Social media is een relatie

Ondanks de vele mooie Powerpoints en meningen die er over het internet dwalen is mij persoonlijk één ding steeds duidelijker aan het worden. Social Media is niets anders - en niets meer - dan een relatie. En zoals elke relatie spelen er een paar ongeschreven regels...

Dat klinkt logisch (en gelukkig is dat het ook), maar het helpt als je voorbij de mooie techniek, het diepgaande goeroe gepraat en de prachtige marketingtermen simpelweg een goede vriend voor ogen houdt. Een goede vriend – een gelijke - met wie je op een feestje een ontspannen gesprek voert. Gewoon alsof je staat te keuvelen over zijn favoriete onderwerp.


Toevallig online, en toevallig voor het oog van de wereld, maar in de basis ‘praten’ we binnen social media met vrienden, kennissen en gelijken. De vrienden van ons merk. Die zonder ons ook wel over ons praten. Stel daarom eens de volgende vragen als je nadenkt over de toepassing van marketing en communicatie binnen Social Media.

Zou je alleen maar over jezelf praten?

Of geef je de ander ruimte?

Zou je niet luisteren naar een vriend?

Niet ingaan op wat er wordt gezegd?

Zou je een vriend die een vraag stelt, niet beantwoorden?

Zou je een vriend voor alles, maar dan ook alles geld vragen?

Zou je niet meedenken over de oplossing van zijn/haar probleem?

Zou je handige tools of advies waar je vriend mee gebaat is, achter slot en grendel zetten?

Zou je niet luisteren naar zijn/haar welgemeende advies?

Zou je, je vriend een commercieel aanbod proberen op te dringen?

Zou je het niet mooi vinden als die vriend vertelt dat hij zo blij is dat je hem hebt geholpen, dat hij je gaat aanbevelen?


Neem deze gedachten eens mee voor je denkt over techniek, middelen en budgetten en je snapt vanzelf wat je wel moet doen. En wat niet. Het draait niet om het Media deel, maar om het Sociale!

Labels: ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Social media is een relatie

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

maandag 12 oktober 2009

Social media is een relatie

Ondanks de vele mooie Powerpoints en meningen die er over het internet dwalen is mij persoonlijk één ding steeds duidelijker aan het worden. Social Media is niets anders - en niets meer - dan een relatie. En zoals elke relatie spelen er een paar ongeschreven regels...

Dat klinkt logisch (en gelukkig is dat het ook), maar het helpt als je voorbij de mooie techniek, het diepgaande goeroe gepraat en de prachtige marketingtermen simpelweg een goede vriend voor ogen houdt. Een goede vriend – een gelijke - met wie je op een feestje een ontspannen gesprek voert. Gewoon alsof je staat te keuvelen over zijn favoriete onderwerp.


Toevallig online, en toevallig voor het oog van de wereld, maar in de basis ‘praten’ we binnen social media met vrienden, kennissen en gelijken. De vrienden van ons merk. Die zonder ons ook wel over ons praten. Stel daarom eens de volgende vragen als je nadenkt over de toepassing van marketing en communicatie binnen Social Media.

Zou je alleen maar over jezelf praten?

Of geef je de ander ruimte?

Zou je niet luisteren naar een vriend?

Niet ingaan op wat er wordt gezegd?

Zou je een vriend die een vraag stelt, niet beantwoorden?

Zou je een vriend voor alles, maar dan ook alles geld vragen?

Zou je niet meedenken over de oplossing van zijn/haar probleem?

Zou je handige tools of advies waar je vriend mee gebaat is, achter slot en grendel zetten?

Zou je niet luisteren naar zijn/haar welgemeende advies?

Zou je, je vriend een commercieel aanbod proberen op te dringen?

Zou je het niet mooi vinden als die vriend vertelt dat hij zo blij is dat je hem hebt geholpen, dat hij je gaat aanbevelen?


Neem deze gedachten eens mee voor je denkt over techniek, middelen en budgetten en je snapt vanzelf wat je wel moet doen. En wat niet. Het draait niet om het Media deel, maar om het Sociale!

Labels: ,

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage