Copywriting: 6 overwegingen bij woordkeuze.

Tyfus. Cholera. En de builenpest. Heb je er nog zin in lezer? Bijna niet hé? Waarom zou ik dan een blogpost beginnen met lelijke woorden? Waarom zou ik direct al beginnen met een negatief gevoel? Om heel even stil te staan bij de vaak vergeten KRACHT van woorden. Hoe achteloos we ze ook rondstrooien. En hoeveel schade we daarmee ook aanrichten. Wil je weten hoe je de schade kunt beperken?


1. Woorden zijn emotie 
Elk woord draagt een emotionele lading. Weeg ze goed af. Kijk hoe ze bijdragen aan de toon van de tekst. Voel je een dissonant? Kies een ander woord. We kopen op emotie. We praten dat goed met ratio. Waak dus voor de juiste emotie. En zorg dat je woorden perfect passen bij de emotionele reactie die je zoekt.

2. Woorden roepen beelden op
Elk woord zorgt voor een beeld van dat woord. Is dat het beeld dat klopt bij jouw organisatie? Is dat een beeld dat bijdraagt aan een vertrouwde omgeving waarbinnen een klant wil gaan kopen? Klopt het beeld? Versterken de woorden de echte afbeeldingen en de afbeeldingen, de woorden? Houd altijd rekening met de visuele denker!

3. Woorden klinken
Eerder had ik het al over de dissonant. Een valse toon. Net er naast. Heb je een mooie tekst opgebouwd en plaats je ergens het verkeerde woord - de verkeerde klank - dan klinkt dat vals. Als een mooie symfonie waar de blazer opeens PIIIEEEEPPPPP PWAAAAPPPPP doorheen doet. Zorg dat je woorden harmonieus zijn. Want wat we lezen, horen we.

4. Woorden zorgen voor sfeer
Ik wil dat je ontspant. Dat je zin krijgt om te kopen. Dat je zo vaak 'Ja' knikt dat de 'Ja Ik Wil Kopen' als vanzelf komt. Met woorden zorg ik voor een ontspannen sfeer. Een veilige omgeving. Het komt allemaal goed. Het komt allemaal in orde. Ja. Jazeker. Eén verkeerd woord is als een deur die opeens open gaat en daglicht binnen laat stromen. Het breekt de sfeer.

5. Woorden resoneren
Woorden klinken en zorgen voor een sfeer. Maar woorden zijn ook persoonlijk. Het ene woord slaat aan bij je klant. Of stoot juist af. Doe het onderzoek. Ga in het brein van je klant zitten en zorg voor woorden die resoneren. Zorg voor een positive vibration en zorg dat de klant mee gaat trillen. Zoek naar de juiste frequentie en zorg dat je binnen de vibe blijft. Resoneer mee met de klant.

6. Woorden glijden
De woorden kloppen bij de emotie. De woorden roepen de juiste beelden op. De woorden klinken goed. Ze roepen de juiste sfeer op en trillen vrolijk met de klant mee. Ze zijn de perfecte olie. Het laagje water. Ga in het zwemparadijs bovenaan de glijbaan staan en laat je gaan. Blijf je ergens haken en gaat je zwembroek kapot? Of kom je probleemloos beneden aan in het warme bad? Kijk waar je blijft haken en kies een ander woord.

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Copywriting: 6 overwegingen bij woordkeuze.

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

maandag 4 juni 2012

Copywriting: 6 overwegingen bij woordkeuze.

Tyfus. Cholera. En de builenpest. Heb je er nog zin in lezer? Bijna niet hé? Waarom zou ik dan een blogpost beginnen met lelijke woorden? Waarom zou ik direct al beginnen met een negatief gevoel? Om heel even stil te staan bij de vaak vergeten KRACHT van woorden. Hoe achteloos we ze ook rondstrooien. En hoeveel schade we daarmee ook aanrichten. Wil je weten hoe je de schade kunt beperken?


1. Woorden zijn emotie 
Elk woord draagt een emotionele lading. Weeg ze goed af. Kijk hoe ze bijdragen aan de toon van de tekst. Voel je een dissonant? Kies een ander woord. We kopen op emotie. We praten dat goed met ratio. Waak dus voor de juiste emotie. En zorg dat je woorden perfect passen bij de emotionele reactie die je zoekt.

2. Woorden roepen beelden op
Elk woord zorgt voor een beeld van dat woord. Is dat het beeld dat klopt bij jouw organisatie? Is dat een beeld dat bijdraagt aan een vertrouwde omgeving waarbinnen een klant wil gaan kopen? Klopt het beeld? Versterken de woorden de echte afbeeldingen en de afbeeldingen, de woorden? Houd altijd rekening met de visuele denker!

3. Woorden klinken
Eerder had ik het al over de dissonant. Een valse toon. Net er naast. Heb je een mooie tekst opgebouwd en plaats je ergens het verkeerde woord - de verkeerde klank - dan klinkt dat vals. Als een mooie symfonie waar de blazer opeens PIIIEEEEPPPPP PWAAAAPPPPP doorheen doet. Zorg dat je woorden harmonieus zijn. Want wat we lezen, horen we.

4. Woorden zorgen voor sfeer
Ik wil dat je ontspant. Dat je zin krijgt om te kopen. Dat je zo vaak 'Ja' knikt dat de 'Ja Ik Wil Kopen' als vanzelf komt. Met woorden zorg ik voor een ontspannen sfeer. Een veilige omgeving. Het komt allemaal goed. Het komt allemaal in orde. Ja. Jazeker. Eén verkeerd woord is als een deur die opeens open gaat en daglicht binnen laat stromen. Het breekt de sfeer.

5. Woorden resoneren
Woorden klinken en zorgen voor een sfeer. Maar woorden zijn ook persoonlijk. Het ene woord slaat aan bij je klant. Of stoot juist af. Doe het onderzoek. Ga in het brein van je klant zitten en zorg voor woorden die resoneren. Zorg voor een positive vibration en zorg dat de klant mee gaat trillen. Zoek naar de juiste frequentie en zorg dat je binnen de vibe blijft. Resoneer mee met de klant.

6. Woorden glijden
De woorden kloppen bij de emotie. De woorden roepen de juiste beelden op. De woorden klinken goed. Ze roepen de juiste sfeer op en trillen vrolijk met de klant mee. Ze zijn de perfecte olie. Het laagje water. Ga in het zwemparadijs bovenaan de glijbaan staan en laat je gaan. Blijf je ergens haken en gaat je zwembroek kapot? Of kom je probleemloos beneden aan in het warme bad? Kijk waar je blijft haken en kies een ander woord.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage