Copywriting: angst en het wegnemen van bezwaren

Een aankoop is emotioneel. Het goedpraten van de aankoop is rationeel. Ga maar na. Je ziet iets moois. Je moet het hebben. Je kunt niet zonder. En dan slaat de stem in je hoofd toe. Kun je dat wel betalen? Heb je dat wel nodig? Je hebt toch al een boek, tas, paar schoenen, telefoon - wat dan ook? De stem in ons hoofd is heel sterk in het verzinnen van bezwaren. Daarom moeten we deze in onze content voor zijn en ontzenuwen.

Veel schrijvers gaan alleen uit van de voordelen van hun product of dienst. Dat schrijft lekker weg. Het is een positieve bezigheid en iedereen is blij.

Behalve de uiteindelijke klant natuurlijk.

Want die zit met al die bezwaren in zijn of haar hoofd.
Bezwaren die in de weg staan tussen ons en zijn of haar zuurverdiende geld.
We willen zekerheid dat we ons geld op de juiste manier uitgeven. Dat verlangt de ratio van ons.
De bezwaren moeten we dus oplossen.

Kijk daarom eens anders naar je content dan als een loftrompet.
Kijk eerst eens naar alle bezwaren die kunnen kleven aan jouw product of dienst.

Ga er even voor zitten en speel de kritische consument. Kijk naar alle bezwaren rond het product. Kijk naar de prijs. Kijk naar gebruiksgemak. Kijk naar het bestelproces. Kijk naar de levering. Kijk naar de presales - sales - aftersales. Kijk naar de concurrentie. Kijk naar de markt.

Kijk niet naar de voordelen, maar naar de mogelijke nadelen.

Want nadelen en bezwaren, zorgen dat onze klant zegt: ik doe het toch maar niet.  

Ik weet niet of het wel goed aankomt. 
Ik weet niet of ik deze partij kan vertrouwen. 
Ik weet niet of het product goed is. 
Ik weet niet hoe het zit met garantie. 
Ik weet niet of ik mijn geld terugkrijg. 
Ik weet niet of mijn leven echt eenvoudiger wordt door deze dienst.  

Leef je in, in de meest angstige klant die je kunt verzinnen en laat deze bezwaren spuien.
Ga op zoek naar de bezwaren en schrijf content die gericht is op het wegnemen van bezwaren.

Vermoei de lezer niet met het opsommen van specs en feitjes.
Neem in elke alinea minstens een bezwaar weg.
De klant kan altijd een nieuw bezwaar verzinnen.
Dus zorg dat je voldoende munitie hebt om ze allemaal te ontzenuwen.

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Copywriting: angst en het wegnemen van bezwaren

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

donderdag 2 augustus 2012

Copywriting: angst en het wegnemen van bezwaren

Een aankoop is emotioneel. Het goedpraten van de aankoop is rationeel. Ga maar na. Je ziet iets moois. Je moet het hebben. Je kunt niet zonder. En dan slaat de stem in je hoofd toe. Kun je dat wel betalen? Heb je dat wel nodig? Je hebt toch al een boek, tas, paar schoenen, telefoon - wat dan ook? De stem in ons hoofd is heel sterk in het verzinnen van bezwaren. Daarom moeten we deze in onze content voor zijn en ontzenuwen.

Veel schrijvers gaan alleen uit van de voordelen van hun product of dienst. Dat schrijft lekker weg. Het is een positieve bezigheid en iedereen is blij.

Behalve de uiteindelijke klant natuurlijk.

Want die zit met al die bezwaren in zijn of haar hoofd.
Bezwaren die in de weg staan tussen ons en zijn of haar zuurverdiende geld.
We willen zekerheid dat we ons geld op de juiste manier uitgeven. Dat verlangt de ratio van ons.
De bezwaren moeten we dus oplossen.

Kijk daarom eens anders naar je content dan als een loftrompet.
Kijk eerst eens naar alle bezwaren die kunnen kleven aan jouw product of dienst.

Ga er even voor zitten en speel de kritische consument. Kijk naar alle bezwaren rond het product. Kijk naar de prijs. Kijk naar gebruiksgemak. Kijk naar het bestelproces. Kijk naar de levering. Kijk naar de presales - sales - aftersales. Kijk naar de concurrentie. Kijk naar de markt.

Kijk niet naar de voordelen, maar naar de mogelijke nadelen.

Want nadelen en bezwaren, zorgen dat onze klant zegt: ik doe het toch maar niet.  

Ik weet niet of het wel goed aankomt. 
Ik weet niet of ik deze partij kan vertrouwen. 
Ik weet niet of het product goed is. 
Ik weet niet hoe het zit met garantie. 
Ik weet niet of ik mijn geld terugkrijg. 
Ik weet niet of mijn leven echt eenvoudiger wordt door deze dienst.  

Leef je in, in de meest angstige klant die je kunt verzinnen en laat deze bezwaren spuien.
Ga op zoek naar de bezwaren en schrijf content die gericht is op het wegnemen van bezwaren.

Vermoei de lezer niet met het opsommen van specs en feitjes.
Neem in elke alinea minstens een bezwaar weg.
De klant kan altijd een nieuw bezwaar verzinnen.
Dus zorg dat je voldoende munitie hebt om ze allemaal te ontzenuwen.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage