Social Media? Begin met Social Content

Open de tijdlijn van een willekeurig Social Media platform en wacht een tijdje. Hoe lang duurt het voordat je de eerste klacht langs ziet komen? Redelijk snel, toch? We zijn met z’n allen gewend geraakt om elk falen van de beloofde service van een organisatie online te gooien. Maar wat ligt eigenlijk aan de basis van al die klachten? Meer dan eens… Asociale Content. Onmenselijk, onredelijk en volkomen onleesbaar.

Webcare is natuurlijk onmisbaar. Een goed Social Media team kan je heel veel stappen op de juiste weg helpen. Maar veel organisaties vergeten in hun race naar de nieuwe goudmijn Social Media één belangrijk punt.

Hun eigen website.

Beginpunt, eindpunt en centrale hub van alle online pogingen.
Hoe is het daar eigenlijk mee gesteld? Is de content sociaal?

De bron van ergernis
Voordat je de stagiair laat Twitteren zul je echt even moeten kijken naar je eigen website. Er is geen ontsnappen aan. Is jouw website een bron van ergernis? Een poel van jargon? Is de content afstandelijk? Onbegrijpelijk? Niet doorheen te komen? Zijn de voorwaarden zo vaag gesteld dat zelfs advocaten zich afvragen wat er staat?

#Fail van de dag
Dan… zou ik nog even wachten met je eerste Tweet. Serieus!
Want uiteindelijk wil je de lezer op je website hebben. Klaar om op een call-to-action te klikken of om kennis te maken met jouw ideeën. Klaar om een blije klant te worden. Een tevreden vriend die vol lof spreekt over je service. Of wil je dat ze gillend van het lachen snel terugkeren naar Social Media om je een partij imagoschade te bezorgen? Want zo werkt het vandaag de dag.

Wil jij de FAIL van die dag zijn?

Menselijk en begaan
Hoe benader je die nieuwe binnenkomer? Komt die terecht op een website die al vijf jaar hetzelfde is? Of een website met een toon die klopt bij deze tijd? Menselijk. Begaan. Werkelijk geïnteresseerd in de wensen en eisen van de klant? Misschien is de tijd rijp om eens aan een rewrite te denken.

Kijk eens naar de corporate website. Kijk eens naar de content. Welke kant gaat het op?
Sociale Content of Asociale Content?
Zie je website als jouw moment om een gesprek aan te gaan met de lezer en stel jezelf de volgende vragen.

Verveel je de lezer?
Kijk eens kritisch naar je tekst of vraag iemand die je kent eens naar je tekst te kijken. Word ik gelijk gegrepen door de tekst? Heb ik zin om te blijven lezen? Lukt het je mijn aandacht vast te houden? Of verveel je de lezer? Zijn de teksten grote blokken saaie, slaapverwekkende stof? We hebben de aandacht van een goudvis. Pak die aandacht!

Staat je tekst vol jargon?
Als wij een gesprek hebben, dan verveel ik je niet, want anders loop je gewoon weg of je begint te gapen en op je horloge te kijken. Wat ik ook zeker weten niet doe, is je pijnigen met jargon. Technische afkortingen die alleen techneuten begrijpen. Interne begrippen die intern moeten blijven en zeker niet op de website moeten belanden. Details die er niet toe doen. Bespaar je lezer jargon en je tekst klinkt al heel wat socialer.

Redeneer je van binnenuit?
Je kunt op twee manieren naar een product of dienst kijken. “Wij hebben iets moois gemaakt en iedereen moet weten hoe mooi het is en iedereen moet het kopen!” Zo hebben we jarenlang onze websites gevuld met onleesbare onzin. Met van binnenuit geredeneerde voordelen en specificaties. Waar we heen moeten is de tweede manier. “Misschien heb je dit probleem. Laat mij je helpen om het op te lossen.” We redeneren vanuit de behoeften van onze klanten. Luisteren naar hun wensen en eisen en laten dit zien in de content.

Staan er alleen maar woorden, omdat er woorden moeten staan?
Ik kan zonder probleem een website vullen. Met onleesbare, asociale content. Niemand die het leest, maar er staat tenminste wat. Of ik kan me inspannen en je een verhaal vertellen. Een verhaal over passie. Over vakmanschap. Over de moeite die wij hebben genomen om de beste oplossing te verzinnen voor jouw specifieke probleem. Schrijf je woorden? Of schrijf je een verhaal?

Speel je op safe?
Saaie websites vol saaie content over saaie producten van saaie organisaties. Het internet staat er vol mee. Waarom? Omdat al die organisaties op safe spelen. Ze durven de lezer niet uit te dagen. Niet een beetje te stangen. Geen grapjes te maken. Het is veilig. Het is saai. Het is niet zoals mensen zijn. Mensen zijn raar. Vrolijk. Gek. Apart. Laat jouw organisatie opvallen door het een keer anders te doen.

Praat je als een robot?
Als je lang genoeg bij een organisatie werkt, kun je alle gewenste content opdreunen. De missie en visie. De sales pitch. De elevator pitch. De specificaties en details. Praat een mens zo? Nee. Zo praat een robot. Praat je website als een robot? Dreun je alleen maar de feiten en specificaties op? Of ga je op zoek naar een menselijke stem?

Ben je alleen maar aan het verkopen?
De kas moet worden gevuld. De lonen moeten worden betaald. En dus moeten we aan het einde van al onze Social Media pogingen uitkomen bij een kassa. Of een aanvraag voor meer informatie. Of een download. Dat is in principe geen probleem voor de lezer, maar probeer je een beetje in te houden. Wij mensen – en lezers zijn mensen – voelen wanneer je alleen maar bezig bent met verkopen. Alleen maar aan Sales denkt. Ik ben op je website. Probeer me eens te entertainen. Maak me aan het lachen. Geef me content die zo cool is dat ik voor jou ga verkopen.

Conclusie:
Wat gaat het worden? Laat je alles zoals het is? Ongelezen. Onbegrepen. Onverkoopbaar. Asociaal. Of ga je voor een sociale rewrite en help je, je content het Social Media tijdperk in? Social Media? Begin eerst maar eens met Sociale Content.

Deze blog is eerder al verschenen op SocialMedia.nl: http://www.socialmediasocialmedia.nl/strategie/nieuws/tools/events/workshops/training/hr/media/2012/07/16/social-media-begin-met-social-content/
Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Social Media? Begin met Social Content

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

donderdag 19 juli 2012

Social Media? Begin met Social Content

Open de tijdlijn van een willekeurig Social Media platform en wacht een tijdje. Hoe lang duurt het voordat je de eerste klacht langs ziet komen? Redelijk snel, toch? We zijn met z’n allen gewend geraakt om elk falen van de beloofde service van een organisatie online te gooien. Maar wat ligt eigenlijk aan de basis van al die klachten? Meer dan eens… Asociale Content. Onmenselijk, onredelijk en volkomen onleesbaar.

Webcare is natuurlijk onmisbaar. Een goed Social Media team kan je heel veel stappen op de juiste weg helpen. Maar veel organisaties vergeten in hun race naar de nieuwe goudmijn Social Media één belangrijk punt.

Hun eigen website.

Beginpunt, eindpunt en centrale hub van alle online pogingen.
Hoe is het daar eigenlijk mee gesteld? Is de content sociaal?

De bron van ergernis
Voordat je de stagiair laat Twitteren zul je echt even moeten kijken naar je eigen website. Er is geen ontsnappen aan. Is jouw website een bron van ergernis? Een poel van jargon? Is de content afstandelijk? Onbegrijpelijk? Niet doorheen te komen? Zijn de voorwaarden zo vaag gesteld dat zelfs advocaten zich afvragen wat er staat?

#Fail van de dag
Dan… zou ik nog even wachten met je eerste Tweet. Serieus!
Want uiteindelijk wil je de lezer op je website hebben. Klaar om op een call-to-action te klikken of om kennis te maken met jouw ideeën. Klaar om een blije klant te worden. Een tevreden vriend die vol lof spreekt over je service. Of wil je dat ze gillend van het lachen snel terugkeren naar Social Media om je een partij imagoschade te bezorgen? Want zo werkt het vandaag de dag.

Wil jij de FAIL van die dag zijn?

Menselijk en begaan
Hoe benader je die nieuwe binnenkomer? Komt die terecht op een website die al vijf jaar hetzelfde is? Of een website met een toon die klopt bij deze tijd? Menselijk. Begaan. Werkelijk geïnteresseerd in de wensen en eisen van de klant? Misschien is de tijd rijp om eens aan een rewrite te denken.

Kijk eens naar de corporate website. Kijk eens naar de content. Welke kant gaat het op?
Sociale Content of Asociale Content?
Zie je website als jouw moment om een gesprek aan te gaan met de lezer en stel jezelf de volgende vragen.

Verveel je de lezer?
Kijk eens kritisch naar je tekst of vraag iemand die je kent eens naar je tekst te kijken. Word ik gelijk gegrepen door de tekst? Heb ik zin om te blijven lezen? Lukt het je mijn aandacht vast te houden? Of verveel je de lezer? Zijn de teksten grote blokken saaie, slaapverwekkende stof? We hebben de aandacht van een goudvis. Pak die aandacht!

Staat je tekst vol jargon?
Als wij een gesprek hebben, dan verveel ik je niet, want anders loop je gewoon weg of je begint te gapen en op je horloge te kijken. Wat ik ook zeker weten niet doe, is je pijnigen met jargon. Technische afkortingen die alleen techneuten begrijpen. Interne begrippen die intern moeten blijven en zeker niet op de website moeten belanden. Details die er niet toe doen. Bespaar je lezer jargon en je tekst klinkt al heel wat socialer.

Redeneer je van binnenuit?
Je kunt op twee manieren naar een product of dienst kijken. “Wij hebben iets moois gemaakt en iedereen moet weten hoe mooi het is en iedereen moet het kopen!” Zo hebben we jarenlang onze websites gevuld met onleesbare onzin. Met van binnenuit geredeneerde voordelen en specificaties. Waar we heen moeten is de tweede manier. “Misschien heb je dit probleem. Laat mij je helpen om het op te lossen.” We redeneren vanuit de behoeften van onze klanten. Luisteren naar hun wensen en eisen en laten dit zien in de content.

Staan er alleen maar woorden, omdat er woorden moeten staan?
Ik kan zonder probleem een website vullen. Met onleesbare, asociale content. Niemand die het leest, maar er staat tenminste wat. Of ik kan me inspannen en je een verhaal vertellen. Een verhaal over passie. Over vakmanschap. Over de moeite die wij hebben genomen om de beste oplossing te verzinnen voor jouw specifieke probleem. Schrijf je woorden? Of schrijf je een verhaal?

Speel je op safe?
Saaie websites vol saaie content over saaie producten van saaie organisaties. Het internet staat er vol mee. Waarom? Omdat al die organisaties op safe spelen. Ze durven de lezer niet uit te dagen. Niet een beetje te stangen. Geen grapjes te maken. Het is veilig. Het is saai. Het is niet zoals mensen zijn. Mensen zijn raar. Vrolijk. Gek. Apart. Laat jouw organisatie opvallen door het een keer anders te doen.

Praat je als een robot?
Als je lang genoeg bij een organisatie werkt, kun je alle gewenste content opdreunen. De missie en visie. De sales pitch. De elevator pitch. De specificaties en details. Praat een mens zo? Nee. Zo praat een robot. Praat je website als een robot? Dreun je alleen maar de feiten en specificaties op? Of ga je op zoek naar een menselijke stem?

Ben je alleen maar aan het verkopen?
De kas moet worden gevuld. De lonen moeten worden betaald. En dus moeten we aan het einde van al onze Social Media pogingen uitkomen bij een kassa. Of een aanvraag voor meer informatie. Of een download. Dat is in principe geen probleem voor de lezer, maar probeer je een beetje in te houden. Wij mensen – en lezers zijn mensen – voelen wanneer je alleen maar bezig bent met verkopen. Alleen maar aan Sales denkt. Ik ben op je website. Probeer me eens te entertainen. Maak me aan het lachen. Geef me content die zo cool is dat ik voor jou ga verkopen.

Conclusie:
Wat gaat het worden? Laat je alles zoals het is? Ongelezen. Onbegrepen. Onverkoopbaar. Asociaal. Of ga je voor een sociale rewrite en help je, je content het Social Media tijdperk in? Social Media? Begin eerst maar eens met Sociale Content.

Deze blog is eerder al verschenen op SocialMedia.nl: http://www.socialmediasocialmedia.nl/strategie/nieuws/tools/events/workshops/training/hr/media/2012/07/16/social-media-begin-met-social-content/

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage