Power to the specialist!

Dankzij internet kunnen we onze meningen en inzichten eenvoudig delen. Laagdrempelig, snel en vaak aangenaam. In onze niche, ergens aan het einde van de long tail,  treffen we elkaar om te praten en meningen te delen over de specialismen die ons boeien. De kleine details, de uitgevonden verbeteringen, de obscure kennis... alles komt er samen. We zijn met andere woorden een groep ongelooflijke nerds. En we zijn niet langer alleen. Nu het delen van kennis een kwestie van tikken en klikken is geworden, staan overal de specialisten op.


Obscure specialisten, maar toch... specialisten.




Dankzij het makkelijk kunnen vinden en bereiken van specialisten heb ik een gelijke gevonden. Of eigenlijk niet een gelijke, maar iemand die misschien net iets beter is. Die net iets verder is doorgeslagen in zijn of haar nerd-zijn. Waar ik van kan leren binnen mijn specialistische niche.


En aangezien deze aandacht wederkerig is, kan ik weer iemand helpen die misschien net iets minder weet, dan ik wist. De basis blijft hetzelfde: we worden er uiteindelijk allemaal beter van. Wij nerds helpen andere nerds om betere nerds te worden. Want hoe je het ook draait, iedereen is wel ergens nerderig in. Iedereen heeft zijn persoonlijke (of professionele) specialisme.


Waar het hierbij om draait, is natuurlijk de conversatie: er moet wel iemand zijn om te antwoorden op mijn vragen. Ik kan de content misschien ook gewoon vinden – bijvoorbeeld in de handleiding - maar zal daar toch minder waarde aan hechten dan de praktijkervaringen van een zelfverklaarde specialist. Weet deze zich te bewijzen als een goede bron die op terugkerende basis goede informatie levert, dan zal ik de mening van deze specialist meer waarderen.


Nu kun je dit de ‘amateurisering van kennis’ noemen, maar aan wie is het om deze specialistische, obscure niche-kennis te filteren en er een waardeoordeel over te vellen. Dat doe ik uiteindelijk zelf. En met mij de community van medestanders aan het einde van de long tail. Door de tips en tricks van de specialist gewoon maar eens te proberen. Trial and error. Faalt de specialist, dan staat er wel een ander op die het beter weet en daalt de eerste specialist in mijn aandacht. Het enthousiasme voor de niche blijft. Ik heb de kans gekregen mijn kennis aan te scherpen. Mijn dank is groot.


Door je te profileren als specialist kun je een groep aan je binden. Mede-vakidioten, verzamelaars, fetisjisten, hobbyisten, nerds en detailistische wierdo’s. We herkennen en erkennen elkaar als bronnen voor informatie over onze niche. We waarderen de inzet van de community en kijken op naar de specialisten. De conversatie is gestart en het antwoord zal snel volgen.


Wat heb je nodig om je te profileren als specialist? Een niche. Een tik. En een klik. Waar geef je om? Wat vind je leuk? Waar lees je graag over? Wat zijn je hobbies? Zoek ze op internet en je zult ze vinden. De specialisten wachten op je en zullen je helpen je kennis te vergroten. Vervolgens is het een kwestie van zelf antwoorden, bijdragen, praten en helpen waar mogelijk. Tik het en klik het. Publiceer je eigen mening. Wie weet heb jij de invalshoek die nog geen ander had. Het inzicht waar nog niemand aan had gedacht. En voor je het weet, ben je specialist. 


Labels: , ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Power to the specialist!

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

donderdag 19 november 2009

Power to the specialist!

Dankzij internet kunnen we onze meningen en inzichten eenvoudig delen. Laagdrempelig, snel en vaak aangenaam. In onze niche, ergens aan het einde van de long tail,  treffen we elkaar om te praten en meningen te delen over de specialismen die ons boeien. De kleine details, de uitgevonden verbeteringen, de obscure kennis... alles komt er samen. We zijn met andere woorden een groep ongelooflijke nerds. En we zijn niet langer alleen. Nu het delen van kennis een kwestie van tikken en klikken is geworden, staan overal de specialisten op.


Obscure specialisten, maar toch... specialisten.




Dankzij het makkelijk kunnen vinden en bereiken van specialisten heb ik een gelijke gevonden. Of eigenlijk niet een gelijke, maar iemand die misschien net iets beter is. Die net iets verder is doorgeslagen in zijn of haar nerd-zijn. Waar ik van kan leren binnen mijn specialistische niche.


En aangezien deze aandacht wederkerig is, kan ik weer iemand helpen die misschien net iets minder weet, dan ik wist. De basis blijft hetzelfde: we worden er uiteindelijk allemaal beter van. Wij nerds helpen andere nerds om betere nerds te worden. Want hoe je het ook draait, iedereen is wel ergens nerderig in. Iedereen heeft zijn persoonlijke (of professionele) specialisme.


Waar het hierbij om draait, is natuurlijk de conversatie: er moet wel iemand zijn om te antwoorden op mijn vragen. Ik kan de content misschien ook gewoon vinden – bijvoorbeeld in de handleiding - maar zal daar toch minder waarde aan hechten dan de praktijkervaringen van een zelfverklaarde specialist. Weet deze zich te bewijzen als een goede bron die op terugkerende basis goede informatie levert, dan zal ik de mening van deze specialist meer waarderen.


Nu kun je dit de ‘amateurisering van kennis’ noemen, maar aan wie is het om deze specialistische, obscure niche-kennis te filteren en er een waardeoordeel over te vellen. Dat doe ik uiteindelijk zelf. En met mij de community van medestanders aan het einde van de long tail. Door de tips en tricks van de specialist gewoon maar eens te proberen. Trial and error. Faalt de specialist, dan staat er wel een ander op die het beter weet en daalt de eerste specialist in mijn aandacht. Het enthousiasme voor de niche blijft. Ik heb de kans gekregen mijn kennis aan te scherpen. Mijn dank is groot.


Door je te profileren als specialist kun je een groep aan je binden. Mede-vakidioten, verzamelaars, fetisjisten, hobbyisten, nerds en detailistische wierdo’s. We herkennen en erkennen elkaar als bronnen voor informatie over onze niche. We waarderen de inzet van de community en kijken op naar de specialisten. De conversatie is gestart en het antwoord zal snel volgen.


Wat heb je nodig om je te profileren als specialist? Een niche. Een tik. En een klik. Waar geef je om? Wat vind je leuk? Waar lees je graag over? Wat zijn je hobbies? Zoek ze op internet en je zult ze vinden. De specialisten wachten op je en zullen je helpen je kennis te vergroten. Vervolgens is het een kwestie van zelf antwoorden, bijdragen, praten en helpen waar mogelijk. Tik het en klik het. Publiceer je eigen mening. Wie weet heb jij de invalshoek die nog geen ander had. Het inzicht waar nog niemand aan had gedacht. En voor je het weet, ben je specialist. 


Labels: , ,

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage