“De vraag is: heb jij het antwoord? Zo moet je je site zien: als een plaats waar antwoorden op alle denkbare vragen te vinden zijn, elk antwoord op een duidelijke en eenvoudig vormgegeven pagina, zodat zowel Google als drukbezette lezers ze kunnen vinden en direct kunnen begrijpen.” Jeff Jarvis in zijn boek ‘Wat zou Google doen?’.
Inlevingsvermogen is voor elke copywriter essentieel, zoals ik eerder al schreef. Door alle technologische ontwikkelingen is de nadruk binnen dit inlevingsvermogen echter verschoven. Vroeger waren we vooral bezig te proberen te voelen hoe we de doelgroep aan de andere kant van onze boodschap kunnen overtuigen...
Wat voor soort mensen zijn het, waaruit onze doelgroep bestaat? Welke argumenten werken voor deze doelgroep? Passen ze bij ons aanbod? Hoe komt ons product top-of-mind bij onze klant? Hoe pushen wij onze boodschap? Allemaal vragen die vooral op onze eigen onderneming, marktbenadering en producten portfolio waren gericht.
Vraaggericht
Met de komst van Google is de nadruk voor de copywriter verschoven naar de vragen van onze klanten. De vraaggerichte communicatie doet zijn intrede en zorgt dat veel van de informatie die we voor waar namen in onze websiteteksten overbodig worden. Onze klanten zijn op zoek naar antwoorden. Zij hebben tenslotte de moeite en tijd genomen om hun vraag in de zoekmachine te stellen.
Voorkeuren
Op het moment dat zij een zoekterm intikken in Google duiken ze in hun eigen niches rond hun eigen voorkeuren. Het wereldwijde en immense web wordt opeens heel persoonlijk. Toegespits op het bieden van het antwoord op hun vraag. Ze geven je het vertrouwen en hun tijd. Wees dus als pagina het antwoord.
Bied antwoord
Voorbij alle mooie structuren, Flash animaties en beelden moeten onze webpagina’s en teksten dus vooral antwoord bieden. Als we als organisatie het vertrouwen van onze klanten willen genieten, moeten we vooral het antwoord willen zijn. Begrijpelijk. Kort en altijd geredeneerd vanuit de vraag.
Gelukkig kunnen we voor inzicht in deze vragen leentjebuur spelen bij de journalistiek. Daar wordt vanaf het begin al de magische formule van de 5W’s en H erin gestampt. Wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe, zijn de meest essentiële vragen die voor elk nieuwsbericht moeten worden beantwoord. Het zijn ook de vragen die spelen bij onze klanten.
Wie?
Wie kan ik vertrouwen het antwoord te bieden op mijn vraag? Wie heeft de producten die ik zoek? De producten waarmee ik me als persoon kan onderscheiden? Of wie heeft het antwoord op mijn persoonlijke vragen, zoals meer informatie over een ziekte of een second opinion?
Het antwoord is even simpel als duidelijk: de personen en bedrijven op de eerste pagina van Google. Zorg dat je website inzichtelijk is. Besteed tijd aan SEO, maar vooral, zorg dat je antwoorden klaar staan. Op elke pagina weer. Dan komt het vertrouwen vanzelf en daarmee verlaag je de drempel naar conversie. Wie kan jouw klant vertrouwen?
Wat?
Wat zoek ik eigenlijk? Wat is de oplossing van mijn probleem? Wat is het product dat ik nog mis? Wat is het antwoord op mijn persoonlijke vraag, binnen mijn niche en mijn voorkeuren? Probeer hier niet gelijk al te hard te verkopen. We bouwen een relatie, we vragen om het vertrouwen van onze klanten. Wat? is vooral: wat heb ik eraan?
Waar?
Ja het web is wereldwijd, maar voor die mensen die nog niet online aankopen doen is de Waar vraag nog steeds belangrijk. Zeker met het ontstaan van handige diensten die op lokaal niveau antwoorden bieden. Zorg dat je gevonden wordt. Niet alleen online, maar ook fysiek. Wees bereikbaar voor verdere vragen, klachten en suggesties. Waar kan ik die winkel of dienstverlener vinden die mij kan helpen? En niet te vergeten: Waar kan ik terecht met klachten?
Waarom?
Dat we snel en eenvoudig antwoord hebben geboden op de vragen van onze klanten wil nog niet zeggen dat we direct hun vertrouwen hebben. Zorg dat je teksten klaar zijn om antwoord te bieden op de vraag: Waarom zou ik uit al het aanbod voor jullie moeten kiezen? Hier krijgen we de kans om alles te vertellen over ons onderscheidend vermogen, onze goede service en jarenlange ervaring...
Wanneer?
Tijd is en blijft belangrijk. Snel en overzichtelijk het antwoord op de vraag bieden. Snel leveren. Snel reageren op verdere vragen. Wanneer kunnen jullie leveren? Wanneer word ik geholpen? Maar ook: wanneer hebben jullie uitverkoop? Of wanneer komen jullie bij een evenement bij mij in de buurt?
Hoe?
En als laatste natuurlijk de Hoe vraag. Hoe slaat op alle eerdere vragen. Hoe kunnen jullie mij helpen? Hoe kan ik jullie vinden? Hoe heet dat product wat ik laatst zag? Maar ook persoonlijker... Hoe heet de aandoening waar ik last van heb? En hoe kom ik in contact met lotgenoten?
Wees het antwoord
Wees het antwoord. Anticipeer op de vragen die je klanten kunnen stellen over jouw bedrijf, product of dienst. En ga dan pas schrijven. Hoeveel SEO je ook over je website gooit, als je klanten geen antwoord krijgen, helpt een eerste positie in Google ook niet.