Mobile Content: ultrakort en doorverwijzen


Eigenlijk is het wonderlijk als je er over nadenkt. Ik schrijf op deze blog hele pagina’s vol over content en hoe je online teksten het beste kunt inzetten om klanten te overtuigen van jouw verhaal. Ik schrijf het op mijn desktop en publiceer het op mijn blog. Vervolgens gaat de computer uit en ga ik verder met… mijn mobiele leven. 

Via mijn smartphone (de Nexus7 laat nog even op zich wachten) ben ik minstens zo lang bezig als via mijn desktop. Maar hoe zit het met Mobile? Hoe lezen we daar? Wat werkt? Wat werkt niet? Hoe consumeren we onze content op de mobiel?

F-model
Over ‘hoe we websites lezen’ is al veel geschreven. Het F-model is bij veel webschrijvers een bekend gegeven. We scannen tekst. Stukje kop. Stukje lead. Zoeken naar tussenkoppen en samenvattingen.

Mobiele teksten?
Nu veel  organisaties echter hun klanten ook via mobiel opzoeken, is het tijd te kijken naar tips voor mobiele teksten. Dus ben ik eens online gaan zoeken naar zinnige uitspraken over mobile content. Via Jakob Nielsen’s Alertbox (aanrader) kwam ik meerdere onderzoeken tegen. Hieronder een korte samenvatting van de belangrijkste punten.

1. Bij twijfel, laat het weg
Schrijven voor mobiele lezers vraagt om nog strenger schrappen dan voor het web. Het gebruik van mobiel draagt in zich dat we minder geduld hebben voor content die slechts opvulling is. Kort is nog te lang voor mobile. Ultra-kort is het doel.

2. We doden de tijd… 
De smartphone is perfect om tijd te doden. Je hebt hem tenslotte altijd bij je, terwijl je ergens op wacht. Dus wat doe je? Je pakt je telefoon en kijkt of er iets te doen is. Dit loopt uiteen van het lezen van nieuws, roddels. Spellen en sport tot het opzoeken van serieuze informatie. Maar hoe lezen we die informatie?

3. …Maar we hebben haast
Aan de andere kant hebben mobiele lezers vaak haast met het krijgen van hun informatie. Veel tekst om tot een conclusie te komen is daarbij een ergernis. Daarnaast is mobiele informatie twee keer moeilijker om te begrijpen dan op het grotere scherm van de desktop. Veel tekst is daardoor geen favoriet op de smartphone. Zelfs als we ontspannen, willen we blijkbaar doeltreffend bezig zijn. We moeten altijd het gevoel hebben dat onze investering (tijd) zich terugbetaalt (waarde).

4. Filler = Bad
Als we snel informatie willen consumeren, dan zitten we vaak niet op het HELE verhaal te wachten. Alles wat secundair is aan het originele verhaal kun je dus weglaten of doorverwijzen naar een volgende pagina. Eigenlijk draait het tekstueel gezien alleen om de hoogtepunten. Denk daarbij weer aan de relatie tussen geïnvesteerde tijd en opbrengst voor de lezer.

5. Doorverwijzen naar de volgende pagina
Een tekst op mobiel vraagt om heel gerichte aandacht. Het eerste scherm is alleen maar bedoeld voor de meest essentiële informatie om je punt te maken. Hoe kun je toch alle informatie bieden als je ultrakort moet schrijven? Door naar de volgende pagina te verwijzen.


Voor de rest… Bij twijfel, laat het weg.

Deferring Information = Initial Info --> Read More

Mobile content is moeilijk
Een tekst op mobiel is 48% moeilijker te begrijpen dan informatie die we lezen op een computerscherm.


Minder context
Waarom is een kleiner scherm zo lastigvoor ons begrip?
Ten eerste kunnen we als lezers minder tegelijkertijd zien. Daardoor moeten we meer vertrouwen op ons faalbare korte termijn geheugen. Hoe minder je ziet, hoe meer je moet onthouden. Het is moeilijker om iets te begrijpen als het uitgelegd wordt in de zichtbare ruimte.

Simpel gezegd: minder context is minder begrip. 

Scrollen en schuiven
Ten tweede moeten lezers meer op de pagina zelf bewegen – zeker bij websites die nog niet klaar zijn voor mobile. Ze moeten heen en weer schuiven over het scherm om andere delen van de content te bereiken. Dit tegenover simpelweg in een oogopslag naar de tekst kijken.
Daarbij lopen we tegen drie problemen aan:


Tot zover de blog over mobiele teksten. Die dus niet lekker te lezen is op een mobiel.

Maar dat terzijde...


Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Mobile Content: ultrakort en doorverwijzen

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

donderdag 23 augustus 2012

Mobile Content: ultrakort en doorverwijzen


Eigenlijk is het wonderlijk als je er over nadenkt. Ik schrijf op deze blog hele pagina’s vol over content en hoe je online teksten het beste kunt inzetten om klanten te overtuigen van jouw verhaal. Ik schrijf het op mijn desktop en publiceer het op mijn blog. Vervolgens gaat de computer uit en ga ik verder met… mijn mobiele leven. 

Via mijn smartphone (de Nexus7 laat nog even op zich wachten) ben ik minstens zo lang bezig als via mijn desktop. Maar hoe zit het met Mobile? Hoe lezen we daar? Wat werkt? Wat werkt niet? Hoe consumeren we onze content op de mobiel?

F-model
Over ‘hoe we websites lezen’ is al veel geschreven. Het F-model is bij veel webschrijvers een bekend gegeven. We scannen tekst. Stukje kop. Stukje lead. Zoeken naar tussenkoppen en samenvattingen.

Mobiele teksten?
Nu veel  organisaties echter hun klanten ook via mobiel opzoeken, is het tijd te kijken naar tips voor mobiele teksten. Dus ben ik eens online gaan zoeken naar zinnige uitspraken over mobile content. Via Jakob Nielsen’s Alertbox (aanrader) kwam ik meerdere onderzoeken tegen. Hieronder een korte samenvatting van de belangrijkste punten.

1. Bij twijfel, laat het weg
Schrijven voor mobiele lezers vraagt om nog strenger schrappen dan voor het web. Het gebruik van mobiel draagt in zich dat we minder geduld hebben voor content die slechts opvulling is. Kort is nog te lang voor mobile. Ultra-kort is het doel.

2. We doden de tijd… 
De smartphone is perfect om tijd te doden. Je hebt hem tenslotte altijd bij je, terwijl je ergens op wacht. Dus wat doe je? Je pakt je telefoon en kijkt of er iets te doen is. Dit loopt uiteen van het lezen van nieuws, roddels. Spellen en sport tot het opzoeken van serieuze informatie. Maar hoe lezen we die informatie?

3. …Maar we hebben haast
Aan de andere kant hebben mobiele lezers vaak haast met het krijgen van hun informatie. Veel tekst om tot een conclusie te komen is daarbij een ergernis. Daarnaast is mobiele informatie twee keer moeilijker om te begrijpen dan op het grotere scherm van de desktop. Veel tekst is daardoor geen favoriet op de smartphone. Zelfs als we ontspannen, willen we blijkbaar doeltreffend bezig zijn. We moeten altijd het gevoel hebben dat onze investering (tijd) zich terugbetaalt (waarde).

4. Filler = Bad
Als we snel informatie willen consumeren, dan zitten we vaak niet op het HELE verhaal te wachten. Alles wat secundair is aan het originele verhaal kun je dus weglaten of doorverwijzen naar een volgende pagina. Eigenlijk draait het tekstueel gezien alleen om de hoogtepunten. Denk daarbij weer aan de relatie tussen geïnvesteerde tijd en opbrengst voor de lezer.

5. Doorverwijzen naar de volgende pagina
Een tekst op mobiel vraagt om heel gerichte aandacht. Het eerste scherm is alleen maar bedoeld voor de meest essentiële informatie om je punt te maken. Hoe kun je toch alle informatie bieden als je ultrakort moet schrijven? Door naar de volgende pagina te verwijzen.

  • Verwijs achtergrondinformatie naar een volgend scherm
  • Laat deze informatie pas zien als de gebruiker daar expliciet om vraagt
  • Dergelijke achtergrondinformatie is alleen voor lezers die de tijd hebben om het te lezen
  • Of een overmatige interesse in het onderwerp 

Voor de rest… Bij twijfel, laat het weg.

Deferring Information = Initial Info --> Read More

Mobile content is moeilijk
Een tekst op mobiel is 48% moeilijker te begrijpen dan informatie die we lezen op een computerscherm.

  • Je leest namelijk een kleine tekst op een klein scherm. 
  • Je hebt geen keyboard of muis tot je beschikking om selecties te maken. 
  • Daarnaast hebben Apps soms een rare opmaak die niet de normale UI-regels volgt. 
  • Het duurt langer voor de informatie binnen is. 
  • Websites zijn vaak gebouwd voor desktops, niet voor mobile. 
  • Het is moeilijker informatie tot je te nemen als je naar een klein scherm zit te kijken. 

Minder context
Waarom is een kleiner scherm zo lastigvoor ons begrip?
Ten eerste kunnen we als lezers minder tegelijkertijd zien. Daardoor moeten we meer vertrouwen op ons faalbare korte termijn geheugen. Hoe minder je ziet, hoe meer je moet onthouden. Het is moeilijker om iets te begrijpen als het uitgelegd wordt in de zichtbare ruimte.

Simpel gezegd: minder context is minder begrip. 

Scrollen en schuiven
Ten tweede moeten lezers meer op de pagina zelf bewegen – zeker bij websites die nog niet klaar zijn voor mobile. Ze moeten heen en weer schuiven over het scherm om andere delen van de content te bereiken. Dit tegenover simpelweg in een oogopslag naar de tekst kijken.
Daarbij lopen we tegen drie problemen aan:

  • Kost meer tijd = slecht voor ons toch al getergde geheugen
  • We zijn bezig met de secundaire bezigheid van het juiste deel van de pagina te vinden, in plaats van te lezen.
  • En hebben we de rest van de content gevonden, dan moeten we het originele deel van de site weer terugvinden. 

Tot zover de blog over mobiele teksten. Die dus niet lekker te lezen is op een mobiel.

Maar dat terzijde...


0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage