Het belangrijkste wapen van de copywriter... Het is een mooi onderwerp. Is het de woordenschat? De creativiteit? De manier waarop de woorden zo lekker eenvoudig lezen? Hoe ze jouw gevoelens zo treffend verwoorden? Zeker, deze onderwerpen zijn belangrijk en passen moeiteloos in het arsenaal. Maar ze zijn niet het belangrijkste wapen van de copywriter.
Ben je al nieuwsgierig naar wat het dan wel is?
Denk je dat ik het je al ga vertellen?
Nee dat doe ik nog even niet.
Je wacht nog maar even.
Ja maar... Wat is dan dat belangrijkste wapen... Vertel nou!
Goed ik zal het je vertellen.
De spanningsboog.
De voorgaande zinnen - voor de best logische clou - voegen in principe niets toe. Ze pesten een beetje. Ze trekken je mee het verhaal in. Je nieuwsgierigheid is geprikkeld.
Waarom?
Je zit namelijk met een onbeantwoorde vraag.
Wat IS het belangrijkste wapen? De vraag is al gesteld. Hij zit al in je hoofd. Zoemend. Ergerlijk. Als een deuntje wat je er niet meer uit krijgt.
Want er is niets ergerlijker voor een lezer dan een onbeantwoorde vraag. Het is de jeuk waar je net niet bij kan. De kriebel in je oor. Je MOET er iets aan doen. Een goed stuk leest zo makkelijk weg, omdat je hongerig bent naar de volgende letter. Maakt niet uit welke letter, als de vraag maar een antwoord krijgt.
En daarin zit de kern van verleiden met woorden. Altijd net buiten je bereik. Maar wel bereikbaar. Zichtbaar.
Een beetje gemeen. Een beetje een kwelling. Want je honger stillen lukt maar niet. Maar niet geheel vervelend.
We spelen alleen maar handig in op de tomeloze nieuwsgierigheid van de mens.
Wat gebeurde er toen?
En toen?
En toen?
En toen?
Labels: copywriting