Niemand leest! En dat is maar goed ook.

Een van de belangrijkste lessen die ik ooit leerde als copywriter is de volgende: Niemand Leest! En dat is maar goed ook...


Je zou denken dat dit een reden is om in paniek te raken. Als niemand meer leest, waarom heb je dan nog copywriters nodig? 


Maar de waarheid ligt iets genuanceerder. Mensen lezen wel, maar de kans dat ze afhaken is duidelijk groter geworden. Er komen zoveel prikkels op ons af. Zoveel kansen om weg te klikken en weg te wezen. Zoveel kansen om te falen.


En daarin ligt de kans voor ons werk. Grijp ze vanaf de eerste letter. Grijp ze vanaf het eerste woord. Prikkel en daag uit om verder te lezen.


Het gaat hierbij om de state of mind dát niemand veel wil lezen. Want dat betekent dat je als copywriter het arsenaal open moet trekken. Ze moet meenemen. Op een spannende reis. Steeds weer naar de volgende regel. En de volgende. Tot je komt bij het moment waar ze overtuigd kiezen voor jou, je diensten en producten. He shoots, he scores. Weer een niet-lezer naar het einde van de alinea.


Niemand leest, dus elke letter telt. Alle registers moeten open. De hele trukendoos.


Met de opkomst van de nieuwe media zijn de kansen overvloedig voor copywriters. 140 tekens, minus de url, om jou te overtuigen om op de link te klikken en onze wereld binnen te stappen? Slechts een call to action om je te verleiden tot een aankoop over te gaan? 


Heerlijk toch? Koren op de molen van elke enthousiaste copywriter. Weet jij binnen die stroom op te vallen? Dan moet je toch wel heel goed de regels van verleiding snappen. 


Copywriters: omarm deze nieuwe media en laat zien waarom wij nodig zijn. Stap mee op de trein. Scherp je stijlen. Scherp je pennen. Verbreed je pallet. En verleid de niet-lezers. I dare you not to!






Tweet

Labels:

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Niemand leest! En dat is maar goed ook.

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

woensdag 4 mei 2011

Niemand leest! En dat is maar goed ook.

Een van de belangrijkste lessen die ik ooit leerde als copywriter is de volgende: Niemand Leest! En dat is maar goed ook...


Je zou denken dat dit een reden is om in paniek te raken. Als niemand meer leest, waarom heb je dan nog copywriters nodig? 


Maar de waarheid ligt iets genuanceerder. Mensen lezen wel, maar de kans dat ze afhaken is duidelijk groter geworden. Er komen zoveel prikkels op ons af. Zoveel kansen om weg te klikken en weg te wezen. Zoveel kansen om te falen.


En daarin ligt de kans voor ons werk. Grijp ze vanaf de eerste letter. Grijp ze vanaf het eerste woord. Prikkel en daag uit om verder te lezen.


Het gaat hierbij om de state of mind dát niemand veel wil lezen. Want dat betekent dat je als copywriter het arsenaal open moet trekken. Ze moet meenemen. Op een spannende reis. Steeds weer naar de volgende regel. En de volgende. Tot je komt bij het moment waar ze overtuigd kiezen voor jou, je diensten en producten. He shoots, he scores. Weer een niet-lezer naar het einde van de alinea.


Niemand leest, dus elke letter telt. Alle registers moeten open. De hele trukendoos.


Met de opkomst van de nieuwe media zijn de kansen overvloedig voor copywriters. 140 tekens, minus de url, om jou te overtuigen om op de link te klikken en onze wereld binnen te stappen? Slechts een call to action om je te verleiden tot een aankoop over te gaan? 


Heerlijk toch? Koren op de molen van elke enthousiaste copywriter. Weet jij binnen die stroom op te vallen? Dan moet je toch wel heel goed de regels van verleiding snappen. 


Copywriters: omarm deze nieuwe media en laat zien waarom wij nodig zijn. Stap mee op de trein. Scherp je stijlen. Scherp je pennen. Verbreed je pallet. En verleid de niet-lezers. I dare you not to!






Labels:

2 reacties:

Op 16 mei 2011 om 09:34 , Anonymous Anoniem zei...

Hoe doen we dat als een etmaal niet meer dan 24 uur heeft en ieders agenda overvol zit?

 
Op 16 mei 2011 om 10:35 , Blogger Tekstschrijver - copywriter Dimitri Lambermont zei...

Als lezer of als schrijver? Als lezer denk ik dat we steeds meer zullen filteren wat we lezen. De weinige teksten die we wel lezen, moeten dan ook aanlokkelijk zijn. Voor wat betreft de schrijver denk ik dat je terdege bewust moet zijn van het feit dat men maar 24 uur heeft en een volle agenda. Dat vraagt dus om goede kwaliteit en leesbaarheid van de teksten.

 

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage