Je klanten zijn je reclamebureau.
“Al meer dan een eeuw vormen advertenties, slogans, merken en logo’s het gezicht van een bedrijf. Het zou echter zoveel beter zijn als het gezicht van een bedrijf, het gezicht van zijn publiek zou zijn, van tevreden klanten die bereid zijn hun tevredenheid niet onder stoelen of banken te steken...”
Jeff Jarvis in zijn boek Wat zou Google doen?
“Iedere keer dat iemand op internet iets goed zegt over jou, je product, je service, je reputatie, je eerlijkheid, je openheid of je hulpvaardigheid, kun je weer een dollar van je advertentiebudget afhalen.”
Wederom Jeff Jarvis in Wat zou Google doen?
De eerste reactie die ik als copywriter zou moeten hebben bij deze statements, is er een van totale afschuw! Budget weghalen van de advertenties? Ben je gek geworden? Dat is mijn veld, mijn boterham! Mijn expertise! Wij pushen. Jullie luisteren. Dat gaat toch goed?
Maar gelukkig ben ik vóór dit soort uitingen en dus zie ik een grote kans om juist te vertrouwen op het oordeel van onze klanten. Hun oordeel biedt een kans tot synergie, tot samenwerking. Een kans tot communicatie op basis van respect en wederzijds vertrouwen en teksten die onze klanten herkennen en met plezier lezen. Als je in gesprek bent, moet je soms gewoon even je mond houden en luisteren.
Een kwestie van gevoel
Vele jaren is copywriting namelijk gebaseerd op algemeenheden en aannames. Wij copywriters hebben de kennis in huis om in het hoofd van uw klanten te kijken en precies te weten wat ze willen. We weten hoe we ze moeten verleiden met onze mooie woorden. Gebruiken op de juiste momenten wat jargon. Strooien een beetje met emoties. Of dat meetbaar is? Het is meer een kwestie van gevoel. Van vertrouwen. Dat kun je niet uiten in cijfers. Klinkt misschien bekend?
De taal van klanten
Maar met de opkomst van internet, een toenemende mondigheid en vele laagdrempelige methoden om je stem online te laten horen, kunnen we er niet langer omheen. Of we het willen of niet, we moeten echt gaan luisteren naar de taal van onze klanten. Want de gesprekken gaan zonder ons ook wel door. Dus waarom zou je er niet je voordeel mee doen?
Wil je echt weten wat er bij je klant leeft? Zoek je bedrijf of het bedrijf van je opdrachtgever maar eens op, op internet. Gebruik een van de vele handige Social Media verzamelsites om te zien wat er gebeurt op een forum, Twitter of Hyves.
Bron van inspiratie
Hoe praten je klanten echt over je bedrijf? En is dat wat je wenst dat ze zeggen? Welke woorden gebruiken zij? Hoe beschrijven zij hun problemen? Hoe hebben ze gezocht? Sluit dat een beetje aan bij je zoekwoorden? Of gaan ze juist weg van je site omdat je niet de woorden gebruikt die bij hen aansluiten? Omdat je niet de toon gebruikt die bij hen past? Dankzij de vele manieren waarop mensen hun mening kunnen en willen uiten krijgen we toegang tot een prachtige bron van inspiratie. En staan we aan het begin van goede, werkelijk afgestemde teksten.
Meetbaar en te analyseren
Dankzij handige analyseprogramma’s, zoals Google Analytics is copywriting bovendien meetbaar geworden. Haken je klanten af op je pagina? Het is meetbaar en dus te analyseren. Verander eens iets aan de indeling, aan de toon of aan de woordkeuze. Maakt het verschil binnen je conversie en traffic? Dan zit je op de goede weg. Meetbaar, resultaatgedreven en dus accountable. Met dit constante proces van meten, analyseren en optimaliseren komen we tot teksten die hun doel raken.
Op maat geschreven
En als je klanten al blij zijn met je bedrijf, hoe mooi denk je dan dat ze het vinden als je hun mening direct vraagt? Als ze het gevoel krijgen dat ze iets mogen bijdragen. Iedereen wil zich toch gewaardeerd voelen? Geef je klant het vertrouwen, laat ze bijdragen en je krijgt er hun persoonlijke vocabulaire en toon voor terug. Ga met ze in gesprek. Niet pushen die boodschap, maar in een dialoog samen ontwikkelen. Een rijkere bron voor werkelijk op maat geschreven teksten zul je niet snel tegenkomen.Labels: communicatie, copywriting