De grootste uitdaging voor online content…

Online content heeft één groot voordeel boven offline; alle inzet is redelijk eenvoudig door te meten. Dankzij handige programma’s als Google Analytics krijgen we inzicht in hoeverre onze online content bijdraagt aan onze organisatie. En kunnen we bijsturen waar het nodig is. Daarmee ligt er voor onze content een duidelijke, grote uitdaging: het constante optimaliseren.

Dankzij de meetbaarheid kunnen we – voor we ook maar een letter hebben geschreven – rekening houden met optimalisatie. Een constante focus op de optimalisatie van onze online content zorgt dat we voor de interne organisatie accountable zijn. En daarnaast krijg je meer voldoening uit de creatie van je content als deze zichtbaar en meetbaar bijdraagt.















1. Optimalisatie voor de doelstellingen 

Online content moet in eerste instantie altijd bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie. Daarvoor moet je wel helder hebben wat die doelstellingen zijn. Draagt het niet voldoende bij? Optimaliseer dan je content, zodat deze wel bijdraagt. Voor we beginnen met het maken van online content, moeten we dus over onze doelstellingen nadenken.



2. Optimalisatie voor de lezer

Schrijf je eerst voor de lezer of eerst voor de zoekmachine? Daarover lopen de meningen uiteen. Het is de lezer die de aankoop doet of je online content deelt. Maar daarvoor moet deze wel de content vinden. Door de opkomst van Social Media is het echter belangrijk geworden zowel aan de mens te denken als aan de zoekmachine. Daarom is de volgende stap: het optimaliseren van je content voor de lezer.


3. Optimalisatie voor de zoekmachine

Online content is leuk, maar het moet wel worden gevonden, anders kun je het net zo goed op intranet zetten. Je ontsnapt er dus niet aan onderzoek te doen naar de belangrijkste keywords binnen je branche of niche en deze goed door te voeren in je online content. Let er altijd op dat je, je content optimaliseert voor de zoekmachine. Dit hangt natuurlijk ook samen met je doelen. Je kunt vrolijk blog na blog schrijven over allerlei onderwerpen, maar door af te bakenen kun je relevant worden voor je lezer. Die relevantie zie je terug in je keywords. Doe het onderzoek en optimaliseer.


4. Optimalisatie voor het kanaal

Een persbericht is geen blog, is geen tweet, is geen Facebook-update. De volgende slag in onze optimalisatie is dus te kijken naar de vertaalslag van onze online content naar de juiste vorm voor het juiste kanaal. Wat is daarin de volgorde? Eerst op de eigen site? Eerst op de blog? Of toch maar eerst het persbericht de wereld in? Denk daarbij niet alleen aan de bekende kanalen en de bekende vormen. Een goede, opvallende video wordt snel gedeeld. Een mooie afbeelding kan voor veel traffic van Pinterest zorgen. Pas je content aan, aan het kanaal en kijk naar alle mogelijkheden voor tekst, beeld en geluid.


5. Optimalisatie voor het scherm

Het scherm is vandaag de dag niet meer alleen het scherm van de desktopcomputer. Ook onderweg lezen we - dankzij de mobiele revolutie - alles wat los en vast zit. Maar dan met heel wat minder aandacht. Dat brengt ook zo zijn eisen met zich mee. Een lange tekst willen we op de desktop nog wel lezen, maar op een smartphone zul je veel moeten schrappen. Plaats niet alles blindelings door. Elk scherm heeft een andere aandachtsspanne en een andere manier van consumeren. Maak content die past bij het scherm, dan kan het pas bijdragen aan je doelen.


6. Optimalisatie voor feedback

Als laatste stap in de optimalisatie van de online content wordt het tijd om rekening te houden met feedback. We leven in het tijdperk van Social Media. Laat je er ruimte voor open? Is je organisatie er klaar voor? Kan men comments achterlaten op de blog? Kan men reageren op een nieuwsbericht? Zit je op Twitter? Zit je op GooglePlus? Plaats je alleen maar content of kijk je ook wat de reacties zijn? Verschuilt je organisatie zich achter een e-mailadres en een callcentre? Of is je content klaar voor feedback?


Conclusie:
Alle online content is meetbaar. Maar de vraag is wat je er mee doet. Kijk je naar de cijfers en haal je, je schouders op… of kijk je constant waar je kunt optimaliseren? De mogelijkheden zijn aanwezig, maar je moet er wel wat mee doen.

Deze blog is eerder al verschenen op: http://www.socialmediasocialmedia.nl/strategie/nieuws/tools/events/workshops/training/hr/media/2012/09/09/de-grootste-uitdaging-voor-online-content/

Labels: , , , , ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: De grootste uitdaging voor online content…

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

dinsdag 11 september 2012

De grootste uitdaging voor online content…

Online content heeft één groot voordeel boven offline; alle inzet is redelijk eenvoudig door te meten. Dankzij handige programma’s als Google Analytics krijgen we inzicht in hoeverre onze online content bijdraagt aan onze organisatie. En kunnen we bijsturen waar het nodig is. Daarmee ligt er voor onze content een duidelijke, grote uitdaging: het constante optimaliseren.

Dankzij de meetbaarheid kunnen we – voor we ook maar een letter hebben geschreven – rekening houden met optimalisatie. Een constante focus op de optimalisatie van onze online content zorgt dat we voor de interne organisatie accountable zijn. En daarnaast krijg je meer voldoening uit de creatie van je content als deze zichtbaar en meetbaar bijdraagt.















1. Optimalisatie voor de doelstellingen 

Online content moet in eerste instantie altijd bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie. Daarvoor moet je wel helder hebben wat die doelstellingen zijn. Draagt het niet voldoende bij? Optimaliseer dan je content, zodat deze wel bijdraagt. Voor we beginnen met het maken van online content, moeten we dus over onze doelstellingen nadenken.

  • Wat willen we er mee bereiken? 
  • Wat moet de content gaan doen? 
  • Wanneer is het succesvol? 
  • Is het doel winst? Hoeveel winst streven we dan na? 
  • Is het doel leads te genereren, bij hoeveel leads zijn we dan tevreden? 
  • Is het doel thoughtleader te worden binnen je niche? Waar wil je dan het aanspreekpunt voor zijn? 


2. Optimalisatie voor de lezer

Schrijf je eerst voor de lezer of eerst voor de zoekmachine? Daarover lopen de meningen uiteen. Het is de lezer die de aankoop doet of je online content deelt. Maar daarvoor moet deze wel de content vinden. Door de opkomst van Social Media is het echter belangrijk geworden zowel aan de mens te denken als aan de zoekmachine. Daarom is de volgende stap: het optimaliseren van je content voor de lezer.
  • Hoe maken we de content zo leesbaar mogelijk? 
  • Hoe spreken we de wensen en behoeften aan de andere kant aan? 
  • Hoe maken we ons aanbod zo aantrekkelijk mogelijk? 
  • Hoe zorgen we dat onze content cool genoeg is om te delen? 
  • Hoe laten we als organisatie een menselijk gezicht zien? 


3. Optimalisatie voor de zoekmachine

Online content is leuk, maar het moet wel worden gevonden, anders kun je het net zo goed op intranet zetten. Je ontsnapt er dus niet aan onderzoek te doen naar de belangrijkste keywords binnen je branche of niche en deze goed door te voeren in je online content. Let er altijd op dat je, je content optimaliseert voor de zoekmachine. Dit hangt natuurlijk ook samen met je doelen. Je kunt vrolijk blog na blog schrijven over allerlei onderwerpen, maar door af te bakenen kun je relevant worden voor je lezer. Die relevantie zie je terug in je keywords. Doe het onderzoek en optimaliseer.


4. Optimalisatie voor het kanaal

Een persbericht is geen blog, is geen tweet, is geen Facebook-update. De volgende slag in onze optimalisatie is dus te kijken naar de vertaalslag van onze online content naar de juiste vorm voor het juiste kanaal. Wat is daarin de volgorde? Eerst op de eigen site? Eerst op de blog? Of toch maar eerst het persbericht de wereld in? Denk daarbij niet alleen aan de bekende kanalen en de bekende vormen. Een goede, opvallende video wordt snel gedeeld. Een mooie afbeelding kan voor veel traffic van Pinterest zorgen. Pas je content aan, aan het kanaal en kijk naar alle mogelijkheden voor tekst, beeld en geluid.


5. Optimalisatie voor het scherm

Het scherm is vandaag de dag niet meer alleen het scherm van de desktopcomputer. Ook onderweg lezen we - dankzij de mobiele revolutie - alles wat los en vast zit. Maar dan met heel wat minder aandacht. Dat brengt ook zo zijn eisen met zich mee. Een lange tekst willen we op de desktop nog wel lezen, maar op een smartphone zul je veel moeten schrappen. Plaats niet alles blindelings door. Elk scherm heeft een andere aandachtsspanne en een andere manier van consumeren. Maak content die past bij het scherm, dan kan het pas bijdragen aan je doelen.


6. Optimalisatie voor feedback

Als laatste stap in de optimalisatie van de online content wordt het tijd om rekening te houden met feedback. We leven in het tijdperk van Social Media. Laat je er ruimte voor open? Is je organisatie er klaar voor? Kan men comments achterlaten op de blog? Kan men reageren op een nieuwsbericht? Zit je op Twitter? Zit je op GooglePlus? Plaats je alleen maar content of kijk je ook wat de reacties zijn? Verschuilt je organisatie zich achter een e-mailadres en een callcentre? Of is je content klaar voor feedback?


Conclusie:
Alle online content is meetbaar. Maar de vraag is wat je er mee doet. Kijk je naar de cijfers en haal je, je schouders op… of kijk je constant waar je kunt optimaliseren? De mogelijkheden zijn aanwezig, maar je moet er wel wat mee doen.

Deze blog is eerder al verschenen op: http://www.socialmediasocialmedia.nl/strategie/nieuws/tools/events/workshops/training/hr/media/2012/09/09/de-grootste-uitdaging-voor-online-content/

Labels: , , , , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage