Online copy is een proces, geen product

"We kopen even wat online copy in. Oh de website moet ook nog worden gevuld met content. Schakel even een online copywriter in." Veel opdrachtgevers - of het nu een internetbureau is of een eindklant - kijken nog steeds door de verkeerde bril naar online copy. Ik lever voor de leek misschien een eenvoudige dienst, maar eigenlijk gaan we samen op een speurtocht. Ik verkoop namelijk een proces. En geen product. Dat is een essentieel verschil.


Ondanks dat het belang van content steeds duidelijker wordt, loop ik nog tegen veel misverstanden aan rond online copy. Dat maakt niets uit, ik leg graag uit waarom het proces loopt zoals het loopt, maar aan de basis zit een verkeerde aanname over het te verwachten resultaat.
Men verwacht een product. Het product is perfecte content.

Wat ik echter doe, is de klant aan de hand meenemen op een ontdekkingsreis.
Hoe wil je nu echt klinken?
Wat is nu echt belangrijk?
Wil je jouw klant daar echt mee vermoeien?
Dat is een proces. Een speurtocht langs alle mogelijkheden.

Hieronder twee belangrijke misverstanden over de dienst die ik lever:

1. Content komt vanzelf wel een keer
Het eerste concept is voor veel opdrachtgevers het eerste moment dat ze nadenken over 'hoe gaan we de website eigenlijk vullen?' Dat is niet verwonderlijk, want vaak denkt men dan pas aan content. En de rol die content speelt. Pas als er een eerste tekst ligt, gaan veel ondernemingen nadenken over hun online positionering, over hun belofte, over het neerzetten van hun producten en diensten.
Met de consultant hebben ze de droom van hun nieuwe website besproken. En technisch is alles op orde. Maar de content? Daar denken ze vaak pas aan als ze mij spreken. 
Zelfs dan duurt het tot het eerste concept tot ze de zwaarte van content inzien. Ze zullen intern moeten gaan afstemmen. Eens goed nadenken over de rol van content. Dat is schrikken. Want het zorgt voor zeer essentiële vragen over de aard van de organisatie.


Tip: Schakel de copywriter vroeger in. Onderdeel van de droom van een website is de content. Content draait om zeer essentiële onderdelen zoals positionering, usp's, plaats in de markt, onderscheidend vermogen. Daar moet echt goed over worden nagedacht. 

2. Het eerste concept is het eindproduct
Soms levert het eerste concept paniek op. Het staat er toch maar even mooi. Al die informatie over de organisatie. Content is een momentopname. Is dit jouw beeld van jouw organisatie? En dan raakt men in paniek. Maar dit is niet wat ik online wil. En de details kloppen nog niet helemaal.
Ondanks dat ik het vaak bij de intake al tegen mijn klanten zeg, gebeurt het regelmatig dat ze het eerste concept zien als het eindproduct. Alsof het nu allemaal helemaal moet kloppen ander gaat het mis. 


Dat is echter niet zo. Ik zeg altijd: het eerste concept is een schets in potlood. Het geeft ons iets om over te praten. We hebben een basis om mee te beginnen. Alles kan nog op de schop. We kunnen nog alle kanten op. Maar we moeten ergens beginnen. We kunnen alles nog wijzigen in de documenten. We kunnen het nog veranderen in het CMS. Met het eerste concept beginnen we nog maar met onze reis. 


Samenvattend:
Als je copy inkoopt, koop je een proces in. Mijn belofte is dat ik met je oploop op de zoektocht naar de juiste toon, de juiste inhoud. Benader copy en content als een proces en veel van de stress valt weg. We zijn aan het ontdekken. We zoeken de magische formule. We stoppen pas als je volledig tevreden bent. En het gaat pas online als je volledig tevreden bent.

Vertrouw er tot die tijd op dat ik de weg weet.

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Online copy is een proces, geen product

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

woensdag 4 juli 2012

Online copy is een proces, geen product

"We kopen even wat online copy in. Oh de website moet ook nog worden gevuld met content. Schakel even een online copywriter in." Veel opdrachtgevers - of het nu een internetbureau is of een eindklant - kijken nog steeds door de verkeerde bril naar online copy. Ik lever voor de leek misschien een eenvoudige dienst, maar eigenlijk gaan we samen op een speurtocht. Ik verkoop namelijk een proces. En geen product. Dat is een essentieel verschil.


Ondanks dat het belang van content steeds duidelijker wordt, loop ik nog tegen veel misverstanden aan rond online copy. Dat maakt niets uit, ik leg graag uit waarom het proces loopt zoals het loopt, maar aan de basis zit een verkeerde aanname over het te verwachten resultaat.
Men verwacht een product. Het product is perfecte content.

Wat ik echter doe, is de klant aan de hand meenemen op een ontdekkingsreis.
Hoe wil je nu echt klinken?
Wat is nu echt belangrijk?
Wil je jouw klant daar echt mee vermoeien?
Dat is een proces. Een speurtocht langs alle mogelijkheden.

Hieronder twee belangrijke misverstanden over de dienst die ik lever:

1. Content komt vanzelf wel een keer
Het eerste concept is voor veel opdrachtgevers het eerste moment dat ze nadenken over 'hoe gaan we de website eigenlijk vullen?' Dat is niet verwonderlijk, want vaak denkt men dan pas aan content. En de rol die content speelt. Pas als er een eerste tekst ligt, gaan veel ondernemingen nadenken over hun online positionering, over hun belofte, over het neerzetten van hun producten en diensten.
Met de consultant hebben ze de droom van hun nieuwe website besproken. En technisch is alles op orde. Maar de content? Daar denken ze vaak pas aan als ze mij spreken. 
Zelfs dan duurt het tot het eerste concept tot ze de zwaarte van content inzien. Ze zullen intern moeten gaan afstemmen. Eens goed nadenken over de rol van content. Dat is schrikken. Want het zorgt voor zeer essentiële vragen over de aard van de organisatie.


Tip: Schakel de copywriter vroeger in. Onderdeel van de droom van een website is de content. Content draait om zeer essentiële onderdelen zoals positionering, usp's, plaats in de markt, onderscheidend vermogen. Daar moet echt goed over worden nagedacht. 

2. Het eerste concept is het eindproduct
Soms levert het eerste concept paniek op. Het staat er toch maar even mooi. Al die informatie over de organisatie. Content is een momentopname. Is dit jouw beeld van jouw organisatie? En dan raakt men in paniek. Maar dit is niet wat ik online wil. En de details kloppen nog niet helemaal.
Ondanks dat ik het vaak bij de intake al tegen mijn klanten zeg, gebeurt het regelmatig dat ze het eerste concept zien als het eindproduct. Alsof het nu allemaal helemaal moet kloppen ander gaat het mis. 


Dat is echter niet zo. Ik zeg altijd: het eerste concept is een schets in potlood. Het geeft ons iets om over te praten. We hebben een basis om mee te beginnen. Alles kan nog op de schop. We kunnen nog alle kanten op. Maar we moeten ergens beginnen. We kunnen alles nog wijzigen in de documenten. We kunnen het nog veranderen in het CMS. Met het eerste concept beginnen we nog maar met onze reis. 


Samenvattend:
Als je copy inkoopt, koop je een proces in. Mijn belofte is dat ik met je oploop op de zoektocht naar de juiste toon, de juiste inhoud. Benader copy en content als een proces en veel van de stress valt weg. We zijn aan het ontdekken. We zoeken de magische formule. We stoppen pas als je volledig tevreden bent. En het gaat pas online als je volledig tevreden bent.

Vertrouw er tot die tijd op dat ik de weg weet.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage