En binnen ons Ecosysteem moet alles blijven kloppen. Iedereen kan het – kijk maar naar de ontwikkeling van personal brands online. Als één persoon het kan, waarom jouw merk dan niet?
Omdat we het
te moeilijk maken.
Te veel focussen op
techniek en kanalen en
fonkelnieuwe startups.
Drie pijlers
Terwijl de basis simpel is. Rond een Merk moeten we een
Ecosysteem ontwikkelen van Content. Om te komen tot een goed inzicht in dit Ecosysteem moeten we echter eerst terug naar de
basis van de basis.
Wat is Content eigenlijk?
Alle content is gebaseerd op drie eenvoudige pijlers:
Hebben we deze basis helder, dan kunnen we hier onze communicatiemiddelen en kanalen naast gaan leggen. Zo bekijken we de kanalen en technieken vanuit de basis – welke
vorm van Content moeten we ontwikkelen om mee te kunnen?
En daarna is duidelijk hoe we content kunnen recyclen.
Door het volgende element toe te voegen.
Of door het juist te wissen.
Schematisch ziet dat er als volgt uit:
|
Tekst
|
Beeld
|
Geluid
|
Tekst
|
Twitter
Webteksten
Metateksten
Online
PR
Blog
|
SlideShare
Websitecontent
Infographic
Facebook
Google
Plus
|
Podcast
Tutorial
|
Beeld
|
SlideShare
Websitecontent
Infographic
Facebook
Google Plus
|
Pinterest
Instagram
|
Youtube
|
Geluid
|
Podcast
Tutorial
|
Youtube
|
Podcast
|
Hoe werkt het?
Heb je dus het element
Tekst – dan kun je aan de slag met het vertalen naar Twitter, een volgende blogpost of Online PR.
Voeg je hier een Beeld aan toe, dan kun je al gaan denken aan een presentatie, misschien kun je hier weer wat mee op Facebook of Google Plus. Of kun je het vertalen naar een mooie Pin op Pinterest.
Heb je een mooie Tekst, kijk dan eens naar het element Geluid: want wat je kunt lezen, kun je ook horen
Voeg je alles samen, Tekst en Beeld en Geluid, dan ga je al snel naar video.
Maar vanuit video kun je ook weer terug gaan denken. Wat kun je met de beelden? Wat kun je met de tekst? Wat kun je met het geluid? Wat kun je met de inhoud van je video?
De basis blijft echter hetzelfde.
De tekst klopt.
De vertaalslag klopt.
Alles klopt.
Koppel je Content los van het kanaal of middelen-denken en redeneer vanuit de Content zelf.
1. Dan zit je nooit meer zonder.
2. En kun je zorgen dat alles blijft kloppen.
Komt er vervolgens een Shiny Nieuw Ding dan is het relatief eenvoudig om deze te plaatsen binnen je Ecosysteem.
Is het Tekst, Beeld of Geluid-gedreven?
En wat hebben we daar voor of kunnen we daar voor maken?
De techniek is er. En de techniek is eenvoudiger dan ooit.
Alles moet kloppen. De rest is een invuloefening.