We hebben maar één doel als copywriters. Eén hele eenvoudige opgave. En daarbij worden we ondersteund door veel elementen. Onze koppen. Tussenkoppen. Opmaak. Afbeeldingen. Opsommingen. Allemaal streven ze naar dat ene doel. Dat ene heldere punt... De eerste zin.
Als je geen interesse hebt de eerste zin te lezen, zijn we verloren.
Want dan heb je ook geen zin de tweede zin te lezen.
En kunnen we de derde zin ook wel vergeten.
Alles is voor niets geweest.
De eerste zin moet kort zijn. De eerste zin moet prikkelen. De eerste zin moet genoeg spanning in zich hebben om... door te lezen naar de Tweede Zin. Die vervolgens sterk genoeg moet zijn om... door te lezen naar de Derde Zin.
Direct verkopen
Dat klinkt pijnlijk logisch, maar toch wordt het vaak vergeten. Veel teksten - ook online - beginnen direct te verkopen. Voordelen. Kortingen. Specificaties. Alsof de verkoper in de winkel al direct bij binnenkomst op je springt met: "We hebben deze ook in blauw hoor. En nu voor maar 9,99!"
Dat voelt niet fijn.
We moeten ook op gang komen.
Worden voorbereid op de gedachte dat we iets gaan kopen.
Aansprekende copy
Het is één van de wijsheden uit: 'The Adweek Copywriting Handbook - The Ultimate Guide to Writing Powerful Advertising and Marketing Copy from One of America's Top Copywriters.' In dit boek beschrijft copywriter Joseph Sugarman enkele van zijn tips voor aansprekende copy.
De beetje lange titel van het boek, doet niet af aan de kracht van de gedachte:
Alles moet ondersteunend zijn aan de Eerste Zin.
Kijk nu eens terug naar het begin van deze blogpost.
We hebben maar één doel als copywriters.
Kort. Prikkelend. Vol met onbeantwoorde vragen.
En je wilt door naar de tweede zin.
Ik heb je!