“Brands must develop a credible social voice. Regardless of the industry, brands will need to focus on developing credible voices for Social Influence Marketing. These voices will need to be more engaging, personal, humble, authentic and participatory than traditional advertising messages.”
Een interessant punt uit het recentelijk gepubliceerde rapport ‘Fluent, The Razorfish Social Influence Marketing Report’ http://fluent.razorfish.com/publication/?m=6540&l=1. En eentje die mij als copywriter natuurlijk aan het denken zet. Een nieuwe tone of voice voor de nieuwe media. Yes! Het woord waar ik vooral op trigger is Authentiek. Hoe gaan we van het pushen van de boodschap, naar authentieke communicatie?
Daarvoor moeten we eerst de vraag beantwoorden: wat is authentieke communicatie? In mijn ogen is authentieke communicatie een vorm van communicatie die simpelweg de persoon aan de andere kant serieus neemt als individu. Die voorbij de consument of de klant kijkt naar de mens. Communicatie die boven alles antwoord biedt op de oude vraag: what’s in it for me? Persoonlijk, relevant en begaan.
Enkele tips om te komen tot authentieke communicatie:
1. Segmentatie:
We hebben al vastgesteld dat de tijd van het pushen naar de grote gemene deler verleden tijd is. De doelgroep moet verder worden gesegmenteerd om serieus antwoord te geven op de wens van onze klanten om te worden gezien als uniek. De wens zich als individu te onderscheiden van de massa, kunnen we niet langer beantwoorden met generieke teksten.
Hoe kom je tot segmentatie?
Ten eerste: kom uit de ivoren toren van de communicatie-afdeling en maak kennis met de afdeling sales. Zij spreken hun klanten elke dag. Misschien makkelijker uit te voeren in een Business to Business omgeving, dan een Business to Consumer omgeving, maar er zijn genoeg manier om erachter komen hoe je doelgroep er werkelijk uit ziet.
Ten tweede: segmenteer vervolgens verder binnen je doelgroep. Verdiep je in het CRM. Het kost in de aanloopfase misschien wat tijd, maar aan het einde kun je, je communicatie zo afstemmen dat je de persoon aan de andere kant raakt.
Ten derde: vraag het gewoon eens aan je doelgroep. Je kunt mooi spreken over de dialoog, maar ga hem ook aan. Desnoods via een online poll of anders gewoon via de telefoon. Nodig een selectie uit om eens mee te praten. Je tekst moet een gesprek worden? Probeer eerst een gesprek.
2. Relevantie
Waarop is de segmentatie gebaseerd? Op voorkeuren. Persoonlijke voorkeuren die het individu maken tot wat hij is. Onze communicatie zal rekening moeten houden met deze voorkeuren door te zorgen dat de informatie die we sturen relevant voor die persoon is.
Onder relevant versta ik toegesneden op het individu en zijn of haar segment. Met wie zit je aan tafel? Wie probeer je te overtuigen? Kom met argumenten die hout snijden aan de andere kant van de tafel. Door relevant te zijn. Door in te spelen op de wensen van de individu. Anders ben je alleen maar tijd aan het verspillen.
Hoe worden je teksten relevant?
Eigenlijk borduurt dit door op het eerste punt. Weet uit welke individuen je doelgroep bestaat en je kunt al meer gericht en relevant met ze in gesprek gaan. Zo kom je tot tailor-made berichten die passen.
3. Persoonlijk en begaan
Geen trucjes en geen dooddoeners. Vergeet je marketingtaal, de features, het technische jargon van je onderneming. We zijn in gesprek met een individu. We bieden antwoord op de vraag: what’s in it for me? Wat heeft dit individu aan onze oplossing? Wat schiet hij of zij er mee op? Doe niet langer of je begaan bent, maar wees begaan. Redeneer van buiten naar binnen, niet van binnen naar buiten. Vergeet even de snelle sales en richt je op loyaliteit.
Natuurlijk zijn we de snelste, de mooiste, de meest efficiënte en milieuvriendelijkste oplossing mogelijk en boven alles tientallen malen beter dan onze concurrent... maar wat heeft het individu daar aan? Speel constant advocaat van de duivel over je eigen teksten en blijf denken aan de persoon aan de andere kant. Niemand wil het gevoel hebben te zijn gedwongen tot aankoop over te gaan, stuur daar dus ook niet op.
4. Luisteren
De klant praat met je. Online en offline. Luister. Registreer. Sla op en verwerk. De klant geeft ook online zijn voorkeuren, zijn recommendations aan zijn gelijken, zijn klachten op het forum. Speel er op in. Ga de dialoog aan, niet als een zender, maar als een ontvanger van eerlijke feedback.
What’s in it for us?
Loyaliteit van je klant. Fans voor je merk. De kracht van mond tot mond reclame.
Conclusie:
Leer elke dag weer van je doelgroep:
Weet wat er speelt en je kunt ze beter segmenteren.
Weet wat er speelt en je teksten worden relevant voor hun situatie.
Weet wat er speelt en je kunt werkelijk tonen dat je begaan bent.
Door echt je oor te luisteren te leggen bij jouw doelgroep sluit je tone of voice beter aan en komen we tot authentieke communicatie.