The People called. They would like their Social Media back.

Ergens hebben we een verkeerde afslag genomen. Ergens is het een beetje misgegaan. En nu moeten we de gevolgen dragen. Waar ik het over heb? Social Media natuurlijk. We hebben de deur iets te ver opgezet en nu zitten we met de gebakken peren. De honden hebben geld geroken en laten die geur niet meer los. Social Media begint een beetje te rotten. De glans is er vanaf.


Ik loop al een tijdje online rond. Als gebruiker en als adviseur.
Ik weet nog hoe fijn het was om voor het eerst een forum te ontdekken. Een rustige plek op het internet waar je met andere nerds kon praten over jouw onderwerp en jouw niche.

Gemoedelijke fora
Het was een omgeving waar iedereen elkaar begreep. Soms zat er een troll tussen. Soms probeerde een commerciële partij zijn slag te slaan. Maar dat zorgde niet voor het uiteenvallen van het forum. Als je lang genoeg op een forum zat, dan kwam er wel eens een In Real Life ontmoeting met de groep. Allemaal heel leuk, traag en gemoedelijk.

Het forum gevoel
Met hetzelfde gevoel heb ik mijn eerste stappen gezet op Social Media. Ook ik begon schuchter te Twitteren. Opende een account op Hyves. Op MySpace. En uiteindelijk op elk Shiny New Object dat op mijn pad kwam. Weer kwam ik hetzelfde gevoel tegen van het Forum. Mensen met leuke ideeën over mijn niche. Vakidioten, Audiofielen of filmnerds. Het liep allemaal mooi door elkaar en gesprekken liepen vloeiend. Gelijken onder elkaar.
















De Sociale Revolutie
Met z'n allen dachten we aan het begin te staan van een Revolutie. En die Revolutie zou in de basis Sociaal zijn. Social Media.
Heel lang heeft het er ook op geleken. Eindelijk gebruiken we het internet om sociaal te zijn.


We keken naar revoluties in het Midden Oosten die mede mogelijk waren dankzij Facebook. We waren getuige van het eerste Twitter-huwelijk. We zagen ondernemingen het redden dankzij Social Media, terwijl ze eigenlijk failliet hadden moeten zijn.
De sfeer was optimistisch. Open. Sociaal.

In de soep
Maar toch hebben we het in de soep laten lopen.
We hebben de commercie toegelaten. Want al die nerds die online zo vrolijk met elkaar praten, praten ook over merken.
Wat als je nu eens met je klant gaat praten? 
Wat als je nu eens ook wat met Social Media gaat doen? 
Dan lijk je authentiek. Dan lijkt het alsof je luistert. 
En dat zul je merken in de verkopen.

Ik heb zelf ook de presentaties gegeven. Je klant is online. Ga met hem praten!

Kip met de gouden eieren
We hebben de deur opengezet voor het geld. En het geld is binnen komen rollen. Dankzij Goeroes, Coaches, Ninja's, Mavens en iedereen die gewoon blij is over Social Media is Mijn Social Media verre van Sociaal.
Dankzij het geld moet ik mijn volgers wekelijks opschonen van alle kleine en grote bedrijven die denken dat ze het kip met de gouden eieren hebben gevonden.
Dankzij de commercie is elke discussie op LinkedIn een verhulde reclameboodschap.
Dankzij de commercie is Twitter geen pretje meer om te lezen.
Dankzij het geld moet ik om de maand mijn instellingen op Facebook aanpassen.

Schreeuwende mensen
Maar wat nog het meest spijtige is. We zijn de Sociale Gedachte kwijtgeraakt.
We zijn gaan geloven in onze eigen merken. Personal Branding Baby!
We zijn vergeten dat we mensen zijn.
En dus schreeuwen we net zo hard als de bedrijven. Koop mij. Kies mij.
Je moet wel. Anders loop je business mis. Overleven.

Juist in deze moeilijke tijden gebruiken we Social Media niet om Sociaal te zijn, maar om de overheersing van de hebberigheid aan te tonen. We schreeuwen de hele dag door. In onze online echoput.
We horen alleen nog maar onszelf. En het rinkelen van de kassa's.

We hadden in de basis de techniek liggen om een verandering teweeg te brengen.
We hadden de kans om te laten zien aan de Greedy Bastards en Industry FatCats dat het anders kan.
We hadden de kans om online solidariteit te laten zien. Er voor elkaar te zijn.

But we Fucked Up.
We got greedy.
Toch jammer.

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: The People called. They would like their Social Media back.

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

woensdag 13 juni 2012

The People called. They would like their Social Media back.

Ergens hebben we een verkeerde afslag genomen. Ergens is het een beetje misgegaan. En nu moeten we de gevolgen dragen. Waar ik het over heb? Social Media natuurlijk. We hebben de deur iets te ver opgezet en nu zitten we met de gebakken peren. De honden hebben geld geroken en laten die geur niet meer los. Social Media begint een beetje te rotten. De glans is er vanaf.


Ik loop al een tijdje online rond. Als gebruiker en als adviseur.
Ik weet nog hoe fijn het was om voor het eerst een forum te ontdekken. Een rustige plek op het internet waar je met andere nerds kon praten over jouw onderwerp en jouw niche.

Gemoedelijke fora
Het was een omgeving waar iedereen elkaar begreep. Soms zat er een troll tussen. Soms probeerde een commerciële partij zijn slag te slaan. Maar dat zorgde niet voor het uiteenvallen van het forum. Als je lang genoeg op een forum zat, dan kwam er wel eens een In Real Life ontmoeting met de groep. Allemaal heel leuk, traag en gemoedelijk.

Het forum gevoel
Met hetzelfde gevoel heb ik mijn eerste stappen gezet op Social Media. Ook ik begon schuchter te Twitteren. Opende een account op Hyves. Op MySpace. En uiteindelijk op elk Shiny New Object dat op mijn pad kwam. Weer kwam ik hetzelfde gevoel tegen van het Forum. Mensen met leuke ideeën over mijn niche. Vakidioten, Audiofielen of filmnerds. Het liep allemaal mooi door elkaar en gesprekken liepen vloeiend. Gelijken onder elkaar.
















De Sociale Revolutie
Met z'n allen dachten we aan het begin te staan van een Revolutie. En die Revolutie zou in de basis Sociaal zijn. Social Media.
Heel lang heeft het er ook op geleken. Eindelijk gebruiken we het internet om sociaal te zijn.

  • De treinen lopen vast? Via Twitter regelen we een auto. 
  • Je bent je portemonnee verloren? Via Twitter kreeg je hem terug. 
  • Je bent het niet eens met de lokale politiek? Via Twitter en Facebook verzamelde je genoeg mensen om die politiek onder druk te zetten.

We keken naar revoluties in het Midden Oosten die mede mogelijk waren dankzij Facebook. We waren getuige van het eerste Twitter-huwelijk. We zagen ondernemingen het redden dankzij Social Media, terwijl ze eigenlijk failliet hadden moeten zijn.
De sfeer was optimistisch. Open. Sociaal.

In de soep
Maar toch hebben we het in de soep laten lopen.
We hebben de commercie toegelaten. Want al die nerds die online zo vrolijk met elkaar praten, praten ook over merken.
Wat als je nu eens met je klant gaat praten? 
Wat als je nu eens ook wat met Social Media gaat doen? 
Dan lijk je authentiek. Dan lijkt het alsof je luistert. 
En dat zul je merken in de verkopen.

Ik heb zelf ook de presentaties gegeven. Je klant is online. Ga met hem praten!

Kip met de gouden eieren
We hebben de deur opengezet voor het geld. En het geld is binnen komen rollen. Dankzij Goeroes, Coaches, Ninja's, Mavens en iedereen die gewoon blij is over Social Media is Mijn Social Media verre van Sociaal.
Dankzij het geld moet ik mijn volgers wekelijks opschonen van alle kleine en grote bedrijven die denken dat ze het kip met de gouden eieren hebben gevonden.
Dankzij de commercie is elke discussie op LinkedIn een verhulde reclameboodschap.
Dankzij de commercie is Twitter geen pretje meer om te lezen.
Dankzij het geld moet ik om de maand mijn instellingen op Facebook aanpassen.

Schreeuwende mensen
Maar wat nog het meest spijtige is. We zijn de Sociale Gedachte kwijtgeraakt.
We zijn gaan geloven in onze eigen merken. Personal Branding Baby!
We zijn vergeten dat we mensen zijn.
En dus schreeuwen we net zo hard als de bedrijven. Koop mij. Kies mij.
Je moet wel. Anders loop je business mis. Overleven.

Juist in deze moeilijke tijden gebruiken we Social Media niet om Sociaal te zijn, maar om de overheersing van de hebberigheid aan te tonen. We schreeuwen de hele dag door. In onze online echoput.
We horen alleen nog maar onszelf. En het rinkelen van de kassa's.

We hadden in de basis de techniek liggen om een verandering teweeg te brengen.
We hadden de kans om te laten zien aan de Greedy Bastards en Industry FatCats dat het anders kan.
We hadden de kans om online solidariteit te laten zien. Er voor elkaar te zijn.

But we Fucked Up.
We got greedy.
Toch jammer.

3 reacties:

Op 13 juni 2012 om 16:04 , Anonymous Oli4B zei...

Je ziet wat je volgt. Dat we het upgefucked hebben vind ik persoonlijk wat premature.

 
Op 17 juni 2012 om 23:34 , Anonymous Erwin Blom zei...

Maar stop je hier dan mee ;-) ? "Personal branding advies: welke kwaliteiten definiëren u als merk? En hoe zet u deze kennis in om u online te profileren?"

 
Op 17 juni 2012 om 23:39 , Blogger Dimitri Lambermont zei...

Touché. In de basis kun je veel hebben aan personal branding om helder te krijgen wat iemand aan je heeft. Maar ik denk dat we - in zijn algemeenheid - te veel zijn gaan geloven in de kracht van personal branding. Ik heb er veel aan gehad. Maar sloeg op een moment ook door. En dan ben je opeens die Social Media Asshole. Personal Branding - met mate.

 

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage