Een van de belangrijkste lessen die ik ooit leerde als copywriter is de volgende: Niemand Leest! En dat is maar goed ook...
Je zou denken dat dit een reden is om in paniek te raken. Als niemand meer leest, waarom heb je dan nog copywriters nodig?
Maar de waarheid ligt iets genuanceerder. Mensen lezen wel, maar de kans dat ze afhaken is duidelijk groter geworden. Er komen zoveel prikkels op ons af. Zoveel kansen om weg te klikken en weg te wezen. Zoveel kansen om te falen.
En daarin ligt de kans voor ons werk. Grijp ze vanaf de eerste letter. Grijp ze vanaf het eerste woord. Prikkel en daag uit om verder te lezen.
Het gaat hierbij om de state of mind dát niemand veel wil lezen. Want dat betekent dat je als copywriter het arsenaal open moet trekken. Ze moet meenemen. Op een spannende reis. Steeds weer naar de volgende regel. En de volgende. Tot je komt bij het moment waar ze overtuigd kiezen voor jou, je diensten en producten. He shoots, he scores. Weer een niet-lezer naar het einde van de alinea.
Niemand leest, dus elke letter telt. Alle registers moeten open. De hele trukendoos.
Met de opkomst van de nieuwe media zijn de kansen overvloedig voor copywriters. 140 tekens, minus de url, om jou te overtuigen om op de link te klikken en onze wereld binnen te stappen? Slechts een call to action om je te verleiden tot een aankoop over te gaan?
Heerlijk toch? Koren op de molen van elke enthousiaste copywriter. Weet jij binnen die stroom op te vallen? Dan moet je toch wel heel goed de regels van verleiding snappen.
Copywriters: omarm deze nieuwe media en laat zien waarom wij nodig zijn. Stap mee op de trein. Scherp je stijlen. Scherp je pennen. Verbreed je pallet. En verleid de niet-lezers. I dare you not to!
Labels: copywriting