De vijf E’s voor elke tekstschrijver

Tekstschrijver zijn... lijkt het je wel wat? Maar weet je nog niet zeker of jouw toekomst hier ligt? Hieronder vijf punten of eigenschappen waarvan ik denk dat ze helpen als je hier als tekstschrijver/copywriter in ruime mate over beschikt. Vijf eigenschappen die horen bij het vak.

Empathie
De basis van alles. Als je, je niet kunt inleven in je klant, je doelgroep, een product of de markt is het snel afgelopen. Van een copywriter mag je verwachten dat deze zich goed voor kan stellen wat er aan de andere kant gebeurt. Wat er nodig is om een verandering aan te brengen in kennis, houding en gedrag. En wat hiervoor het beste werkt. Voor je kunt gaan schrijven, zul je goed moeten luisteren.

Energie
De geheime kracht van de copywriter is dat deze altijd met een gezonde basis energie aan een tekst werkt. Ongeacht hoeveel veranderingen er komen in de tekst. Hoe vaak de invalshoek ook anders moet, een goede copywriter benadert de tekst altijd met frisse energie. We streven er altijd naar om het meeste uit onze woorden te halen. Dat moet ook terug te zien zijn in de teksten.

Enthousiasme
Laten we eerlijk zijn, niet elk onderwerp is even boeiend. Het is aan de copywriter om toch enthousiasme te tonen en vol goede moed aan de tekst te beginnen. Vervolgens is het een kwestie dit enthousiasme te koppelen aan de energie om zo tot een tekst te komen die lekker leest en verleidelijk is. Welk onderwerp ook, je enthousiasme is essentieel. Als jij al niet enthousiast kunt worden over de features of voordelen, waarom zou de lezer dat dan doen?

Effect
Schrijven is leuk, maar als je geen oog hebt voor het effect kun je beter aan een roman gaan werken. Dan is copywriting niet jouw plek. Alles wat we doen staat in het teken van het effect. Lukt het ons om aan de andere kant een emotionele reactie los te krijgen? Zet deze emotionele reactie zich om in een actie? En is deze actie om toch maar eens te gaan bestellen. Kunnen we iets bereiken in kennis, houding en gedrag? Een goede copywriter zorgt dat hij altijd blijft letten op het effect.

Ervaring
Soms duurt het even voor je jouw stijl hebt ontdekt. Soms duurt het even voor je weer van deze stijl afkomt en je pallet aan stijlen kunt gaan uitbreiden. Soms begin je te wollig. Te ronkend. Te literair. Door de jaren leer je pas dat schrijven echt schrappen is. En kun je de tekst ver genoeg los laten om echt pijnlijk te gaan snijden ten bate van de effectiviteit. Pas dan zie je de vetrandjes voor wat ze zijn... overtollig. 


Tweet

Labels:

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: De vijf E’s voor elke tekstschrijver

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

dinsdag 31 mei 2011

De vijf E’s voor elke tekstschrijver

Tekstschrijver zijn... lijkt het je wel wat? Maar weet je nog niet zeker of jouw toekomst hier ligt? Hieronder vijf punten of eigenschappen waarvan ik denk dat ze helpen als je hier als tekstschrijver/copywriter in ruime mate over beschikt. Vijf eigenschappen die horen bij het vak.

Empathie
De basis van alles. Als je, je niet kunt inleven in je klant, je doelgroep, een product of de markt is het snel afgelopen. Van een copywriter mag je verwachten dat deze zich goed voor kan stellen wat er aan de andere kant gebeurt. Wat er nodig is om een verandering aan te brengen in kennis, houding en gedrag. En wat hiervoor het beste werkt. Voor je kunt gaan schrijven, zul je goed moeten luisteren.

Energie
De geheime kracht van de copywriter is dat deze altijd met een gezonde basis energie aan een tekst werkt. Ongeacht hoeveel veranderingen er komen in de tekst. Hoe vaak de invalshoek ook anders moet, een goede copywriter benadert de tekst altijd met frisse energie. We streven er altijd naar om het meeste uit onze woorden te halen. Dat moet ook terug te zien zijn in de teksten.

Enthousiasme
Laten we eerlijk zijn, niet elk onderwerp is even boeiend. Het is aan de copywriter om toch enthousiasme te tonen en vol goede moed aan de tekst te beginnen. Vervolgens is het een kwestie dit enthousiasme te koppelen aan de energie om zo tot een tekst te komen die lekker leest en verleidelijk is. Welk onderwerp ook, je enthousiasme is essentieel. Als jij al niet enthousiast kunt worden over de features of voordelen, waarom zou de lezer dat dan doen?

Effect
Schrijven is leuk, maar als je geen oog hebt voor het effect kun je beter aan een roman gaan werken. Dan is copywriting niet jouw plek. Alles wat we doen staat in het teken van het effect. Lukt het ons om aan de andere kant een emotionele reactie los te krijgen? Zet deze emotionele reactie zich om in een actie? En is deze actie om toch maar eens te gaan bestellen. Kunnen we iets bereiken in kennis, houding en gedrag? Een goede copywriter zorgt dat hij altijd blijft letten op het effect.

Ervaring
Soms duurt het even voor je jouw stijl hebt ontdekt. Soms duurt het even voor je weer van deze stijl afkomt en je pallet aan stijlen kunt gaan uitbreiden. Soms begin je te wollig. Te ronkend. Te literair. Door de jaren leer je pas dat schrijven echt schrappen is. En kun je de tekst ver genoeg los laten om echt pijnlijk te gaan snijden ten bate van de effectiviteit. Pas dan zie je de vetrandjes voor wat ze zijn... overtollig. 


Labels:

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

<< Homepage