Ik ben een merk. Niet dat je een t-shirt van mij kunt kopen. Maar je weet wat je aan me hebt. Hoop ik, want ik ben ook elke dag nog lerende. En voor mijn merk kun je, je voorkeur uitspreken. Of niet. Dankzij Social Media kunnen we meer dan ooit spelen met onze eigen merkwaarden. Alsof we een echt merk zijn. Dat leek een tijdje op toneelspelen, maar wordt serieuzer dan ooit. Hieronder geef ik enkele tips - uit mijn eigen ervaring - voor het online spelen met je merk. Onder het motto: iedereen is wel expert op minstens één onderwerp. Claim het!
1. Kies je niche, leef je niche
De eerste tip is ook de eerste stap die je voor jezelf moet nemen. Wat vind ik nou het aller-, aller-, allerleukst? Waar word ik ECHT blij van? Professioneel gezien natuurlijk. Altijd professioneel.
Voor mij is dat copywriting. Tekstschrijven. En natuurlijk communicatie in de breedste zin van het woord. Oeps daar begin ik al met verwateren... De valkuil die met Social Media kan ontstaan is dat je alles wilt weten van alles en overal wel in mee wil. Ik heb deze fout ook gemaakt en maak hem nog dagelijks. Want er is gewoon te veel leuke techniek. Er zijn te veel leuke kanalen.
Je kunt niet een expert op alle onderdelen zijn, dus kies je niche. Presenteer jezelf met wat jij weet. Wat jou boeit. Waar jij zelf ook graag over leest en leert. Wat je niet weet, blijf daar ook ver vandaan. Lees het. Consumeer het. Maar claim het niet. Want er zijn experts die daar veel beter in zijn. Kies je niche. Leef je niche. Claim je expertise binnen de niche.
2. Blijf consequent
Als je eenmaal de keuze hebt gemaakt voor je niche, laat je dan niet afleiden. Ik herhaal: laat je niet afleiden. Dit komt overeen met het eerste punt, maar als je niet aan infobesitas wil gaan lijden of last wil krijgen van een Social Media burn out is het essentieel je expertise af te bakenen. Wederom uit eigen ervaring: communicatie en zeker online communicatie is heel breed. En zelfs als ik kies voor Copywriting... kies ik dan voor SEO Copywriting, Online Copywriting of Copywriting in de breedste zin van het woord. Afbakenen. Hou het klein. Dankzij de Long Tail van internet zal je het hier al druk genoeg mee hebben. Kies je niche. En houd deze vast. Blijf consequent in je uitingen. Natuurlijk heb je nog zesduizend hobbyprojecten waar je eindeloos over kunt vertellen. Is zo nu en dan leuk, maar houd wel een rode lijn vast qua jouw niche.
3. Zorg voor een goede, herkenbare foto
Het kost even wat. Maar als ik je één tip mee wil geven. Zorg voor een herkenbare foto. Van goede kwaliteit. Je kunt hem vervolgens op al je kanalen weer gebruiken, dus het verdient zich wel terug. Maar juist voor die offline momenten waar je mensen uit je online netwerk tegenkomt is het aardig als ze je herkennen. Anders blijf je een beetje om elkaar heendraaien met zo'n hoofd van: is dat nou die? Laat ook steeds dezelfde foto zien. Ik zit hier ook een beetje mee te spelen soms, maar denk aan het volgende: ik praat graag met een hoofd en niet met een logo...
4. Snap op welk kanaal je zit
Je kunt overal zijn. Op elk kanaal. Is niet zo heel moeilijk en kost minder tijd dan veel mensen denken. Maar weet wel altijd wáár je bent, als je er bent. Handig hoor al dat doorlinken van die accounts. Maar als je een beetje emotioneel bent op Twitter, is het niet handig om dit ook op je LinkedIn terug te laten komen. Andere omgeving. Ander kanaal. Andere toon. Wees je daar gewaar van.
5. Wees selectief
Ook ik maak me hier schuldig aan, maar eigenlijk weet ik ook wel dat die volger uit Amerika met die hoteldeals helemaal niets toevoegt aan mijn niche. Kijk niet alleen naar de aantallen, maar kijk vooral naar vakgenoten. Medebewoners van jouw niche. Daar zit je meerwaarde. Daar zit jouw kennis. En als je meer dan één kennisgebied hebt, kun je dit wel terug laten komen in je online kanalen, maar een duidelijk online merk blijft de nadruk leggen op zijn/haar niche.
6. Have fun
Je bent een merk. Jij met al jouw speciale kwaliteiten: one of a kind. Maar je bent ook gewoon een mens. Anders dreig je die Social Media Asshole (SMA) te worden, die nooit meer over iets anders kan praten. Ik ben niet 24 uur per dag bezig met Copywriting. Ik ben ook gewoon, wie ik ben. Good days, bad days. Maar voor mijn expertise houd ik een bepaalde rode lijn vast. Omdat ik mijn verwondering wil delen. Omdat ik enthousiast ben over een ontwikkeling. Omdat ik mijn werk gewoon leuk vind. Leef je niche. Claim je niche. Maar neem het vooral niet te serieus.
Labels: copywriting, Personal Branding