Short Copy: de heilige graal van Copywriting

Hoeveel slogans zie jij elke dag? Bladerend door een magazine. Zappend door de kanalen. Of via de online reclame? Overal kom je slogans tegen. Overal loop je tegen de heilige graal van Copywriting aan: Short Copy.

Elke copywriter zal zich verlekkerd in de handen wrijven bij de gedachte aan short copy. Het moment waarop je alles uit de kast moet trekken. Slechts enkele woorden om een heel beeld te schetsen, de bedrijfscultuur neer te zetten, de lezer een goed gevoel te geven, je over te halen de onderneming te vertrouwen en te zorgen dat je het niet meer vergeet! Die combinatie van woorden? Dat bedrijf!

De realiteit achter die vele slogans is veel hard werk. Hoe minder woorden, hoe sterker ze moeten zijn, hoe veel breder je vocabulaire moet zijn. Het vraagt om inlevingsgevoel. Constant overleg met de klant.

Want dit is de basis. De slogan.

Datgene wat altijd moet blijven hangen. Hoeveel woorden je ook leest over de onderneming of het product, de toon is gezet met die paar woorden. Vele pagina’s woorden gaan er aan vooraf. Veel mogelijkheden de plank mis te slaan. Maar uiteindelijk vind je ze. Die perfecte combinatie. Dat ene zinnetje. Of die uitspraak waarvan de klant zegt: dat zijn wij! Dat is precies hoe ik wil dat onze klanten ons onthouden!

Hieronder enkele persoonlijke favorieten:

Audi: "Voorsprong door techniek". 
Met deze slogan zegt Audi heel veel. Techniek is de basis van elke auto. Wij hebben de voorsprong. Ze claimen ook duidelijk de voorsprong. We maken de voorsprong door constant te blijven zoeken naar nieuwe mogelijkheden. En dat allemaal zie je terug in onze auto’s. Geeft een veilig gevoel. Een stevig gevoel. En het gevoel dat je iedereen voorbij scheurt, want jij hebt de voorsprong. De voorsprong door techniek.

Interpolis: "Glashelder". 
Een persoonlijke favoriet. Hoeveel kan je zeggen met één woord! Slechts één woord. Moet je even bij stilstaan… Glas. Helder. Een duidelijke belofte aan de klant. Het zegt iets over de bedrijfscultuur. Het zegt ook iets over het wereldje, de branche. Want die is standaard dus niet helder. Probeer deze belofte maar eens omhoog te houden. Altijd transparant. Altijd helder. Glashelder. Dat is nogal een belofte.

Adidas: "Impossible is nothing"
Hier spreken we duidelijk een stukje doorzettingsvermogen aan. De sporter die er voor gaat. Die door de pijn heen gaat. Om doelen te bereiken. Hier wil je wel bij horen. Ook al loop je er alleen maar op naar de snackbar of vind je de schoenen wel geinig. Je zou kunnen gaan sporten. Want impossible is nothing. Dezelfde sfeer ademt Nike: "Just do it". Je komt nergens als je op de bank hangt. Ga het gewoon doen!.

Nuts: "No Nuts, no glory." 
Ik eet het al jaren niet meer. Maar blijft toch een lekkere. Heeft iets te maken met de tweeledige betekenis van Nuts. Doe maar lekker gek. Als je niet gek bent is er weinig glorieus aan. Gaat helemaal niet meer over de chocolade en de noten. Gaat over het uiten van persoonlijkheid. Kijk mij eens dol een Nuts eten.

Voedingscentrum: "Eerlijk over eten”.
Hoe helder wil je het hebben? Betrouwbaar. Veilig. Lekker met die twee keer E. Bekt goed. Geeft een goed gevoel. Vertelt ook iets over het feit dat we dus allemaal onzin horen over voedsel de hele dag, maar dat terzijde. Eerlijk over eten. Daar wil ik wel meer van weten.


Calvé pindakaas: "Smeuïg tot op de bodem”
Calvé heeft door de jaren vele slogans gehad.: "Stom hè? ik vind het gewoon lekker..."; "Calvé Pindakaas. Wie is er niet groot mee geworden?"; "Hoe groot wil je worden". 
Maar de beste staat al jaren gewoon op het potje "Smeuïg tot op de bodem”. 
Dan loopt toch gelijk het water in je mond? Smeuïg is alleen al een mooi woord. Heeft gelijk iets van smeren in zich. En dat... tot op de bodem. 
Iedereen die wel eens per ongeluk een potje B-merk pindakaas heeft gekocht, herkent het verschil. Droge meuk. Plakt aan je huig. Krijg je niet weg. 
Maar niet Calvé. Die is smeuïg. Niet te droog. Niet te zout. Niet te korrelig. Nee smeuïg! En niet alleen het bovenste laagje, waarna het alsnog een drama wordt van geplak aan de huig. Nee tot OP de bodem. Wat een belofte! Wat een slogan.

Tweet

Labels: ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Short Copy: de heilige graal van Copywriting

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

zaterdag 14 mei 2011

Short Copy: de heilige graal van Copywriting

Hoeveel slogans zie jij elke dag? Bladerend door een magazine. Zappend door de kanalen. Of via de online reclame? Overal kom je slogans tegen. Overal loop je tegen de heilige graal van Copywriting aan: Short Copy.

Elke copywriter zal zich verlekkerd in de handen wrijven bij de gedachte aan short copy. Het moment waarop je alles uit de kast moet trekken. Slechts enkele woorden om een heel beeld te schetsen, de bedrijfscultuur neer te zetten, de lezer een goed gevoel te geven, je over te halen de onderneming te vertrouwen en te zorgen dat je het niet meer vergeet! Die combinatie van woorden? Dat bedrijf!

De realiteit achter die vele slogans is veel hard werk. Hoe minder woorden, hoe sterker ze moeten zijn, hoe veel breder je vocabulaire moet zijn. Het vraagt om inlevingsgevoel. Constant overleg met de klant.

Want dit is de basis. De slogan.

Datgene wat altijd moet blijven hangen. Hoeveel woorden je ook leest over de onderneming of het product, de toon is gezet met die paar woorden. Vele pagina’s woorden gaan er aan vooraf. Veel mogelijkheden de plank mis te slaan. Maar uiteindelijk vind je ze. Die perfecte combinatie. Dat ene zinnetje. Of die uitspraak waarvan de klant zegt: dat zijn wij! Dat is precies hoe ik wil dat onze klanten ons onthouden!

Hieronder enkele persoonlijke favorieten:

Audi: "Voorsprong door techniek". 
Met deze slogan zegt Audi heel veel. Techniek is de basis van elke auto. Wij hebben de voorsprong. Ze claimen ook duidelijk de voorsprong. We maken de voorsprong door constant te blijven zoeken naar nieuwe mogelijkheden. En dat allemaal zie je terug in onze auto’s. Geeft een veilig gevoel. Een stevig gevoel. En het gevoel dat je iedereen voorbij scheurt, want jij hebt de voorsprong. De voorsprong door techniek.

Interpolis: "Glashelder". 
Een persoonlijke favoriet. Hoeveel kan je zeggen met één woord! Slechts één woord. Moet je even bij stilstaan… Glas. Helder. Een duidelijke belofte aan de klant. Het zegt iets over de bedrijfscultuur. Het zegt ook iets over het wereldje, de branche. Want die is standaard dus niet helder. Probeer deze belofte maar eens omhoog te houden. Altijd transparant. Altijd helder. Glashelder. Dat is nogal een belofte.

Adidas: "Impossible is nothing"
Hier spreken we duidelijk een stukje doorzettingsvermogen aan. De sporter die er voor gaat. Die door de pijn heen gaat. Om doelen te bereiken. Hier wil je wel bij horen. Ook al loop je er alleen maar op naar de snackbar of vind je de schoenen wel geinig. Je zou kunnen gaan sporten. Want impossible is nothing. Dezelfde sfeer ademt Nike: "Just do it". Je komt nergens als je op de bank hangt. Ga het gewoon doen!.

Nuts: "No Nuts, no glory." 
Ik eet het al jaren niet meer. Maar blijft toch een lekkere. Heeft iets te maken met de tweeledige betekenis van Nuts. Doe maar lekker gek. Als je niet gek bent is er weinig glorieus aan. Gaat helemaal niet meer over de chocolade en de noten. Gaat over het uiten van persoonlijkheid. Kijk mij eens dol een Nuts eten.

Voedingscentrum: "Eerlijk over eten”.
Hoe helder wil je het hebben? Betrouwbaar. Veilig. Lekker met die twee keer E. Bekt goed. Geeft een goed gevoel. Vertelt ook iets over het feit dat we dus allemaal onzin horen over voedsel de hele dag, maar dat terzijde. Eerlijk over eten. Daar wil ik wel meer van weten.


Calvé pindakaas: "Smeuïg tot op de bodem”
Calvé heeft door de jaren vele slogans gehad.: "Stom hè? ik vind het gewoon lekker..."; "Calvé Pindakaas. Wie is er niet groot mee geworden?"; "Hoe groot wil je worden". 
Maar de beste staat al jaren gewoon op het potje "Smeuïg tot op de bodem”. 
Dan loopt toch gelijk het water in je mond? Smeuïg is alleen al een mooi woord. Heeft gelijk iets van smeren in zich. En dat... tot op de bodem. 
Iedereen die wel eens per ongeluk een potje B-merk pindakaas heeft gekocht, herkent het verschil. Droge meuk. Plakt aan je huig. Krijg je niet weg. 
Maar niet Calvé. Die is smeuïg. Niet te droog. Niet te zout. Niet te korrelig. Nee smeuïg! En niet alleen het bovenste laagje, waarna het alsnog een drama wordt van geplak aan de huig. Nee tot OP de bodem. Wat een belofte! Wat een slogan.

Tweet

Labels: ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage