Leef je werk. Maak het je merk

Ongeveer een half jaar geleden ben ik in aanraking gekomen met het begrip Personal Branding en het boekje Personal Brand.NL. Zoals later bleek een belangrijk moment en wel om meerdere redenen. Naast vele praktische tips over hoe online om te gaan met je kwaliteiten als ware het merkwaarden, brengt het boek namelijk een belangrijk besef met zich mee. Het besef van beroepstrots. En het feit dat je beroepstrots niet iets is wat je voor jezelf moet houden. Maar gerust mag delen.


Een van de vormen waar ik deze beroepstrots laat zien, is natuurlijk deze blog. En mijn Twitter. Mijn LinkedIn. Mijn website. En voor de goede orde heb ik ook mijn Hyves maar even naar een ander niveau getrokken, dan puur het Wat doen mijn vrienden en Wat doe ik? niveau.

Als eenmaal het besef van beroepstrots en de link naar je persoonlijke kwaliteiten is gelegd, beginnen echter enkele punten op te vallen...

Ten eerste: Je bent niet alleen. 
Verbazingwekkend genoeg gaat er een wereld open, zodra je bezig gaat met je personal brand. Een enthousiaste wereld. Een wereld van professionals. Een wereld waar mensen met trots staan voor het werk dat ze doen. Het werk waar ze zoveel plezier aan beleven. Zoveel dat ze het willen uitstralen in alles wat ze doen. Het is een rare gewaarwording, maar je kunt er moeilijk omheen, dat je merkt dat je wat eens dagelijks werk was, meer gaat waarderen.

Ten tweede: Je vakkennis neemt exponentieel toe. 
Sinds ik ben begonnen mij online te profileren door bezig te zijn met mijn personal brand, heb ik vele mensen leren kennen die ook graag uitkomen voor hun vakkennis. Die bereid zijn hun vakkennis te delen. Die er plezier aan beleven en er niets voor terug vragen behalve jouw inzichten, jouw kennis en jouw mede-enthousiasme. Door al die vakidioten en professionals online met elkaar in contact te brengen, neemt onze gemiddelde kennis exponentieel toe.

Ten derde: Je begint meer te lezen. 
In alle jaren dat ik me nu in het communicatievak heb verdiept, heb ik nooit zoveel gelezen als sinds ik me ben gaan profileren met mijn kennis. Een ieder die zich profileert, die bezig is met zijn personal brand, die bezig blijft met kennis vergaren, is HONGERIG naar meer informatie over het vak waar we zo idioot enthousiast over zijn. Niet eens gedwongen, maar omdat het besef van gedeelde beroepstrots zo sterk is.

Ten vierde: Je gaat meer nadenken over je werk. 
Door de wereld in te stappen waar mensen enthousiast en blij zijn over hun kennis, ga je meer dan eens de discussie aan. Je praat met vakgenoten. Je leest vele boeken en denkt daardoor constant na over je vak. Deze inzichten - al dan wel diep of oppervlakkig - zorgen in ieder geval dat je bezig blijft met je vak. Met je beroepstrots. En dat je, je als professional blijft verbeteren.

Ten vijfde: Je werk is je merk.
Toen ik net begon met nadenken over de merkwaarden die mij als professional definiĆ«ren was het een interessante oefening. Ik realiseerde me dat ik met mijn tien jaar praktijkervaring iets te bieden had en heb. Ondertussen is het persoonlijke merkbesef in alles wat ik doe doorgedrongen. Ik heb als professional een grote slag gemaakt in het uitstralen van mijn professionaliteit. Ik ben ondertussen kwijt op hoeveel vlakken dit besef heeft doorgespeeld. Van de manier waarop ik me presenteer tot de kleding die ik draag, tot natuurlijk de manieren waarop ik me online profileer, ademt alles de sfeer van iemand die trots is op zijn werk. Iemand die plezier beleeft aan zijn werk. Iemand die van zijn werk, zijn merk heeft gemaakt.

Labels:

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Leef je werk. Maak het je merk

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

woensdag 9 december 2009

Leef je werk. Maak het je merk

Ongeveer een half jaar geleden ben ik in aanraking gekomen met het begrip Personal Branding en het boekje Personal Brand.NL. Zoals later bleek een belangrijk moment en wel om meerdere redenen. Naast vele praktische tips over hoe online om te gaan met je kwaliteiten als ware het merkwaarden, brengt het boek namelijk een belangrijk besef met zich mee. Het besef van beroepstrots. En het feit dat je beroepstrots niet iets is wat je voor jezelf moet houden. Maar gerust mag delen.


Een van de vormen waar ik deze beroepstrots laat zien, is natuurlijk deze blog. En mijn Twitter. Mijn LinkedIn. Mijn website. En voor de goede orde heb ik ook mijn Hyves maar even naar een ander niveau getrokken, dan puur het Wat doen mijn vrienden en Wat doe ik? niveau.

Als eenmaal het besef van beroepstrots en de link naar je persoonlijke kwaliteiten is gelegd, beginnen echter enkele punten op te vallen...

Ten eerste: Je bent niet alleen. 
Verbazingwekkend genoeg gaat er een wereld open, zodra je bezig gaat met je personal brand. Een enthousiaste wereld. Een wereld van professionals. Een wereld waar mensen met trots staan voor het werk dat ze doen. Het werk waar ze zoveel plezier aan beleven. Zoveel dat ze het willen uitstralen in alles wat ze doen. Het is een rare gewaarwording, maar je kunt er moeilijk omheen, dat je merkt dat je wat eens dagelijks werk was, meer gaat waarderen.

Ten tweede: Je vakkennis neemt exponentieel toe. 
Sinds ik ben begonnen mij online te profileren door bezig te zijn met mijn personal brand, heb ik vele mensen leren kennen die ook graag uitkomen voor hun vakkennis. Die bereid zijn hun vakkennis te delen. Die er plezier aan beleven en er niets voor terug vragen behalve jouw inzichten, jouw kennis en jouw mede-enthousiasme. Door al die vakidioten en professionals online met elkaar in contact te brengen, neemt onze gemiddelde kennis exponentieel toe.

Ten derde: Je begint meer te lezen. 
In alle jaren dat ik me nu in het communicatievak heb verdiept, heb ik nooit zoveel gelezen als sinds ik me ben gaan profileren met mijn kennis. Een ieder die zich profileert, die bezig is met zijn personal brand, die bezig blijft met kennis vergaren, is HONGERIG naar meer informatie over het vak waar we zo idioot enthousiast over zijn. Niet eens gedwongen, maar omdat het besef van gedeelde beroepstrots zo sterk is.

Ten vierde: Je gaat meer nadenken over je werk. 
Door de wereld in te stappen waar mensen enthousiast en blij zijn over hun kennis, ga je meer dan eens de discussie aan. Je praat met vakgenoten. Je leest vele boeken en denkt daardoor constant na over je vak. Deze inzichten - al dan wel diep of oppervlakkig - zorgen in ieder geval dat je bezig blijft met je vak. Met je beroepstrots. En dat je, je als professional blijft verbeteren.

Ten vijfde: Je werk is je merk.
Toen ik net begon met nadenken over de merkwaarden die mij als professional definiĆ«ren was het een interessante oefening. Ik realiseerde me dat ik met mijn tien jaar praktijkervaring iets te bieden had en heb. Ondertussen is het persoonlijke merkbesef in alles wat ik doe doorgedrongen. Ik heb als professional een grote slag gemaakt in het uitstralen van mijn professionaliteit. Ik ben ondertussen kwijt op hoeveel vlakken dit besef heeft doorgespeeld. Van de manier waarop ik me presenteer tot de kleding die ik draag, tot natuurlijk de manieren waarop ik me online profileer, ademt alles de sfeer van iemand die trots is op zijn werk. Iemand die plezier beleeft aan zijn werk. Iemand die van zijn werk, zijn merk heeft gemaakt.

Labels:

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage