Naar een nieuwe formule voor Online Marketing

Iedereen binnen de marketing en communicatiewereld kent natuurlijk de bekende formule AIDA. Attention, Interest, Desire, Action. Het is de meest basale formule om bijvoorbeeld het proces van een klant die langs een etalage loopt te beschrijven. De aandacht wordt getrokken, er is interesse en er ontstaat een wens: hebben! Al snel gevolgd door de actie: de klant gaat de winkel binnen en koopt datgene wat hem zo aansprak in de etalage. Helder, overzichtelijk, heeft jaren voldaan...

Nu het internet verschuift van een online etalage (zoals het nog steeds door velen wordt gezien) naar een sociaal en samenhangend netwerk van verschillende stammen en niches, wordt het tijd voor een herformulering.



AMDE
Daarom hieronder mijn voorzet voor de nieuwe formule voor Online Marketing (in het Nederlands, dus wel zo laagdrempelig) AMDE. Dat staat voor Aandacht, Meerwaarde, Dialoog en Engagement. Waarom ik voor deze kernwaarden heb gekozen, doe ik hieronder uit de doeken:

Aandacht
Ja, net zoals bij het bekende en geliefde AIDA begint mijn formule ook bij Aandacht. We moeten eerst de aandacht zien te trekken van onze gefragmenteerde doelgroep. Maar dat doen we niet op de ouderweste Push manier. We kiezen bij Online Marketing voor een subtielere Pull aanpak. De klant wil zelf zoeken, zelf ontdekken. Daarom zorgen we dat we op de plekken zijn waar onze niche-gerichte consumenten zijn. We geven ze onze aandacht. Niet door ze gelijk de eerste de beste aanbieding te doen, maar door eerst eens te luisteren naar wat ze melden. Waar ze over praten. Wat hun mening is. We verzamelen belangrijke informatie over de groep mensen die we vroeger doelgroep zouden noemen. Na enige tijd low-key te hebben geluisterd, gaan we pas de aandacht trekken... We vallen daarbij op door onze zeer gerichte en op de niche afgestemde meerwaarde.

Meerwaarde
De aandacht trekken betekent niet dat we opeens midden in het gesprek van consumenten gaan staan schreeuwen over onze laatste aanbieding. We bieden meerwaarde aan onze klanten. Laat ze het vervolgens zelf maar ontdekken. Waar bij AIDA hier de Interesse geplaatst is, prikkelen we de interesse door meerwaarde binnen hun specifieke veld te bieden. Dan pas mogen onze klanten er achter komen dat wij achter die handige tool zaten. Meerwaarde komt dan ook in vele vormen. Bijvoorbeeld door handige informatie aan te bieden. Laagdrempelig en als het even kan gratis natuurlijk. Door vervelende taken te vereenvoudigen. We passen onze meerwaarde aan op onze niche, op de wensen van onze klanten. De wensen die we kennen, omdat we aandacht aan ze hebben besteed.

Dialoog
Desire staat er zo mooi op de derde plaats binnen AIDA. Deze heb ik vervangen door dialoog. Onderdeel van de aandacht en meerwaarde die we bieden is het aangaan van een dialoog. We zijn als onderneming open, bereikbaar en benaderbaar. De klant wil met ons praten? Natuurlijk kan dat. De klant heeft een klacht? Ja die lossen we op. Voor het oog van zijn/haar gelijken, zodat iedereen weet: we luisteren naar je. Je bent voor ons belangrijk. Kijk maar naar de meerwaarde die we je bieden. Kijk maar naar de aandacht die we aan je wensen besteden. Je kunt bij ons terecht voor al je vragen. Wees respectvol, we zijn hier op het vertrouwde terrein van de consument op bezoek.

Engagement
De laatste stap, die gelijk staat aan Actie, is Engagement. Waar de ‘oude consument’ overgaat tot aankoop, gaat de hedendaagse consument een stap verder. Na alle goede zorgen die we voor hem over hebben gehad, gaat deze na zijn aankoop vóór ons werken. Daarin zit ons verdienmodel. Daarin zit de winst van al deze overdenkingen en acties. We krijgen de geschonken aandacht namelijk evenredig terug van onze klanten. Ze hebben onze meerwaarde leren waarderen. Ze praten met ons over de wensen en eisen die ze aan onze producten stellen. Ze stellen onze service op prijs. We worden betaald in loyaliteit, in enthousiasme en in aanbevelingen bij hun vrienden. Daarmee bouwen we aan een lange termijnsrelatie die zichzelf meer dan terugverdient.

Labels: ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Naar een nieuwe formule voor Online Marketing

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

vrijdag 16 oktober 2009

Naar een nieuwe formule voor Online Marketing

Iedereen binnen de marketing en communicatiewereld kent natuurlijk de bekende formule AIDA. Attention, Interest, Desire, Action. Het is de meest basale formule om bijvoorbeeld het proces van een klant die langs een etalage loopt te beschrijven. De aandacht wordt getrokken, er is interesse en er ontstaat een wens: hebben! Al snel gevolgd door de actie: de klant gaat de winkel binnen en koopt datgene wat hem zo aansprak in de etalage. Helder, overzichtelijk, heeft jaren voldaan...

Nu het internet verschuift van een online etalage (zoals het nog steeds door velen wordt gezien) naar een sociaal en samenhangend netwerk van verschillende stammen en niches, wordt het tijd voor een herformulering.



AMDE
Daarom hieronder mijn voorzet voor de nieuwe formule voor Online Marketing (in het Nederlands, dus wel zo laagdrempelig) AMDE. Dat staat voor Aandacht, Meerwaarde, Dialoog en Engagement. Waarom ik voor deze kernwaarden heb gekozen, doe ik hieronder uit de doeken:

Aandacht
Ja, net zoals bij het bekende en geliefde AIDA begint mijn formule ook bij Aandacht. We moeten eerst de aandacht zien te trekken van onze gefragmenteerde doelgroep. Maar dat doen we niet op de ouderweste Push manier. We kiezen bij Online Marketing voor een subtielere Pull aanpak. De klant wil zelf zoeken, zelf ontdekken. Daarom zorgen we dat we op de plekken zijn waar onze niche-gerichte consumenten zijn. We geven ze onze aandacht. Niet door ze gelijk de eerste de beste aanbieding te doen, maar door eerst eens te luisteren naar wat ze melden. Waar ze over praten. Wat hun mening is. We verzamelen belangrijke informatie over de groep mensen die we vroeger doelgroep zouden noemen. Na enige tijd low-key te hebben geluisterd, gaan we pas de aandacht trekken... We vallen daarbij op door onze zeer gerichte en op de niche afgestemde meerwaarde.

Meerwaarde
De aandacht trekken betekent niet dat we opeens midden in het gesprek van consumenten gaan staan schreeuwen over onze laatste aanbieding. We bieden meerwaarde aan onze klanten. Laat ze het vervolgens zelf maar ontdekken. Waar bij AIDA hier de Interesse geplaatst is, prikkelen we de interesse door meerwaarde binnen hun specifieke veld te bieden. Dan pas mogen onze klanten er achter komen dat wij achter die handige tool zaten. Meerwaarde komt dan ook in vele vormen. Bijvoorbeeld door handige informatie aan te bieden. Laagdrempelig en als het even kan gratis natuurlijk. Door vervelende taken te vereenvoudigen. We passen onze meerwaarde aan op onze niche, op de wensen van onze klanten. De wensen die we kennen, omdat we aandacht aan ze hebben besteed.

Dialoog
Desire staat er zo mooi op de derde plaats binnen AIDA. Deze heb ik vervangen door dialoog. Onderdeel van de aandacht en meerwaarde die we bieden is het aangaan van een dialoog. We zijn als onderneming open, bereikbaar en benaderbaar. De klant wil met ons praten? Natuurlijk kan dat. De klant heeft een klacht? Ja die lossen we op. Voor het oog van zijn/haar gelijken, zodat iedereen weet: we luisteren naar je. Je bent voor ons belangrijk. Kijk maar naar de meerwaarde die we je bieden. Kijk maar naar de aandacht die we aan je wensen besteden. Je kunt bij ons terecht voor al je vragen. Wees respectvol, we zijn hier op het vertrouwde terrein van de consument op bezoek.

Engagement
De laatste stap, die gelijk staat aan Actie, is Engagement. Waar de ‘oude consument’ overgaat tot aankoop, gaat de hedendaagse consument een stap verder. Na alle goede zorgen die we voor hem over hebben gehad, gaat deze na zijn aankoop vóór ons werken. Daarin zit ons verdienmodel. Daarin zit de winst van al deze overdenkingen en acties. We krijgen de geschonken aandacht namelijk evenredig terug van onze klanten. Ze hebben onze meerwaarde leren waarderen. Ze praten met ons over de wensen en eisen die ze aan onze producten stellen. Ze stellen onze service op prijs. We worden betaald in loyaliteit, in enthousiasme en in aanbevelingen bij hun vrienden. Daarmee bouwen we aan een lange termijnsrelatie die zichzelf meer dan terugverdient.

Labels: ,

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage