Social Content: terug naar de kern



We schrijven veel te veel op onze websites. We proppen onze pagina's vol met informatie. Raken kant noch wal. En zijn niet overtuigend. Wil je helder zijn voor je doelgroep? Wil je overtuigende content? Begin eerst eens met de kernboodschap. Stop direct en ga terug naar de kern. 


Soms is het handig om even terug te keren naar de basis. Gewoon even na te denken over de vraag: waar ben ik ook alweer van? Onze organisatie is complex. Onze producten zijn complex. Onze markt is complex. Hoe houd ik het overzicht in mijn content?

Simpel, door per onderdeel terug te gaan naar de kern.

De Kernboodschap
Maak kennis met de Kernboodschap. De kernboodschap is de basis van je content.
Je vangnet. Het is die boodschap waar het voor jou en je organisatie allemaal om draait.


Tussen de oren
Ik maakte zelf kennis met de kernboodschap bij de overheid. Het was voor projectmanagers heel belangrijk om bij alle contacten met de stakeholders de kernboodschap goed tussen de oren te hebben. Het gaf ze houvast om hun eigen verhaal scherp te houden, hoe vervelend of moeilijk de vragen ook werden.

Terugvallen op zekerheden
De kernboodschap is dus een soort vangnet waarop je terug kunt vallen. Of je nu voor een zaal vol boze burgers staat of de lokale televisieploeg plots voor de deur staat - met een kernboodschap kun je altijd terugvallen op enkele zekere statements. Bovendien is de oefening van de vragen beantwoorden rond de kernboodschap een goede bevestiging van de keuzes die je als organisatie hebt gemaakt.

Hoe maak ik een Kernboodschap?
De kernboodschap draait om drie steekwoorden:


1. Kijk - Ik vind, ik zie
Het eerste deel van je kernboodschap is een stelling of een voordeel. Hiermee trek je de aandacht van de lezer. Dit is een vraagstuk, een mening of een standpunt. We zetten een prikkelende stelling neer. Vanuit de doelgroep gedacht, komt dit neer op: waarom moet ik dit weten?

2. Want - Ik weet
Daarom hebben we het tweede deel nodig. Want. Hierin volgen de argumenten, de feiten en de verklaring van onze stelling. Vanuit de doelgroep gedacht: kan ik dit volgen, klinken de argumenten logisch en verstevigen ze mijn vertrouwen?

3. Dus: Ik denk
De slotzin is de conclusie en de actie. Vanuit de doelgroep gedacht: wat moet ik er verder mee? Call-to-action.

Communicatiegeneuzel
Dat is een leuk staaltje communicatiegeneuzel Dimitri, maar hoe pas ik dit toe op mijn onderneming? Hoe pas ik dit toe in mijn content?
Door per pagina eens serieus te kijken naar de Kijk, Want, Dus.

Kijk: Voor overtuigende teksten moet je bij Dimitri Lambermont zijn.
Want: Ik heb meer dan 13 jaar praktijkervaring. Ik heb uiteenlopende organisaties - van not for profit tot  multinationals - geholpen met overtuigende teksten. Ik heb bijgedragen aan honderden offline en online producties.
Dus: Als u ook toe bent aan overtuigende teksten in uw communicatie, neemt u vandaag nog contact op.

*ACTIE* uitprinten en zichtbaar ophangen! *ACTIE*

Kwestie van discipline
Met de persoonlijke kernboodschap op orde is het een kwestie van discipline. 
Dit is mijn belofte voor deze pagina. Dit is de kernboodschap van mijn content. 
Mijn argumenten zijn solide. 
Ik heb de kern weer even helder. 
Nu kan ik aan de slag.

Dus wat nu?
Sta je op het punt een website vol te proppen met content? Begin met je kernboodschap. 
  1. Begin met een prikkelende stelling. KIJK
  2. Onderbouw deze met argumenten. WANT
  3. Zorg dat de klant weet wat hij of zij moet doen. DUS  
Je kunt beginnen met een kernboodschap over je organisatie. Waar zijn wij van en waarom moet je bij ons zijn? Vervolgens kun je kijken naar de kernboodschappen van je diensten en producten. Zoek per pagina naar de kern. 

Zo maak je van je content:

Door zo je content op te bouwen, geef je, je mensen intern ook heldere handvatten. Zij kunnen voor hun onderdeel de kernboodschap pakken en hier altijd op terugvallen. 

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Social Content: terug naar de kern

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

zondag 2 september 2012

Social Content: terug naar de kern



We schrijven veel te veel op onze websites. We proppen onze pagina's vol met informatie. Raken kant noch wal. En zijn niet overtuigend. Wil je helder zijn voor je doelgroep? Wil je overtuigende content? Begin eerst eens met de kernboodschap. Stop direct en ga terug naar de kern. 


Soms is het handig om even terug te keren naar de basis. Gewoon even na te denken over de vraag: waar ben ik ook alweer van? Onze organisatie is complex. Onze producten zijn complex. Onze markt is complex. Hoe houd ik het overzicht in mijn content?

Simpel, door per onderdeel terug te gaan naar de kern.

De Kernboodschap
Maak kennis met de Kernboodschap. De kernboodschap is de basis van je content.
Je vangnet. Het is die boodschap waar het voor jou en je organisatie allemaal om draait.

  • Het is de boodschap die aan de basis staat van je communicatie. 
  • Het is de boodschap die aan de basis staat van je content. 
  • Het is de boodschap die je helpt complexe informatie behapbaar te houden.
  • Het is de boodschap die helpt bij het overtuigen van je doelgroep. 

Tussen de oren
Ik maakte zelf kennis met de kernboodschap bij de overheid. Het was voor projectmanagers heel belangrijk om bij alle contacten met de stakeholders de kernboodschap goed tussen de oren te hebben. Het gaf ze houvast om hun eigen verhaal scherp te houden, hoe vervelend of moeilijk de vragen ook werden.

Terugvallen op zekerheden
De kernboodschap is dus een soort vangnet waarop je terug kunt vallen. Of je nu voor een zaal vol boze burgers staat of de lokale televisieploeg plots voor de deur staat - met een kernboodschap kun je altijd terugvallen op enkele zekere statements. Bovendien is de oefening van de vragen beantwoorden rond de kernboodschap een goede bevestiging van de keuzes die je als organisatie hebt gemaakt.

Hoe maak ik een Kernboodschap?
De kernboodschap draait om drie steekwoorden:

  • Kijk
  • Want
  • Dus

1. Kijk - Ik vind, ik zie
Het eerste deel van je kernboodschap is een stelling of een voordeel. Hiermee trek je de aandacht van de lezer. Dit is een vraagstuk, een mening of een standpunt. We zetten een prikkelende stelling neer. Vanuit de doelgroep gedacht, komt dit neer op: waarom moet ik dit weten?

2. Want - Ik weet
Daarom hebben we het tweede deel nodig. Want. Hierin volgen de argumenten, de feiten en de verklaring van onze stelling. Vanuit de doelgroep gedacht: kan ik dit volgen, klinken de argumenten logisch en verstevigen ze mijn vertrouwen?

3. Dus: Ik denk
De slotzin is de conclusie en de actie. Vanuit de doelgroep gedacht: wat moet ik er verder mee? Call-to-action.

Communicatiegeneuzel
Dat is een leuk staaltje communicatiegeneuzel Dimitri, maar hoe pas ik dit toe op mijn onderneming? Hoe pas ik dit toe in mijn content?
Door per pagina eens serieus te kijken naar de Kijk, Want, Dus.

Kijk: Voor overtuigende teksten moet je bij Dimitri Lambermont zijn.
Want: Ik heb meer dan 13 jaar praktijkervaring. Ik heb uiteenlopende organisaties - van not for profit tot  multinationals - geholpen met overtuigende teksten. Ik heb bijgedragen aan honderden offline en online producties.
Dus: Als u ook toe bent aan overtuigende teksten in uw communicatie, neemt u vandaag nog contact op.

*ACTIE* uitprinten en zichtbaar ophangen! *ACTIE*

Kwestie van discipline
Met de persoonlijke kernboodschap op orde is het een kwestie van discipline. 
Dit is mijn belofte voor deze pagina. Dit is de kernboodschap van mijn content. 
Mijn argumenten zijn solide. 
Ik heb de kern weer even helder. 
Nu kan ik aan de slag.

Dus wat nu?
Sta je op het punt een website vol te proppen met content? Begin met je kernboodschap. 
  1. Begin met een prikkelende stelling. KIJK
  2. Onderbouw deze met argumenten. WANT
  3. Zorg dat de klant weet wat hij of zij moet doen. DUS  
Je kunt beginnen met een kernboodschap over je organisatie. Waar zijn wij van en waarom moet je bij ons zijn? Vervolgens kun je kijken naar de kernboodschappen van je diensten en producten. Zoek per pagina naar de kern. 

Zo maak je van je content:
  • De kernboodschap over ons.
  • De kernboodschap over onze diensten.
  • De kernboodschap over onze producten.
  • De kernboodschap over onze geschiedenis.
  • De kernboodschap over onze werkwijze.

Door zo je content op te bouwen, geef je, je mensen intern ook heldere handvatten. Zij kunnen voor hun onderdeel de kernboodschap pakken en hier altijd op terugvallen. 

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage