De P's van Authenticiteit


Met de opkomst en het huidige succes van Social Media en Sociale netwerken heerst bij veel bedrijven de vraag, wie laten we eigenlijk bloggen, twitteren of actief zijn op bijvoorbeeld Facebook? Mijn eerste antwoord is: doe het zelf. Alleen jij hebt jouw ervaring en kennis. En die ervaring en kennis zeggen ook iets over de onderneming waar je werkt. 

Waar het online namelijk om draait is authenticiteit. In de zoektocht naar betrouwbare bronnen om te volgen en een gesprek mee aan te gaan, kiest de mens online steeds vaker voor zijn gelijken. De mensen met wie we willen praten, met wie we kiezen om sociaal te zijn, moeten dan ook de mensen zijn die we mogen verwachten. Van vlees en bloed. Faalbaar en menselijk. Authentiek.

Doe het zelf
Om aan deze wens te voldoen zullen we in onze communicatie dus ook authentiek moeten zijn. Echt. Zoals we zijn. Pratend over onze passies. En als we een passie voor onze onderneming uitdragen is dat mooi, zolang het maar niet riekt naar reclame of marketing. Niet uitbesteden aan de afdeling communicatie dus, maar gewoon zelf doen, is het credo. 

Om in die zoektocht naar een online stem ondersteuning te bieden, heb ik hieronder enkele P's gezet. Niet als rigide richtlijn, maar als termen om over na te denken en om het begrip authentiek helder te maken.

Persoonlijk
Ik wil niet praten met een onderneming, maar met een mens bij de onderneming. Je zult het dus zelf moeten doen. Daarbij maakt de hiƫrarchie eigenlijk niet zoveel uit. Een directeur die niets te melden heeft, is op basis van zijn titel niet opeens interessant. Een medewerker van het magazijn die vol passie praat, kan echter wel opeens een schare followers met zich mee krijgen op basis van zijn enthousiasme. Beide zijn het uithangborden van de onderneming. Beide zeggen ze iets over het bedrijf. Doe het dus zelf. Leg je eigen ervaringen erin. Niet meer schuilen achter afdelingen. Maar laat al je kennis en ervaring maar eens zien. De beloning zit niet in het aantal followers, maar in de boeiende gesprekken die je zult opdoen. En het groeiende besef dat je eigenlijk elke dag met mooie dingen bezig bent.

Plezier
Daarvoor moeten we tijd investeren, dus kies een onderwerp waar je plezier in hebt. Waar je graag de ontwikkelingen over bijhoudt. Voor de toon van de communicatie helpt het als je over iets schrijft en blijft schrijven wat je persoonlijk en professioneel boeit. En het maakt het 'er mee bezig zijn' wel zo makkelijk. Je hebt ooit voor de baan gekozen, dus er moet toch wel wat aan zijn. Deel het. 



Passie
Voor elke passie is online een niche, een plek waar gelijken samen enthousiast zijn over datgene waar ze plezier aan beleven. Leg passie in waar je over bericht, omdat je er plezier aan beleeft. Omdat het iets persoonlijk is. Praat met passie over je werk. Niet geforceerd, maar omdat het je boeit. De inzet wordt terugbetaald in enthousiasme en daarmee positieve aandacht voor je onderneming. De kracht van jouw online persoonlijkheid geeft af op je onderneming. Zowel in positieve als negatieve zin. Dus kies een onderwerp waar je passie voor voelt en het negatieve krijgt weinig kans.



Professioneel
Uiteindelijk hebben we het nog wel over business. Dus hou het professioneel. Je kunt ook vol enthousiasme praten over je eigen onderneming als je met een prachtige innovatie bezig bent. Zonder gelijk een persbericht op te  lepelen. Zonder gelijk te gaan zenden. Maar omdat je werk je na aan het hart ligt. Vanuit die professionele houding kun je zelf best inschatten wat schadelijk zal zijn... en dat dus vermijden. Blijf dicht bij jezelf. Blijft authentiek. Maar vergeet niet dat je ook nog het gezicht van je onderneming bent.  



Privaat
Maar we hoeven het ook weer niet te overdrijven. All work and no play makes Jack a dull boy. Deel dus eens iets uit je persoonlijke leven. Omdat het leuk is, of interessant. Of omdat het iets laat zien van de mens achter de naam. Als je authentiek online bent, sijpelt er ongetwijfeld wel eens wat persoonlijks door. Ander begint het wel heel snel te lijken op het oude zenden. Wees daar niet bang voor, het zorgt dat je menselijk blijft.



Proces (niet een project)
Als laatste P rondom het begrip authenticiteit zou ik zeggen: proces. Zie het als een doorgaand en doorlopend proces. Je bent nooit klaar met leren. Je weet nooit alles over je vak. Denken in korte termijn en resultaten is te simpel. Je bericht over een belangrijk onderdeel van je leven. En daar zit geen deadline of ROI aan verbonden. 




Labels: , , ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: De P's van Authenticiteit

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

maandag 22 maart 2010

De P's van Authenticiteit


Met de opkomst en het huidige succes van Social Media en Sociale netwerken heerst bij veel bedrijven de vraag, wie laten we eigenlijk bloggen, twitteren of actief zijn op bijvoorbeeld Facebook? Mijn eerste antwoord is: doe het zelf. Alleen jij hebt jouw ervaring en kennis. En die ervaring en kennis zeggen ook iets over de onderneming waar je werkt. 

Waar het online namelijk om draait is authenticiteit. In de zoektocht naar betrouwbare bronnen om te volgen en een gesprek mee aan te gaan, kiest de mens online steeds vaker voor zijn gelijken. De mensen met wie we willen praten, met wie we kiezen om sociaal te zijn, moeten dan ook de mensen zijn die we mogen verwachten. Van vlees en bloed. Faalbaar en menselijk. Authentiek.

Doe het zelf
Om aan deze wens te voldoen zullen we in onze communicatie dus ook authentiek moeten zijn. Echt. Zoals we zijn. Pratend over onze passies. En als we een passie voor onze onderneming uitdragen is dat mooi, zolang het maar niet riekt naar reclame of marketing. Niet uitbesteden aan de afdeling communicatie dus, maar gewoon zelf doen, is het credo. 

Om in die zoektocht naar een online stem ondersteuning te bieden, heb ik hieronder enkele P's gezet. Niet als rigide richtlijn, maar als termen om over na te denken en om het begrip authentiek helder te maken.

Persoonlijk
Ik wil niet praten met een onderneming, maar met een mens bij de onderneming. Je zult het dus zelf moeten doen. Daarbij maakt de hiƫrarchie eigenlijk niet zoveel uit. Een directeur die niets te melden heeft, is op basis van zijn titel niet opeens interessant. Een medewerker van het magazijn die vol passie praat, kan echter wel opeens een schare followers met zich mee krijgen op basis van zijn enthousiasme. Beide zijn het uithangborden van de onderneming. Beide zeggen ze iets over het bedrijf. Doe het dus zelf. Leg je eigen ervaringen erin. Niet meer schuilen achter afdelingen. Maar laat al je kennis en ervaring maar eens zien. De beloning zit niet in het aantal followers, maar in de boeiende gesprekken die je zult opdoen. En het groeiende besef dat je eigenlijk elke dag met mooie dingen bezig bent.

Plezier
Daarvoor moeten we tijd investeren, dus kies een onderwerp waar je plezier in hebt. Waar je graag de ontwikkelingen over bijhoudt. Voor de toon van de communicatie helpt het als je over iets schrijft en blijft schrijven wat je persoonlijk en professioneel boeit. En het maakt het 'er mee bezig zijn' wel zo makkelijk. Je hebt ooit voor de baan gekozen, dus er moet toch wel wat aan zijn. Deel het. 



Passie
Voor elke passie is online een niche, een plek waar gelijken samen enthousiast zijn over datgene waar ze plezier aan beleven. Leg passie in waar je over bericht, omdat je er plezier aan beleeft. Omdat het iets persoonlijk is. Praat met passie over je werk. Niet geforceerd, maar omdat het je boeit. De inzet wordt terugbetaald in enthousiasme en daarmee positieve aandacht voor je onderneming. De kracht van jouw online persoonlijkheid geeft af op je onderneming. Zowel in positieve als negatieve zin. Dus kies een onderwerp waar je passie voor voelt en het negatieve krijgt weinig kans.



Professioneel
Uiteindelijk hebben we het nog wel over business. Dus hou het professioneel. Je kunt ook vol enthousiasme praten over je eigen onderneming als je met een prachtige innovatie bezig bent. Zonder gelijk een persbericht op te  lepelen. Zonder gelijk te gaan zenden. Maar omdat je werk je na aan het hart ligt. Vanuit die professionele houding kun je zelf best inschatten wat schadelijk zal zijn... en dat dus vermijden. Blijf dicht bij jezelf. Blijft authentiek. Maar vergeet niet dat je ook nog het gezicht van je onderneming bent.  



Privaat
Maar we hoeven het ook weer niet te overdrijven. All work and no play makes Jack a dull boy. Deel dus eens iets uit je persoonlijke leven. Omdat het leuk is, of interessant. Of omdat het iets laat zien van de mens achter de naam. Als je authentiek online bent, sijpelt er ongetwijfeld wel eens wat persoonlijks door. Ander begint het wel heel snel te lijken op het oude zenden. Wees daar niet bang voor, het zorgt dat je menselijk blijft.



Proces (niet een project)
Als laatste P rondom het begrip authenticiteit zou ik zeggen: proces. Zie het als een doorgaand en doorlopend proces. Je bent nooit klaar met leren. Je weet nooit alles over je vak. Denken in korte termijn en resultaten is te simpel. Je bericht over een belangrijk onderdeel van je leven. En daar zit geen deadline of ROI aan verbonden. 




Labels: , , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage