Hoe om te gaan met Social Media Vampieren

Not all vampires drink blood
Wat je ook doet. Het is nooit goed. Wen er maar aan. Social Media draait om opinies. Meningen. Hoe groot of klein ook. We spuien met z'n allen de hele dag ongevraagd onze meningen. Je zult er mee moeten leren leven. Hoe goed je intentie ook. Hoe hard je ook gewerkt hebt om te komen waar je bent... ergens zit een azijndrinker te wachten op het moment dat jij je kop opsteekt. Chop! Hoofd eraf. 


Daar moet je zin in hebben 
Tussen alle mensen die je goeds toewensen en een mooi moment gunnen, zit een kleine maar zeer vasthoudende groep zeuren. Zeveraars. Dompers. Vampieren.
Mensen die al deze prachtige technologie gebruiken om eens flink vervelend te zijn. Volgevreten en verveelde internetters die niets beters te doen hebben dan energie zuigen.

Een vampier zuigt bloed, deze mensen zuigen levensenergie.
En daar kun je veel tijd mee verspillen...

Daar moet je klaar voor zijn
Social Media is niet elke dag leuk. En als je organisatie een opvallende is, kun je de zuigfactor met 10 vermenigvuldigen. De vampieren cirkelen boven de kanalen op zoek naar het moment dat jij eventjes niet oplet.


Weet waar je aan begint
Je stelt je organisatie of je persoon bloot aan de vampieren.
Weet dus waar je aan begint.
Weet dat het er bij hoort.
Dat is niet leuk en het wordt niet beter, maar is helaas een onderdeel van je online begeven.
Zorg dat je het verschil weet tussen een vampier en een kritische opmerking.

De kenmerken van een Social Media Vampier:
1. Negatief taalgebruik: Alles is slecht. Alles moet kapot.  Het is te warm. Het is te koud. Kijk het een tijdje aan. Als iemand echt niets goeds te melden heeft, kan het zijn dat je te maken hebt met een Social Media Vampier.

2. Emotionele chantage: geef je de Social Media Vampier niet genoeg aandacht, dan slaat de sfeer al snel om. De Social Media Vampier begint nu pas met zuigen. Je kanalen kunnen worden vervuild door allerlei nare opmerkingen. Nu gaat de vampier gooien met scheldwoorden en verwensingen. Wissen, ontvolgen en negeren.

3. Beterweter: Social Media zit vol met betweters. Dat is soms ergerlijk, maar doet geen kwaad zolang de toon van de discussie een beetje vrolijk en opbouwend blijft. Social Media Vampieren gaan echter overal tegenin, omdat ze weten dat ze zo het meeste energie van je wegtrekken. Niet in discussie gaan dus.

4. Door blijven hameren: heeft een Social Media Vampier eenmaal beet, dan kom je er niet snel meer af. Probeer een topic te sluiten en ze vinden een nieuwe manier om deze te openen. Ga je in discussie, dan loopt de thread gegarandeerd uit de hand. Leg het op een bepaald moment naast je neer. Hoe zeer het ook jeukt om met goede argumenten zijn of haar betoog onderuit te halen. Je verliest het. De vampier zuigt je leeg.

Wat te doen?
1. Negeren: Dit zijn nou de Trolls. Dit zijn de vervelende mensen. De mensen die niets beters te doen hebben. Kun je het beste naast je neerleggen en niet meer naar omkijken. Zeker NIET mee in gesprek gaan. Je hebt gelijk en laat het daarbij. Ook al heb je geen gelijk. Geef de vampier geen kans.

2. Focussen op het goede: Voor elke vampier heb je tien volgers die met veel plezier en enthousiasme delen wat jij te melden hebt. Die blij zijn als je een succes haalt. Focus je op deze mensen. Ontvolg de vampieren zo snel mogelijk.

3. Fuck het Maaiveld: Wees trots op wat je doet. Negeer niet alleen de vampieren. Vernietig ze door nog grotere successen te halen. Door nog harder te werken. Door beter te zijn. The best revenge is succes.

4. Maak het nooit persoonlijk: Natuurlijk wil je de vampier het liefst door de verbinding heen trekken en hem  of haar eens een lesje leren. Niet doen. Jij staat er boven. Jij bent beter dan de vampier. Jij doet tenminste wat met je leven.

5. Fuck azijn: zeurt iemand de hele dag? Is er nooit eens iets goed? Simpelweg ontvolgen. Zoals Doe Maar al zong: Er zit een knop je TV. Die helpt je zo uit de puree. Op Social Media zit ook een knop. Merk je dat iemand een emotionele vampier is? Schakel hem of haar gewoon uit. Heb plezier met de mensen die wel enthousiast zijn en blij voor je zijn.  

Conclusie:
Social Media brengt veel moois. Maar het toont je ook een dwarsdoorsnee van de samenleving. Met al zijn rare types, stalkers, weirdo's en vampieren. Wees er klaar voor. Schrik niet van de negatieve reacties. Focus op je doel en negeer de Social Media Vampieren.
Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Hoe om te gaan met Social Media Vampieren

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

maandag 20 augustus 2012

Hoe om te gaan met Social Media Vampieren

Not all vampires drink blood
Wat je ook doet. Het is nooit goed. Wen er maar aan. Social Media draait om opinies. Meningen. Hoe groot of klein ook. We spuien met z'n allen de hele dag ongevraagd onze meningen. Je zult er mee moeten leren leven. Hoe goed je intentie ook. Hoe hard je ook gewerkt hebt om te komen waar je bent... ergens zit een azijndrinker te wachten op het moment dat jij je kop opsteekt. Chop! Hoofd eraf. 


Daar moet je zin in hebben 
Tussen alle mensen die je goeds toewensen en een mooi moment gunnen, zit een kleine maar zeer vasthoudende groep zeuren. Zeveraars. Dompers. Vampieren.
Mensen die al deze prachtige technologie gebruiken om eens flink vervelend te zijn. Volgevreten en verveelde internetters die niets beters te doen hebben dan energie zuigen.

Een vampier zuigt bloed, deze mensen zuigen levensenergie.
En daar kun je veel tijd mee verspillen...

Daar moet je klaar voor zijn
Social Media is niet elke dag leuk. En als je organisatie een opvallende is, kun je de zuigfactor met 10 vermenigvuldigen. De vampieren cirkelen boven de kanalen op zoek naar het moment dat jij eventjes niet oplet.

  • Een tikfout? Zuigen!
  • Even iets te snel iets op de website gezet? Zuigen!
  • Een succes aan het delen? Zuigen!
  • Je expertise aan het tonen? Zuigen!

Weet waar je aan begint
Je stelt je organisatie of je persoon bloot aan de vampieren.
Weet dus waar je aan begint.
Weet dat het er bij hoort.
Dat is niet leuk en het wordt niet beter, maar is helaas een onderdeel van je online begeven.
Zorg dat je het verschil weet tussen een vampier en een kritische opmerking.

De kenmerken van een Social Media Vampier:
1. Negatief taalgebruik: Alles is slecht. Alles moet kapot.  Het is te warm. Het is te koud. Kijk het een tijdje aan. Als iemand echt niets goeds te melden heeft, kan het zijn dat je te maken hebt met een Social Media Vampier.

2. Emotionele chantage: geef je de Social Media Vampier niet genoeg aandacht, dan slaat de sfeer al snel om. De Social Media Vampier begint nu pas met zuigen. Je kanalen kunnen worden vervuild door allerlei nare opmerkingen. Nu gaat de vampier gooien met scheldwoorden en verwensingen. Wissen, ontvolgen en negeren.

3. Beterweter: Social Media zit vol met betweters. Dat is soms ergerlijk, maar doet geen kwaad zolang de toon van de discussie een beetje vrolijk en opbouwend blijft. Social Media Vampieren gaan echter overal tegenin, omdat ze weten dat ze zo het meeste energie van je wegtrekken. Niet in discussie gaan dus.

4. Door blijven hameren: heeft een Social Media Vampier eenmaal beet, dan kom je er niet snel meer af. Probeer een topic te sluiten en ze vinden een nieuwe manier om deze te openen. Ga je in discussie, dan loopt de thread gegarandeerd uit de hand. Leg het op een bepaald moment naast je neer. Hoe zeer het ook jeukt om met goede argumenten zijn of haar betoog onderuit te halen. Je verliest het. De vampier zuigt je leeg.

Wat te doen?
1. Negeren: Dit zijn nou de Trolls. Dit zijn de vervelende mensen. De mensen die niets beters te doen hebben. Kun je het beste naast je neerleggen en niet meer naar omkijken. Zeker NIET mee in gesprek gaan. Je hebt gelijk en laat het daarbij. Ook al heb je geen gelijk. Geef de vampier geen kans.

2. Focussen op het goede: Voor elke vampier heb je tien volgers die met veel plezier en enthousiasme delen wat jij te melden hebt. Die blij zijn als je een succes haalt. Focus je op deze mensen. Ontvolg de vampieren zo snel mogelijk.

3. Fuck het Maaiveld: Wees trots op wat je doet. Negeer niet alleen de vampieren. Vernietig ze door nog grotere successen te halen. Door nog harder te werken. Door beter te zijn. The best revenge is succes.

4. Maak het nooit persoonlijk: Natuurlijk wil je de vampier het liefst door de verbinding heen trekken en hem  of haar eens een lesje leren. Niet doen. Jij staat er boven. Jij bent beter dan de vampier. Jij doet tenminste wat met je leven.

5. Fuck azijn: zeurt iemand de hele dag? Is er nooit eens iets goed? Simpelweg ontvolgen. Zoals Doe Maar al zong: Er zit een knop je TV. Die helpt je zo uit de puree. Op Social Media zit ook een knop. Merk je dat iemand een emotionele vampier is? Schakel hem of haar gewoon uit. Heb plezier met de mensen die wel enthousiast zijn en blij voor je zijn.  

Conclusie:
Social Media brengt veel moois. Maar het toont je ook een dwarsdoorsnee van de samenleving. Met al zijn rare types, stalkers, weirdo's en vampieren. Wees er klaar voor. Schrik niet van de negatieve reacties. Focus op je doel en negeer de Social Media Vampieren.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage