Binnen het landschap van de Social Media lijken de ondernemingen niet zo veel moeite te hebben met het gegeven Media. Dit zijn immers de kanalen. De techniek. De online omgevingen. Kwestie van er eens in duiken en het ontdekken. Opzetten en uitvoeren. Accountje hier, accountje daar en laat de klanten maar komen.
Waar ondernemingen de plank vaker misslaan is het aspect Sociaal binnen de Social Media. Blijkbaar is Sociaal een wazig begrip. Eén waar ruimte is voor misverstanden en dus falende Social Media strategieën. Eén waar ruimte is voor reacties die de consument tegen de borst stuiten.
Maar waarom is Sociaal zo moeilijk voor ondernemingen?
Laten we bij het begin, beginnen. Wikipedia leert ons het volgende “Sociaal betekent strikt genomen dat een organisme (zoals mens en dier) geneigd is om in groepen te leven.” Deze neiging zetten we logischerwijs online door dankzij laagdrempelige omgevingen die ons in contact brengen met onze sociale groepen. Met als gevolg de beweging van 1.0 naar 2.0.
Sociaal is daarmee een verzamelterm voor een manier van gedragen waarbij je op de behoeften van andere mensen let. “Je hebt gevoel voor de noden van de medeleden van de samenleving.” Let je als lid van de community een beetje op de rest? Of zit je er alleen om jezelf te profileren? Ben je sociaal bezig. Of a-sociaal?
Voor de gebruikers van Social Media zijn deze gedragingen logisch. Je bent onder gelijken en om niet uit de sociale groep te vallen – enkele trolls nagelaten – gedraag je, je sociaal. Je denkt mee. Je zoekt naar antwoorden en gedraagt je volgens de geldende nettiquette die heerst binnen het medium. Je hebt gevoel voor de noden van de medeleden van – in dit geval – de online community. Dit leidt overigens ook tot het positieve gevoel dat veel mensen hebben bij Social Media.
Bij ondernemingen komen we echter a-sociaal gedrag tegen. Bij A-sociaal gedraag focusen we dus op gedrag waarbij er weinig medeleven voor anderen is en die zelfs mogelijk schade toebrengen aan de gemeenschap of community.
Door je eigen boodschap alleen maar te zenden ben je a-sociaal bezig. Door te focussen op sales ben je a-sociaal bezig. Door niet in te gaan op hulpvragen van je klant, ben je a-sociaal bezig. En deze reacties zorgen voor directe schade aan het imago van je onderneming.
Om sociaal te zijn op de Sociale Media zul je als onderneming dus enige sociale vaardigheden moeten ontwikkelen. Een sociale vaardigheid is simpel gezegd elke vaardigheid die bijdraagt in de interactie en communicatie met anderen. Door de juiste vaardigheden onder de duim te hebben, voorkom je jezelf de stress die hoort bij een afstraffing van de sociale kring. Je hebt dan geen oog voor de medeleden van de samenleving. Dus wat kun je als onderneming dan doen om wel sociaal over te komen?
Simpel, minder focussen op de verkoop. Meer focussen op de al aanwezige relatie met je klant.
Want die relatie is in de basis wel sociaal.
Door service te bieden, laat je zien gevoel te hebben voor de noden van je medemens.
Door de juiste informatie te bieden, laat je zien open te zijn.
Door antwoorden te bieden. Door mee te denken met de wensen van je klant. Door goed te luisteren.
In de basis allemaal sociaal wenselijk gedrag. Gedrag waarvoor je beloond wordt. Waarvoor je de opmerking zult krijgen, ´eindelijk een onderneming die snapt hoe het werkt´.
Bedenk je dus het volgende voor je op Social Media gaat lopen aanrommelen. Met die Media lijkt het in eerste instantie wel goed te komen, maar zolang je niet over de juiste Sociale Vaardigheden beschikt, zal je strategie falen. Snap niet alleen de werking van Media, maar juist de werking van Social.
Labels: social media