Social Media draait om Passie

Waarom ben je hier? Waarom neem je de tijd om deze tekst te lezen? Waarom heb ik de tijd genomen om deze – onbetaald nog wel – te schrijven? Het antwoord is simpel: Passie. In mijn geval Passie voor het communicatievak. Passie voor de niche ‘social media’.



Waarom besteden miljoenen mensen delen van hun zuurverdiende vrije tijd aan het schrijven, denken en berichten over hun specifiek niche? Onbetaald en grotendeels onbegrepen? Wederom vanwege de Passie. Het is de passie voor een bepaalde hobby, vak of tijdsverdrijf. Het enthousiasme dat ze hier voor voelen. Enthousiasme dat ze willen delen met gelijken.

Inspelen op enthousiasme
Daarmee staat passie aan de basis van alle mogelijkheden voor Sociale Media. Als we kunnen inspelen op het enthousiasme van al deze mensen, kunnen we beginnen de link te leggen met ons merk. We voegen een positieve connotatie toe, door het merk te koppelen aan hun ware passie. We delen het enthousiasme en worden er onderdeel van.

In het wereldje
Hierbij moet direct een kanttekening worden geplaatst, want we begeven ons hier op het terrein van mensen die een passie uitdragen voor hun niche. Voor hun specifieke tribe of community. Sla de plank mis en je valt onherroepelijk door de mand. Je hebt de passie verraden en het is duidelijk voor iedereen die ‘in het wereldje’ zit.

Overlap de belevingswereld
Daarom is het belangrijk overlappen te vinden tussen ons merk en de belevingswereld van de consument. Niemand gaat vanzelf een passie voelen voor een merk, maar koppel je merk aan een deel van de belevingswereld van de consument, dan heb je kans dat deze passie zich ontwikkelt. Niet door te hard te pushen op productspecifieke eigenschappen, maar door je product te koppelen aan het positieve gevoel dat bij hun specifieke passie hoort.

Wij die het snappen
Een ander punt van belang is het Wij/Zij-denken binnen een niche. Iedereen kent het, Wij die snappen hoe leuk dit is, staan tegenover Zij die het niet snappen. Zij die niet de passie en het enthousiasme delen. En dat maakt ook niet uit, want de Long Tail is lang genoeg en bevat genoeg niches voor iedereen. Wat we willen, is ons zo in te leven in de niche dat we bij de WIJ gaan horen. We worden vertrouwd als een gelijke, omdat we zonder duidelijk winstoogmerk meerwaarde bieden aan de gedeelde passie.

Kansen om uit te blinken
Geef de mensen daarnaast de kans expert te zijn binnen hun niche. Om uit te blinken binnen hun passie. Een goed en veel aangehaald voorbeeld is natuurlijk Starbucks. Bij Starbucks gaat koffie niet over de bruine vloeistof in het bekertje. Het gaat om de belevingswereld rondom koffie. Het geeft passievolle enthousiastelingen de kans zich expert te voelen als zij een keuze maken uit de vele mogelijkheden. Starbucks heeft de passie voor- en de belevingswereld rondom koffie begrepen. En heeft hier vervolgens een Social Media kanaal http://mystarbucksidea.force.com/ op losgelaten om de bezoekers het gevoel te geven een expert te zijn. Het gevolg is dat mensen die een passie voor koffie hebben, nu een passie voor Starbucks uitdragen. De passievolle enthousiasteling is een fan geworden. De kracht van passie is gekanaliseerd.

Bied meerwaarde
En zo ligt tenslotte eigenlijk ook de passie voor ons eigen product aan de basis van dit alles. Want we hebben toch voor dit merk gekozen als de plek waar we werken, waar we aan bijdragen, waar we enthousiast over zijn? Deel het enthousiasme, zoek de overlap met de belevingswereld van andere fans en bied meerwaarde. Oh en dan kan je daar natuurlijk een Social Media-kanaal bij gebruiken, maar dat is eigenlijk al haast bijzaak. Deel de passie en de rest volgt.

Labels: ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Social Media draait om Passie

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

woensdag 21 oktober 2009

Social Media draait om Passie

Waarom ben je hier? Waarom neem je de tijd om deze tekst te lezen? Waarom heb ik de tijd genomen om deze – onbetaald nog wel – te schrijven? Het antwoord is simpel: Passie. In mijn geval Passie voor het communicatievak. Passie voor de niche ‘social media’.



Waarom besteden miljoenen mensen delen van hun zuurverdiende vrije tijd aan het schrijven, denken en berichten over hun specifiek niche? Onbetaald en grotendeels onbegrepen? Wederom vanwege de Passie. Het is de passie voor een bepaalde hobby, vak of tijdsverdrijf. Het enthousiasme dat ze hier voor voelen. Enthousiasme dat ze willen delen met gelijken.

Inspelen op enthousiasme
Daarmee staat passie aan de basis van alle mogelijkheden voor Sociale Media. Als we kunnen inspelen op het enthousiasme van al deze mensen, kunnen we beginnen de link te leggen met ons merk. We voegen een positieve connotatie toe, door het merk te koppelen aan hun ware passie. We delen het enthousiasme en worden er onderdeel van.

In het wereldje
Hierbij moet direct een kanttekening worden geplaatst, want we begeven ons hier op het terrein van mensen die een passie uitdragen voor hun niche. Voor hun specifieke tribe of community. Sla de plank mis en je valt onherroepelijk door de mand. Je hebt de passie verraden en het is duidelijk voor iedereen die ‘in het wereldje’ zit.

Overlap de belevingswereld
Daarom is het belangrijk overlappen te vinden tussen ons merk en de belevingswereld van de consument. Niemand gaat vanzelf een passie voelen voor een merk, maar koppel je merk aan een deel van de belevingswereld van de consument, dan heb je kans dat deze passie zich ontwikkelt. Niet door te hard te pushen op productspecifieke eigenschappen, maar door je product te koppelen aan het positieve gevoel dat bij hun specifieke passie hoort.

Wij die het snappen
Een ander punt van belang is het Wij/Zij-denken binnen een niche. Iedereen kent het, Wij die snappen hoe leuk dit is, staan tegenover Zij die het niet snappen. Zij die niet de passie en het enthousiasme delen. En dat maakt ook niet uit, want de Long Tail is lang genoeg en bevat genoeg niches voor iedereen. Wat we willen, is ons zo in te leven in de niche dat we bij de WIJ gaan horen. We worden vertrouwd als een gelijke, omdat we zonder duidelijk winstoogmerk meerwaarde bieden aan de gedeelde passie.

Kansen om uit te blinken
Geef de mensen daarnaast de kans expert te zijn binnen hun niche. Om uit te blinken binnen hun passie. Een goed en veel aangehaald voorbeeld is natuurlijk Starbucks. Bij Starbucks gaat koffie niet over de bruine vloeistof in het bekertje. Het gaat om de belevingswereld rondom koffie. Het geeft passievolle enthousiastelingen de kans zich expert te voelen als zij een keuze maken uit de vele mogelijkheden. Starbucks heeft de passie voor- en de belevingswereld rondom koffie begrepen. En heeft hier vervolgens een Social Media kanaal http://mystarbucksidea.force.com/ op losgelaten om de bezoekers het gevoel te geven een expert te zijn. Het gevolg is dat mensen die een passie voor koffie hebben, nu een passie voor Starbucks uitdragen. De passievolle enthousiasteling is een fan geworden. De kracht van passie is gekanaliseerd.

Bied meerwaarde
En zo ligt tenslotte eigenlijk ook de passie voor ons eigen product aan de basis van dit alles. Want we hebben toch voor dit merk gekozen als de plek waar we werken, waar we aan bijdragen, waar we enthousiast over zijn? Deel het enthousiasme, zoek de overlap met de belevingswereld van andere fans en bied meerwaarde. Oh en dan kan je daar natuurlijk een Social Media-kanaal bij gebruiken, maar dat is eigenlijk al haast bijzaak. Deel de passie en de rest volgt.

Labels: ,

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage