Copywriters 2011: dinosaurus of evolutie?

Het zal niemand ontgaan zijn dat de communicatie aan het veranderen is. Met de opkomst en het succes van Social Media kanalen kan iedereen werken aan een image. Doet iedereen aan communicatie. En worden traditionele middelen opzij geschoven voor de meningen van peers/gelijken. Wat betekent deze ontwikkeling voor het ambacht (of vak) van copywriter? Sterven we uit of kunnen we evolueren naar meer volledige communicatiecoaches met een expertise in content als basis?


Ik zie zeker de nodige kansen voor copywriters om ook in de komende jaren en het veranderende communicatielandschap een belangrijke rol te spelen. Crossmediaal, op basis van tekstuele ervaring en door de mechanismen van communicatie te snappen.


1. Formuleren van je kernboodschap: of je nu kiest voor een website, een folder of constant tweets uit wilt sturen, de basis van deze activiteiten draait om enkele belangrijke vragen: waar kunnen mensen voor bij jou terecht? Wat is de basis van je onderneming? Waar ligt jouw expertise en ervaring? Wat is jouw passie? Wat is jouw antwoord op de vraag: what's in it for me? Vanuit de jarenlange ervaring die veel copywriters met zich meedragen in het vertalen van precies deze vragen naar een helder verhaal, kunnen ze ook over deze nieuwe communicatiekanalen hun meerwaarde bewijzen. Daarmee voorkom je bovendien dat de boodschap te diffuus wordt. Dankzij onze ervaring kun je komen tot een sterke kernboodschap en deze consequent uitdragen: net zoals we al jaren hebben gedaan in je folders en op websites. 


2. Herkennen van de interne kennis: Zoals je ziet bij veel corporate blogs weten niet veel bedrijven wat voor expertise er in het bedrijf leeft en dus sterven deze initiatieven een langzame dood. Vanaf de werkvloer heerst vaak de houding, dat is toch logisch dat dit mijn expertise is. En dus dragen de medewerkers niet bij en blijft de blog leeg en het Twiter kanaal stil. Men ventileert al die expertise vervolgens wel in fora, maar daar heeft je onderneming niets aan. Haal er een copywriter bij, laat hem/haar zijn werk doen en bied je personeel een onafhankelijke outsider om hun expertise tegen te ventileren. Goed voor een stevig reservoir aan bruikbare content en met een duidelijke kwaliteitsbewaking door een ervaren schrijver die het oog op jouw boodschap houdt. 


3. Aansprekende content: de kunst van de aansprekende kop, de uitnodiging en prikkeling om door te lezen, de slogan die klopt bij jouw onderneming. Het zijn al jaren de bekende mechanismen binnen de copywriterswereld. Het is de basis van ons werk. Denk je dat deze mechanismen anders zijn, omdat we  de media socialer hebben gemaakt? Goede content draait nog steeds om het tot de verbeelding spreken. Het nieuwsgierig maken en het overtuigen dat je moet blijven lezen, omdat je anders iets heel belangrijks mist. Of het nu de kop is van je brochure, die vervolgens uitnodigt tot bewaren en verder lezen, of je volgende tweet. Als het niet aanspreekt, niet prikkelt, niet tot de verbeelding spreekt, is het in de basis een nutteloze bezigheid geweest. Laat je bijstaan door de vakmeesters om zo te zorgen dat je content aansprekend blijft en prikkelend is.


4. Verhelderen van je verhaal: Als copywriters worden we vaak gevraagd ons in te leven in de andere kant: de kant van de klant. Wat willen zij horen? De grootste uitdaging voor copywriters is dan ook de content te ontdoen van al te veel jargon, te veel inside information, te veel 'dat snappen ze heus wel', want het is vaak niet zo helder als je wenst te denken. Ook binnen de nieuwe communicatie moet je bij elk contactmoment blijven denken, is mijn boodschap wel helder? Snapt mijn doelgroep dit? Haken ze af? Of krijg ik ze zover dat ze zaken met me willen doen? Het is aan de copywriter om 'de vele jaren van rondlopen in je eigen wereld' van je teksten af te slopen en deze weer helder, spannend en aansprekend te maken. Niet dat ze slecht waren, maar een nieuwe invalshoek, een verfrissend idee, een aansprekende metafoor kan wonderen doen voor je content en daarmee het succes van de communicatie.


5.  Bewaken van de tone of voice: de stem van je onderneming moet aansprekend zijn en kloppen bij je cultuur. Als je onderneming redelijk strikt is en gebaseerd op duidelijke formele structuren, dan kan het niet kloppen als je opeens een informele toon aanslaat in je communicatie. Het vertalen van de bedrijfscultuur en de kernwaarden van je onderneming naar communicatie is waar copywriters in uitblinken. Zoals bij wijze van spreken alle communicatie de sfeer van het bedrijf moet ademen, moet deze omgekeerd ook kloppen. Als je joviaal overkomt op je social media kanaal, maar je onderneming is dit in de basis niet, dan kan dit tot verwarring leiden bij je toekomstige klant. En dus verloren sales. Vraag een copywriter om na te denken over de vertaalslag van jouw kernboodschap naar verschillende tonen, voor de verschillende kanalen. Want Twitter is geen LinkedIn, en Facebook, geen Hyves. En je brochure en website zijn weer van een heel andere orde. Een copywriter helpt je te zorgen dat de toon klopt en de kernboodschap in stand blijft, waar je ook bent.


6. Bijdragen aan de testimonialcultuur: in de nieuwe communicatiekanalen geldt de stem van de gelijken sterker dan die van de traditionele communicatie, is de heersende gedachte. Om te voorkomen dat je al te hoog van je eigen salestoren blaast en zo mogelijk geïnteresseerde klanten wegjaagt, is het belangrijk eens te kijken wat je als ondernemer kunt doen met testimonials: dit zijn de persoonlijke verhalen van jouw klanten, die in hun woorden vertellen over de voordelen van jouw producten of diensten. Men wil bewijs. Geef het ze. Als je gelooft in de kracht van je onderneming en daadwerkelijk interesse hebt in wat er leeft bij klanten, vraag het ze dan eens. Zeker in business to business omgevingen ziet men ook wel de meerwaarde van dergelijke free publicity. Want een persoonlijke ondersteunende boodschap voor jouw onderneming, laat zien dat zij ook snappen hoe het spelletje gaat. En in het ergste geval haal je er altijd nog informatie over hoe er daadwerkelijk over je dienstverlening of product wordt gedacht. Bovendien uit men deze informatie vaak sneller tegen een outsider, dan als je het zelf gaat halen. 


Dus?
Het is aan de copywriters, de vertegenwoordigers van ons prachtige ambacht, om deze nieuwe rollen ook op te pakken. De social media kanalen zijn geen bedreiging, maar bieden veel mooie kansen om met onze expertise een belangrijke meerwaarde te tonen. Het kan een belangrijke aanvulling zijn op onze portfolio: crossmediaal, op basis een uitgebreide tekstuele ervaring en met een goed begrip van de nieuwe regels voor communicatie. 




Tweet

Labels: , , ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Copywriters 2011: dinosaurus of evolutie?

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

zondag 1 mei 2011

Copywriters 2011: dinosaurus of evolutie?

Het zal niemand ontgaan zijn dat de communicatie aan het veranderen is. Met de opkomst en het succes van Social Media kanalen kan iedereen werken aan een image. Doet iedereen aan communicatie. En worden traditionele middelen opzij geschoven voor de meningen van peers/gelijken. Wat betekent deze ontwikkeling voor het ambacht (of vak) van copywriter? Sterven we uit of kunnen we evolueren naar meer volledige communicatiecoaches met een expertise in content als basis?


Ik zie zeker de nodige kansen voor copywriters om ook in de komende jaren en het veranderende communicatielandschap een belangrijke rol te spelen. Crossmediaal, op basis van tekstuele ervaring en door de mechanismen van communicatie te snappen.


1. Formuleren van je kernboodschap: of je nu kiest voor een website, een folder of constant tweets uit wilt sturen, de basis van deze activiteiten draait om enkele belangrijke vragen: waar kunnen mensen voor bij jou terecht? Wat is de basis van je onderneming? Waar ligt jouw expertise en ervaring? Wat is jouw passie? Wat is jouw antwoord op de vraag: what's in it for me? Vanuit de jarenlange ervaring die veel copywriters met zich meedragen in het vertalen van precies deze vragen naar een helder verhaal, kunnen ze ook over deze nieuwe communicatiekanalen hun meerwaarde bewijzen. Daarmee voorkom je bovendien dat de boodschap te diffuus wordt. Dankzij onze ervaring kun je komen tot een sterke kernboodschap en deze consequent uitdragen: net zoals we al jaren hebben gedaan in je folders en op websites. 


2. Herkennen van de interne kennis: Zoals je ziet bij veel corporate blogs weten niet veel bedrijven wat voor expertise er in het bedrijf leeft en dus sterven deze initiatieven een langzame dood. Vanaf de werkvloer heerst vaak de houding, dat is toch logisch dat dit mijn expertise is. En dus dragen de medewerkers niet bij en blijft de blog leeg en het Twiter kanaal stil. Men ventileert al die expertise vervolgens wel in fora, maar daar heeft je onderneming niets aan. Haal er een copywriter bij, laat hem/haar zijn werk doen en bied je personeel een onafhankelijke outsider om hun expertise tegen te ventileren. Goed voor een stevig reservoir aan bruikbare content en met een duidelijke kwaliteitsbewaking door een ervaren schrijver die het oog op jouw boodschap houdt. 


3. Aansprekende content: de kunst van de aansprekende kop, de uitnodiging en prikkeling om door te lezen, de slogan die klopt bij jouw onderneming. Het zijn al jaren de bekende mechanismen binnen de copywriterswereld. Het is de basis van ons werk. Denk je dat deze mechanismen anders zijn, omdat we  de media socialer hebben gemaakt? Goede content draait nog steeds om het tot de verbeelding spreken. Het nieuwsgierig maken en het overtuigen dat je moet blijven lezen, omdat je anders iets heel belangrijks mist. Of het nu de kop is van je brochure, die vervolgens uitnodigt tot bewaren en verder lezen, of je volgende tweet. Als het niet aanspreekt, niet prikkelt, niet tot de verbeelding spreekt, is het in de basis een nutteloze bezigheid geweest. Laat je bijstaan door de vakmeesters om zo te zorgen dat je content aansprekend blijft en prikkelend is.


4. Verhelderen van je verhaal: Als copywriters worden we vaak gevraagd ons in te leven in de andere kant: de kant van de klant. Wat willen zij horen? De grootste uitdaging voor copywriters is dan ook de content te ontdoen van al te veel jargon, te veel inside information, te veel 'dat snappen ze heus wel', want het is vaak niet zo helder als je wenst te denken. Ook binnen de nieuwe communicatie moet je bij elk contactmoment blijven denken, is mijn boodschap wel helder? Snapt mijn doelgroep dit? Haken ze af? Of krijg ik ze zover dat ze zaken met me willen doen? Het is aan de copywriter om 'de vele jaren van rondlopen in je eigen wereld' van je teksten af te slopen en deze weer helder, spannend en aansprekend te maken. Niet dat ze slecht waren, maar een nieuwe invalshoek, een verfrissend idee, een aansprekende metafoor kan wonderen doen voor je content en daarmee het succes van de communicatie.


5.  Bewaken van de tone of voice: de stem van je onderneming moet aansprekend zijn en kloppen bij je cultuur. Als je onderneming redelijk strikt is en gebaseerd op duidelijke formele structuren, dan kan het niet kloppen als je opeens een informele toon aanslaat in je communicatie. Het vertalen van de bedrijfscultuur en de kernwaarden van je onderneming naar communicatie is waar copywriters in uitblinken. Zoals bij wijze van spreken alle communicatie de sfeer van het bedrijf moet ademen, moet deze omgekeerd ook kloppen. Als je joviaal overkomt op je social media kanaal, maar je onderneming is dit in de basis niet, dan kan dit tot verwarring leiden bij je toekomstige klant. En dus verloren sales. Vraag een copywriter om na te denken over de vertaalslag van jouw kernboodschap naar verschillende tonen, voor de verschillende kanalen. Want Twitter is geen LinkedIn, en Facebook, geen Hyves. En je brochure en website zijn weer van een heel andere orde. Een copywriter helpt je te zorgen dat de toon klopt en de kernboodschap in stand blijft, waar je ook bent.


6. Bijdragen aan de testimonialcultuur: in de nieuwe communicatiekanalen geldt de stem van de gelijken sterker dan die van de traditionele communicatie, is de heersende gedachte. Om te voorkomen dat je al te hoog van je eigen salestoren blaast en zo mogelijk geïnteresseerde klanten wegjaagt, is het belangrijk eens te kijken wat je als ondernemer kunt doen met testimonials: dit zijn de persoonlijke verhalen van jouw klanten, die in hun woorden vertellen over de voordelen van jouw producten of diensten. Men wil bewijs. Geef het ze. Als je gelooft in de kracht van je onderneming en daadwerkelijk interesse hebt in wat er leeft bij klanten, vraag het ze dan eens. Zeker in business to business omgevingen ziet men ook wel de meerwaarde van dergelijke free publicity. Want een persoonlijke ondersteunende boodschap voor jouw onderneming, laat zien dat zij ook snappen hoe het spelletje gaat. En in het ergste geval haal je er altijd nog informatie over hoe er daadwerkelijk over je dienstverlening of product wordt gedacht. Bovendien uit men deze informatie vaak sneller tegen een outsider, dan als je het zelf gaat halen. 


Dus?
Het is aan de copywriters, de vertegenwoordigers van ons prachtige ambacht, om deze nieuwe rollen ook op te pakken. De social media kanalen zijn geen bedreiging, maar bieden veel mooie kansen om met onze expertise een belangrijke meerwaarde te tonen. Het kan een belangrijke aanvulling zijn op onze portfolio: crossmediaal, op basis een uitgebreide tekstuele ervaring en met een goed begrip van de nieuwe regels voor communicatie. 




Labels: , , ,

2 reacties:

Op 5 mei 2011 om 11:29 , Anonymous Eliana zei...

Your post seems to be very interesting. Unfortunately I missed a lot because I tried an automatic translation (sorry I don't speak your language).
Do you think we can discuss this topic on LinkedIn in English? It will be very usefull! Thank you, grazie

 
Op 5 mei 2011 om 12:34 , Blogger Tekstschrijver - copywriter Dimitri Lambermont zei...

Hi Eliana,

I shall give you the short/short version: As copywriters we can decide to evolve or get left behind, like the dinosaurs. In this article I show the ways in which we copywriters from our writing experience can use this experience to help people understand the new media.

Conclusion: there are many opportunities. time for us to grab them.

Hope it helped and thanks for your reply.
1. Helping to formulate your core message. Copywriters have always done this and can also do this for you in the Social Media environment.
2. Helping you to recognize internal knowledge. Many companies have a hard time filling their blogs and keeping their tweets up to date. I say hire a copywriter to do interviews with your staff. A lot of people in a company can have a lot of knowledge which they are not sharing. Let an outsider get this knowledge for you.
3. Content: we understand how it works. Use that knowledge to get content people want to read and use.
4. Clarifying your story: getting rid of all the internal technical terminology and making a story nice and fun to read.
5 Guarding the tone of voice: You want all your media channels to get the right message across. In the brochure, online and on Social Media. Let us copywriters guard your tone of voice.
6. Using testimonials. People want proof from their peers in this new Social Media landscape. Don't tell about your success, let us interview your customers and let them tell about the advantages.

 

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage