of je volgende tweet. De lezer moet niets, maar we kunnen hem of haar natuurlijk wel verleiden. Ze meenemen op een spannende reis langs voordelen, oplossingen die het leven veraangenamen, leuke verrassingen of coole content waarmee ze kunnen scoren. Misschien zit het op het niveau van lifestyle: zomaar een suggestie, maar als je dit doet, dan zie je er toch wel zo cool uit.

Maar de lezer is in onze tekst nergens toe verplicht. Geen moment. We kunnen slechts suggesties geven.

Verkooppraatjes
Op het moment dat de lezer wel iets MOET, beginnen we af te glijden richting het niveau van de gladde verkooppraatjes. Een praktijkvoorbeeld. Je loopt een winkel binnen en direct vliegen drie verkopers handenwringend en glimlachend op je af. Voelt niet prettig. Een beetje gedwongen. Dus? Je draait je om en verdwijnt snel weer naar buiten. Geen sale. Geen omzet.

Dwang
Deze reflex werkt bij copy en content precies hetzelfde. We klikken weg, we haken af en komen waarschijnlijk niet snel meer terug als we ook maar enige vorm van dwang voelen. Omdat niemand houdt van het gevoel iets te moeten. Zit nu eenmaal in de mens. Heeft iets met allergie te maken. Zijn we heel gevoelig voor.

Prettig
Let daar dus op in je toon. In je woordkeuze. In de opbouw van de tekst. Het is beter de lezer te overtuigen van de voordelen. Een beeld te schetsen van een ideaalbeeld waarin zij kunnen geloven. Een suggestie te doen, zoals een goede vriend(in) een suggestie doet. Door ze onderdeel te laten zijn van een prettige en coole omgeving, waar ze graag nog eens terugkomen.

Hebben we ze mee in de droom? Geloven ze in ons verhaal? Zien ze zichzelf al staan op dat feest, met die mooie dame/man? Dan wordt het tijd ze eens te wijzen op de eenvoudige manieren om te bestellen. Omdat zij het willen. Het is maar een suggestie.


0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage