Voor zover je het nog niet wist. De lezer is niet kritiekloos. Het is geen zombie die blindelings alles slikt wat wij tekstschrijvers te melden hebben. Dat komt door het kritische stemmetje. Het stemmetje met een constante 'het zal wel'. Wat kunnen we doen om die stem een beetje vriendelijk te stemmen? Ontdek en train de Omdat-reflex.
Voordat ik inga op de Omdat-reflex eerst iets over overtuigende communicatie. Overtuigende communicatie vraagt om een bepaalde stelligheid. Simpel gezegd: als wij er geen vertrouwen in hebben, waarom zou de klant dan wel dat vertrouwen moeten opbrengen? Het vraagt om een bepaalde bombast. Een krachtige stem. Een robuuste toon. We blijven wel aardig, maar moeten overtuigd zijn van ons eigen gelijk. Dat zorgt voor teksten die duidelijk, helder en vooral zelfverzekerd overkomen.
Tegenover al die stelligheid staat dus de kritische stem van de lezer. Die denkt bij al die statements 'Oh ja is dat zo? Bewijs het maar. Ik schenk je mijn vertrouwen wel als je mij voldoende bewijs levert.'
Dat brengt ons bij de bewijslast en de Omdat. Als je heldere teksten wil schrijven, kun je, je geen aannames veroorloven. De aanname is vaak: wij zeggen het, dus de lezer slikt het wel. Blindelings en gedwee. Niet dus, we moeten onze stellingen bewijzen. We moeten vriendjes worden met de kritische stem.
Het vraagt om het trainen van onze reflex. De reflex om constant Omdat te blijven toevoegen aan je betoog. 'Ja ik zie je twijfel, maar wij zijn de beste, omdat... Wij zijn betaalbaar, omdat... Wij zijn de snelste, omdat... Wij zijn innovatief, omdat... Blijf dus gerust stellig, maar onderbouw het met voldoende Omdatjes.
Lees je tekst dus nogmaals door en zoek naar plekken waar de kritische stem kan toeslaan. En sla terug met een Omdat.
Labels: copywriting, tekstschrijven