De drietrapsraket van online copy: Conversie 4/4

Online communicatie vraagt om meer dan een goed taalbesef en een commerciële inslag. Het vraagt van de copywriter zijn volledige aandacht voor drie duidelijke velden. Branding, traffic en conversie. In dit vierde en laatste deel kijken we naar online copy vanuit een conversie gedachte.

Na al onze aandacht te hebben gericht op het neerzetten van een duidelijke merkbeleving (branding) en te hebben gezorg dat de zoekresultaten binnen Google aantrekkelijk waren (traffic), gaan we nu naar de laatste stap. Die van conversie. Alle voorgaande stappen hebben geleid naar dit moment. Nu vraagt het al onze copywritingvaardigheden om van de haastige bezoeker een enthousiaste klant te maken. Het is uiteindelijk de relevantie van onze copy die zorgt voor conversie. En het is de conversie waarop we worden afgerekend.

Beantwoord de vraag
Wat kunnen we doen om te zorgen dat de bezoeker ons genoeg vertrouwt om over te gaan tot actie? De eerste stap is er eentje terug in de tijd. Wat hebben we beloofd in onze tag title en meta description? De bezoeker heeft zijn zoektermen ingevuld, het resultaat is getoond in de zoekmachine en in die resultaten hebben we antwoord geboden op de vraag. Na de klik en eenmaal op de website moeten we ons dus wederom richten op het beantwoorden van de vragen van onze bezoeker. Hierbij moeten we nog meer dan voorheen ons richten op het overtuigend schrijven. We zijn niet simpelweg aan het vertellen over onze mooie oplossingen en innovatieve producten, we zijn aan het verkopen.

Call to action duidelijk
Voor we beginnen met te schrijven, moeten we ons gewaar zijn van welke conversie en dus call to action we eigenlijk willen bereiken? Wat moet onze klant gaan doen als de tekst is uitgelezen? De zoekwoorden zijn natuurlijk belangrijk, maar voor conversie is het goed te weten welke soort conversie je nastreeft. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat de klant contact opneemt, een offerte aanvraagt of zich richting winkelmandje beweegt. Zo stem je, je teksten optimaal af op het doel.

Zoekwoorden vooraan
Ook in deze fase richten we ons natuurlijk op de zoekwoorden. Een klant die gezocht heeft en gevonden binnen Google, wil deze termen nog een keer terug zien om zeker te weten dat hij of zij op de juiste pagina beland is. De pagina die een relevant antwoord gaat bieden voor zijn specifieke niche aan interesses.

De 6 W’s van conversie
Op de pagina maken we vervolgens de belofte van de tag title waar door antwoord te bieden op de meest prangende vragen van de bezoeker. De bekende 5 W’s - wie, wat, waar, waarom, wanneer zijn daarbij de basis en worden aangevuld met What’s in it for me? Wat heb ik eraan?

En hoe?
Om conversie mogelijk te maken bieden onze teksten vervolgens antwoord op nog een vraag, namelijk Hoe? Hoe kan ik bestellen? Hoe kan ik me aanmelden voor de nieuwsbrief? Hoe kom ik met jullie in contact? We verstoppen deze mogelijkheden dus niet, maar zorgen voor een eenvoudige call to action. Overtuigd door onze teksten moet niets de klant in de weg staan. Wees duidelijk in waar kan worden geklikt.

Overtuigende teksten voor conversie
De call to action is duidelijk, nu is het aan ons om te overtuigen dat onze oplossing toch echt de beste is. Zoals eerder gezegd zijn we in deze fase niet alleen over onze oplossing aan het vertellen, we zijn deze aan het verkopen. Wat intern zeer interessante technische features lijken, zijn voor de klant abracadabra of simpelweg niet relevant.

Relevante antwoorden
Hun interesse ligt direct in de omgeving van What’s in it for me? Kan ik dankzij deze oplossing efficienter met mijn tijd omgaan? Brengt het geld op? Geeft het me status? Of is het goed voor mijn gezondheid? Of welke reden er ook achter hun initiële vraag zat. Hierop moeten we antwoord bieden en zo hen persoonlijk aanspreken, op hun interesses en behoeften.

Aandacht voor de kop
De eerste plek waar de klant kijkt is simpelweg de kop. Naast de aandacht die we hier besteden aan zoekwoorden, is de kop de meest directe weg naar de verlangens van de bezoeker. Zelfs als hij of zij de hele tekst niet leest, dan nog moet de kop alles vertellen over zijn mogelijke persoonlijke voordelen en uitnodigen om eens verder te vragen. Besteed veel aandacht aan de kop, want zelfs als er verder geen letter gelezen is, kan deze nog een positieve indruk achterlaten die zorgt dat uw bezoeker toch klant wordt.

De mening van anderen
Wat we in deze fase niet mogen onderschatten is de invloed die mensen op elkaar uitoefenen. Zorg dus voor testimonials . De boodschap, dit heeft voor mij geholpen, roept bij de bezoeker de reactie op, dan is het misschien ook wel wat voor mij. Een enthousiaste klant zal er geen probleem mee hebben om dit enthousiasme te uiten en zo te laten zien dat de bezoeker niet alleen staat in zijn vragen.

Voordelen
En natuurlijk sluiten we nog even af met de belangrijkste voordelen op een rij. Dit zijn wederom niet de voordelen van het product zoals wij ze zien, maar de directe voordelen voor de bezoeker. What’s in it for me? De volgende duidelijke voordelen. Van besparingen in tijd en geld tot meer persoonlijke drijfveren. Zo hoeft de bezoeker eigenlijk alleen de kop en de voordelen te lezen om tot conversie tot klant over te gaan. En hebben we ons doel bereikt.

Labels: , , , ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: De drietrapsraket van online copy: Conversie 4/4

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

zondag 13 september 2009

De drietrapsraket van online copy: Conversie 4/4

Online communicatie vraagt om meer dan een goed taalbesef en een commerciële inslag. Het vraagt van de copywriter zijn volledige aandacht voor drie duidelijke velden. Branding, traffic en conversie. In dit vierde en laatste deel kijken we naar online copy vanuit een conversie gedachte.

Na al onze aandacht te hebben gericht op het neerzetten van een duidelijke merkbeleving (branding) en te hebben gezorg dat de zoekresultaten binnen Google aantrekkelijk waren (traffic), gaan we nu naar de laatste stap. Die van conversie. Alle voorgaande stappen hebben geleid naar dit moment. Nu vraagt het al onze copywritingvaardigheden om van de haastige bezoeker een enthousiaste klant te maken. Het is uiteindelijk de relevantie van onze copy die zorgt voor conversie. En het is de conversie waarop we worden afgerekend.

Beantwoord de vraag
Wat kunnen we doen om te zorgen dat de bezoeker ons genoeg vertrouwt om over te gaan tot actie? De eerste stap is er eentje terug in de tijd. Wat hebben we beloofd in onze tag title en meta description? De bezoeker heeft zijn zoektermen ingevuld, het resultaat is getoond in de zoekmachine en in die resultaten hebben we antwoord geboden op de vraag. Na de klik en eenmaal op de website moeten we ons dus wederom richten op het beantwoorden van de vragen van onze bezoeker. Hierbij moeten we nog meer dan voorheen ons richten op het overtuigend schrijven. We zijn niet simpelweg aan het vertellen over onze mooie oplossingen en innovatieve producten, we zijn aan het verkopen.

Call to action duidelijk
Voor we beginnen met te schrijven, moeten we ons gewaar zijn van welke conversie en dus call to action we eigenlijk willen bereiken? Wat moet onze klant gaan doen als de tekst is uitgelezen? De zoekwoorden zijn natuurlijk belangrijk, maar voor conversie is het goed te weten welke soort conversie je nastreeft. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat de klant contact opneemt, een offerte aanvraagt of zich richting winkelmandje beweegt. Zo stem je, je teksten optimaal af op het doel.

Zoekwoorden vooraan
Ook in deze fase richten we ons natuurlijk op de zoekwoorden. Een klant die gezocht heeft en gevonden binnen Google, wil deze termen nog een keer terug zien om zeker te weten dat hij of zij op de juiste pagina beland is. De pagina die een relevant antwoord gaat bieden voor zijn specifieke niche aan interesses.

De 6 W’s van conversie
Op de pagina maken we vervolgens de belofte van de tag title waar door antwoord te bieden op de meest prangende vragen van de bezoeker. De bekende 5 W’s - wie, wat, waar, waarom, wanneer zijn daarbij de basis en worden aangevuld met What’s in it for me? Wat heb ik eraan?

En hoe?
Om conversie mogelijk te maken bieden onze teksten vervolgens antwoord op nog een vraag, namelijk Hoe? Hoe kan ik bestellen? Hoe kan ik me aanmelden voor de nieuwsbrief? Hoe kom ik met jullie in contact? We verstoppen deze mogelijkheden dus niet, maar zorgen voor een eenvoudige call to action. Overtuigd door onze teksten moet niets de klant in de weg staan. Wees duidelijk in waar kan worden geklikt.

Overtuigende teksten voor conversie
De call to action is duidelijk, nu is het aan ons om te overtuigen dat onze oplossing toch echt de beste is. Zoals eerder gezegd zijn we in deze fase niet alleen over onze oplossing aan het vertellen, we zijn deze aan het verkopen. Wat intern zeer interessante technische features lijken, zijn voor de klant abracadabra of simpelweg niet relevant.

Relevante antwoorden
Hun interesse ligt direct in de omgeving van What’s in it for me? Kan ik dankzij deze oplossing efficienter met mijn tijd omgaan? Brengt het geld op? Geeft het me status? Of is het goed voor mijn gezondheid? Of welke reden er ook achter hun initiële vraag zat. Hierop moeten we antwoord bieden en zo hen persoonlijk aanspreken, op hun interesses en behoeften.

Aandacht voor de kop
De eerste plek waar de klant kijkt is simpelweg de kop. Naast de aandacht die we hier besteden aan zoekwoorden, is de kop de meest directe weg naar de verlangens van de bezoeker. Zelfs als hij of zij de hele tekst niet leest, dan nog moet de kop alles vertellen over zijn mogelijke persoonlijke voordelen en uitnodigen om eens verder te vragen. Besteed veel aandacht aan de kop, want zelfs als er verder geen letter gelezen is, kan deze nog een positieve indruk achterlaten die zorgt dat uw bezoeker toch klant wordt.

De mening van anderen
Wat we in deze fase niet mogen onderschatten is de invloed die mensen op elkaar uitoefenen. Zorg dus voor testimonials . De boodschap, dit heeft voor mij geholpen, roept bij de bezoeker de reactie op, dan is het misschien ook wel wat voor mij. Een enthousiaste klant zal er geen probleem mee hebben om dit enthousiasme te uiten en zo te laten zien dat de bezoeker niet alleen staat in zijn vragen.

Voordelen
En natuurlijk sluiten we nog even af met de belangrijkste voordelen op een rij. Dit zijn wederom niet de voordelen van het product zoals wij ze zien, maar de directe voordelen voor de bezoeker. What’s in it for me? De volgende duidelijke voordelen. Van besparingen in tijd en geld tot meer persoonlijke drijfveren. Zo hoeft de bezoeker eigenlijk alleen de kop en de voordelen te lezen om tot conversie tot klant over te gaan. En hebben we ons doel bereikt.

Labels: , , , ,

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage