Laten we het eens over het product gaan hebben. En de toon die hoort bij je product of dienst. We lopen namelijk de kans om de plank mis te slaan als we het product niet goed begrijpen. Daarbij heb ik het niet over de technische kant. We kunnen hele pagina's schrijven over specs, nauwkeurigheid en technisch jargon, dat is niet zo moeilijk. Waar ik het over wil hebben, is de emotionele kant van het product... wat is de aard van ons product?
Het lijkt een voor de hand liggend punt, maar toch gaat het fout.
Simpelweg omdat we niet genoeg stilstaan bij de aard van het product.
Omdat de focus in eerste instantie ligt op het begrijpen van de technische kant.
Hoe werkt het? Wat doet het? Vragen die altijd nog meer aandacht krijgen dan: "wat voel ik bij dit product?"
Is ons product een vrolijk product?
Is ons product een serieus product?
Is ons product iets om blij van te worden?
Is het product duur?
Is het product exclusief?
Is het product goedkoop?
Is er veel aanbod in dezelfde klasse?
Is het iets wat je meerdere malen gebruikt?
Of gooi je het na een keer gebruiken weg?
Is het een complex product?
Kun je het gebruiken zonder handleiding?
Is het een nieuw idee?
Of kennen mensen het al en is deze versie een nieuwe versie?
Is het een hip product? Of juist niet?
Is het een product met een garantie?
Is het een product waarop je service verwacht?
Is het voor mannen of vrouwen?
Is het een lief product? Zit er veel emotie aan?
Of is het een koud product?
Hoe zie je het product gebruikt worden?
Ik kan zo nog een tijdje doorgaan met vragen stellen en dat kost niet eens veel moeite.
Aan alle producten en diensten zitten namelijk veel kanten.
Kanten die niets te maken hebben met de productomschrijving, maar met de aard van het product.
De connotatie van het product.
De smaak die je in je mond hebt bij het product.
De beelden die het product oproept.
We hebben hier rekening mee te houden, want als het mis gaat, verkoopt het product niet.
Je kunt niet te vrolijk doen over een serieus product.
Niet te somber over een blij product.
Niet te hip over een saai product.
Een koud product niet met al te veel warmte benaderen.
En een oud idee niet als baanbrekend aanbieden.
Het klopt dan niet. Het gaat ergens in onze hersenen fout. Error.
Snap je hoe het product werkt?
Snap je de technische kant van het product?
Vraag dan altijd nog naar de aard.
En vraag daarna nog een keer naar de aard van het product aan iemand die niet bij de organisatie werkt.