Waarom eigenlijk Van Copy tot Content?

Waarom eigenlijk Van Copy tot Content?

Ik heb voor de titel Van Copy tot Content gekozen, omdat ik denk dat we als vakmensen, als copywriters, een duidelijke ontwikkeling hebben doorgemaakt en blijven doormaken.

Een ontwikkeling die steeds weer nieuwe eisen stelt aan onze communicatie. Die vraagt om nog meer schrappen in onze teksten. Die vraagt om nog meer inlevingsgevoel met de doelgroep.

Voor mezelf heb ik deze ontwikkelingen verwoord in de opsomming hieronder.

Het zijn mijn eigen stappen op het pad van communicatie geweest, maar ik denk dat ze herkenbaar zijn voor iedereen die zich professioneel met tekst bezighoudt. Het is een overzicht van hoe we steeds meer onze woorden moeten wegen om bij te blijven. Een mooie uitdaging...

Van schrijver naar copywriter: dus je hebt aanleg om te schrijven... Zeg maar dag tegen al je mooie literaire volzinnen en overdaad aan bijvoegelijke naamwoorden. Schrijven is schrappen, schaven, breken, weggooien en opnieuw beginnen. Verkoopt het wel? Communiceert het wel? Niemand leest, dus come to the point.

Van copy naar heldere communicatie: Van passief naar actief taalgebruik. Minder romig. Duidelijk op de doelgroep gericht. What's in it for me? Schrijven is schrappen en heldere communicatie is communicatie op een strenger dieet. De weegschaal wordt al fijner en onze woorden worden kritisch gewogen.

Van heldere communicatie naar commerciële communicatie: de boodschap is helder, maar verkoopt deze ook? What's in it for me? Welke stap in het besluitproces van onze klant ondervangen we met deze tekst?

Van commerciële communicatie naar online content: Welkom internet! Nog korter, nog minder tekst, nog helderder. Niemand leest meer... hoe overtuig je de klant in de eerste twee regels? De weegschaal is fijner afgesteld.

Van online content naar SEO content: niet alleen korter, maar ook nog met de juiste zoekwoorden erin. Content is King en de copywriter weer aan het leren. Een kop is niet langer een kop, maar je h1. Waar blijft de smakelijke copy? Waar blijft de room? Ontdaan van alle vet en geperst in een zoekmachine keurslijf.

Van SEO content naar conversie: Ja de bezoeker is op de website. En nu? Nu moet je hem overtuigen klant te worden... Optimaal commercieel, optimaal leesbaar, optimaal gebruiksvriendelijk.

Van conversie naar Social Media: alles is toegestaan, want je bent een relatie aan het opbouwen. De monoloog is dialoog geworden. Je moet niet beïnvloeden, maar in gesprek gaan. De bezoeker moet niet alleen klant worden, maar fan van je merk. Zender en ontvanger doen een constante stoelendans. Het mag weer romig. Laat het dieet maar zitten. Probeer niet gelijk te verkopen. We zijn toch vrienden aan het worden?

Het worden nog spannende tijden...

Labels: , ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Waarom eigenlijk Van Copy tot Content?

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

maandag 29 juni 2009

Waarom eigenlijk Van Copy tot Content?

Waarom eigenlijk Van Copy tot Content?

Ik heb voor de titel Van Copy tot Content gekozen, omdat ik denk dat we als vakmensen, als copywriters, een duidelijke ontwikkeling hebben doorgemaakt en blijven doormaken.

Een ontwikkeling die steeds weer nieuwe eisen stelt aan onze communicatie. Die vraagt om nog meer schrappen in onze teksten. Die vraagt om nog meer inlevingsgevoel met de doelgroep.

Voor mezelf heb ik deze ontwikkelingen verwoord in de opsomming hieronder.

Het zijn mijn eigen stappen op het pad van communicatie geweest, maar ik denk dat ze herkenbaar zijn voor iedereen die zich professioneel met tekst bezighoudt. Het is een overzicht van hoe we steeds meer onze woorden moeten wegen om bij te blijven. Een mooie uitdaging...

Van schrijver naar copywriter: dus je hebt aanleg om te schrijven... Zeg maar dag tegen al je mooie literaire volzinnen en overdaad aan bijvoegelijke naamwoorden. Schrijven is schrappen, schaven, breken, weggooien en opnieuw beginnen. Verkoopt het wel? Communiceert het wel? Niemand leest, dus come to the point.

Van copy naar heldere communicatie: Van passief naar actief taalgebruik. Minder romig. Duidelijk op de doelgroep gericht. What's in it for me? Schrijven is schrappen en heldere communicatie is communicatie op een strenger dieet. De weegschaal wordt al fijner en onze woorden worden kritisch gewogen.

Van heldere communicatie naar commerciële communicatie: de boodschap is helder, maar verkoopt deze ook? What's in it for me? Welke stap in het besluitproces van onze klant ondervangen we met deze tekst?

Van commerciële communicatie naar online content: Welkom internet! Nog korter, nog minder tekst, nog helderder. Niemand leest meer... hoe overtuig je de klant in de eerste twee regels? De weegschaal is fijner afgesteld.

Van online content naar SEO content: niet alleen korter, maar ook nog met de juiste zoekwoorden erin. Content is King en de copywriter weer aan het leren. Een kop is niet langer een kop, maar je h1. Waar blijft de smakelijke copy? Waar blijft de room? Ontdaan van alle vet en geperst in een zoekmachine keurslijf.

Van SEO content naar conversie: Ja de bezoeker is op de website. En nu? Nu moet je hem overtuigen klant te worden... Optimaal commercieel, optimaal leesbaar, optimaal gebruiksvriendelijk.

Van conversie naar Social Media: alles is toegestaan, want je bent een relatie aan het opbouwen. De monoloog is dialoog geworden. Je moet niet beïnvloeden, maar in gesprek gaan. De bezoeker moet niet alleen klant worden, maar fan van je merk. Zender en ontvanger doen een constante stoelendans. Het mag weer romig. Laat het dieet maar zitten. Probeer niet gelijk te verkopen. We zijn toch vrienden aan het worden?

Het worden nog spannende tijden...

Labels: , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage