Ja je leest het goed. Je bent koppig, lezer! En een afschuwelijke wijsneus, lezer! En over het algemeen eigenlijk maar een vervelend persoontje. Dat is natuurlijk gechargeerd, maar voor een copywriter is het wel raadzaam om dit beeld goed voor ogen te houden.
Waarom? Omdat de wijsneuzen inherent zijn aan ons werk.
Ik moet je namelijk van gedachten doen veranderen.
Je hebt geen behoefte. Ik moet een gemis creëren.
Je mist niets. En toch moet ik je het gevoel geven dat het beter kan.
Ik moet door al je verdedigingen breken en je iets laten doen. En zorgen dat je niet het gevoel hebt dat vrije keuze niet langer bestaat. En koppig (en menselijk) als je bent, wil je dat eigenlijk niet. Je zult als een ware wijsneus dus al mijn bewijzen onderuit halen.
En dat is maar goed ook. Ik ben er zelfs blij mee.
Het is namelijk een goed mechanisme om te zorgen voor heldere teksten.
Wat we kunnen leren van Sheldon
Als ik redelijk ver ben in mijn teksten komt de ergerlijke wijsneus boven. Iedereen kent ze wel. Begin je net je verhaal, komen ze met de wijsvinger: Nou nee! Dat klopt niet, want…. Weg verhaal. Weg spanningsboog. Dag clou. Denk voor het gemak maar aan Sheldon uit The Big Bang Theory. Heb je het beeld helder? Mooi zo!
Je hebt in je teksten dus rekening te houden met de ergerlijke wijsneus in ons allen. Want als deze je betrapt op een foutje, dan haakt hij of zij af. Het moet kloppen. Het moet helder zijn. De ergerlijke wijsneus weet de foutjes stuk voor stuk te vinden als je er niet op let.
Heb je dus je verhaal redelijk op orde? Begin dan bij de eerste zin en laat de koppige wijsneus los in al zijn ergerlijkheid. Twee specifieke wijsneuzen wil ik even uitlichten.
De Ja maar waarom dan? wijsneus
Dat is leuk hoor. Maar waarom dan? Ergerlijk, maar als er ruimte is voor een maar waarom dan?, dan is er dus iets niet duidelijk. Loop je tekst nogmaals langs op zoek naar de Ja, maar waarom dan momentjes. En als een geduldige ouder bij een kind, leg je het nog eens helder uit. En nog een keer een beetje anders. En een derde keer voor de zekerheid. En weet van te voren dat je nooit alle Ja maar waarom dan voor kunt zijn. Maar het is wel onze plicht er naar te streven voor de helderheid van onze tekst.
De wandelende Wikipedia wijsneus
Ja ze bestaan. De mensen die je op elk obscuur feit kunnen betrappen als het niet klopt. Check je feiten. Check het met de techneuten. Check het met R&D. Check het met de directeur. Denk niet, dat merken ze toch nooit. Want ergens in de wereld zit de Wandelende Wikipedia wijsneus op je te wachten. Met de wijsvinger al in de lucht… Hey! Dat klopt helemaal niet.
Het zijn de mensen die je film verzieken door bij de eerste de beste veldslag te zeggen “in die tijd hadden ze helemaal die wapens nog niet want, dat is 200 jaar voor het uitvinden van blabla en die werden pas gebruikt bij de slag van….” Die lui dus.
Met andere woorden: Lees je tekst en denk hoe Sheldon deze kapot zou kunnen maken. Het komt de helderheid zeker ten goede.
Labels: copywriting