Content: waarom je tekst ergonomisch moet zijn

Wat kunnen we als schrijvers leren van de wereld van ergonomen om onze content beter te maken? Welkom in de wereld van gebruiksvriendelijkheid.

Voor een schrijver draait veel om leesgemak. De lezer moet zonder haperingen, probleemloos door een tekst heen komen. Van kop tot conclusie. Zonder gedoe.

Soepeltjes glijden
Stel je hierbij een mooie, stevige houten tafel voor. Je strijkt met je hand zachtjes over het tafelblad. Is het oppervlak glad en glijdt de hand soepeltjes van de ene naar de andere kant? Of trek je verschrikt je hand terug en zit je met een splinter in je vinger?

Een eenvoudige beeldspraak, maar wel een essentiële om aan te geven waar we als schrijvers altijd naar streven. Het moet vloeien. Het moet lopen. En het moet overtuigen.

Een taak voldoen
Maar online gaan we verder… we streven niet alleen naar leesgemak, maar ook naar gebruiksvriendelijkheid. De lezer komt namelijk niet alleen om zich te vermaken. Om een overtuigende tekst te lezen voor zijn of haar plezier. Maar om een taak te voldoen. Ze zoeken informatie. Ze willen iets kopen. Ze oriënteren zich.

Maken we het moeilijk? Of dragen we bij?
En hoe kunnen we bijdragen aan een gebruiksvriendelijke leeservaring?

Gebruiksvriendelijkheid
Laten we eerst eens kijken naar de term zelf. Gebruiksvriendelijkheid of Usability is een concept dat door ergonomen wordt bestudeerd. Volgens Wikipedia is iets gebruiksvriendelijk wanneer “een beoogde eindgebruiker van een product het effectief, efficiënt en naar tevredenheid kan gebruiken. Zo’n product kan een website of een computerprogramma zijn, maar ook een koffiezetapparaat, auto of koffer.”

Bijdragen aan de reis
Veel websitebouwers houden zich al bezig met de gebruiksvriendelijkheid van de website. Ze zorgen dat je zonder problemen de call-to-action weet te vinden. Dat het aanmeldformulier overzichtelijk is. Dat je vertrouwen hebt in je omgeving. Dat je als bezoeker effectief, efficiënt en naar tevredenheid uit de website komt.

En de content?

Om duidelijk te maken hoe wij hier aan kunnen bijdragen, zoom ik verder in op de drie aspecten waar gebruiksvriendelijkheid om draait.

Is een tekst effectief?

Is een tekst efficiënt?
Is een tekst naar tevredenheid te gebruiken?

Effectiviteit. Efficiency. Tevredenheid. Drie aspecten om zeker eens over na te denken als je serieus bent over het schrijven van online teksten.

Leest je tekst gemakkelijk weg? Super! Maar leg deze ook nog even langs de usability-meetlat.

Conclusie
Net als bij gebruiksvriendelijkheid staat binnen onze teksten altijd de eindgebruiker centraal. We zorgen dat ze eenvoudig en plezierig door de tekst glijden, maar ook dat ze hun doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid behalen. Alleen dan dragen we met onze content bij aan een plezierige totaalbeleving.

*deze blogpost is al eerder verschenen op Contentgirls

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Content: waarom je tekst ergonomisch moet zijn

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

dinsdag 28 februari 2012

Content: waarom je tekst ergonomisch moet zijn

Wat kunnen we als schrijvers leren van de wereld van ergonomen om onze content beter te maken? Welkom in de wereld van gebruiksvriendelijkheid.

Voor een schrijver draait veel om leesgemak. De lezer moet zonder haperingen, probleemloos door een tekst heen komen. Van kop tot conclusie. Zonder gedoe.

Soepeltjes glijden
Stel je hierbij een mooie, stevige houten tafel voor. Je strijkt met je hand zachtjes over het tafelblad. Is het oppervlak glad en glijdt de hand soepeltjes van de ene naar de andere kant? Of trek je verschrikt je hand terug en zit je met een splinter in je vinger?

Een eenvoudige beeldspraak, maar wel een essentiële om aan te geven waar we als schrijvers altijd naar streven. Het moet vloeien. Het moet lopen. En het moet overtuigen.

Een taak voldoen
Maar online gaan we verder… we streven niet alleen naar leesgemak, maar ook naar gebruiksvriendelijkheid. De lezer komt namelijk niet alleen om zich te vermaken. Om een overtuigende tekst te lezen voor zijn of haar plezier. Maar om een taak te voldoen. Ze zoeken informatie. Ze willen iets kopen. Ze oriënteren zich.

Maken we het moeilijk? Of dragen we bij?
En hoe kunnen we bijdragen aan een gebruiksvriendelijke leeservaring?

Gebruiksvriendelijkheid
Laten we eerst eens kijken naar de term zelf. Gebruiksvriendelijkheid of Usability is een concept dat door ergonomen wordt bestudeerd. Volgens Wikipedia is iets gebruiksvriendelijk wanneer “een beoogde eindgebruiker van een product het effectief, efficiënt en naar tevredenheid kan gebruiken. Zo’n product kan een website of een computerprogramma zijn, maar ook een koffiezetapparaat, auto of koffer.”

Bijdragen aan de reis
Veel websitebouwers houden zich al bezig met de gebruiksvriendelijkheid van de website. Ze zorgen dat je zonder problemen de call-to-action weet te vinden. Dat het aanmeldformulier overzichtelijk is. Dat je vertrouwen hebt in je omgeving. Dat je als bezoeker effectief, efficiënt en naar tevredenheid uit de website komt.

En de content?

Om duidelijk te maken hoe wij hier aan kunnen bijdragen, zoom ik verder in op de drie aspecten waar gebruiksvriendelijkheid om draait.

Is een tekst effectief?
  • Kun je doen waarvoor je bent gekomen?
  • Lees je de gewenste informatie en kun je hier wat mee?
  • Is deze informatie helder?
  • Bondig?
  • Zonder jargon?
  • Weet je wat je moet doen?
  • Is de tekst een antwoord op de taak waarvoor jij op het internet bent gegaan?

Is een tekst efficiënt?
  • Kun je datgene vinden waarvoor je bent gekomen binnen de tijd die je daarvoor hebt gesteld?
  • Moet je door lappen tekst worstelen of krijg je snel antwoord?
  • Is de gebruikte taal snel te begrijpen?
  • Kun je de tekst snel scannen?
  • Wordt er gewerkt met opsommingen?
  • Wordt er gewerkt met tussenkopjes?
  • Wordt er gewerkt met heldere hyperlinks?
Is een tekst naar tevredenheid te gebruiken?
  • Krijg je er een goed gevoel bij?
  • Klopt de tekst bij de omgeving?
  • Of is deze juist veel te formeel?
  • Word je er blij van?
  • Krijg je een goed gevoel bij de onderneming?
  • Krijg je een goed gevoel bij het product?

Effectiviteit. Efficiency. Tevredenheid. Drie aspecten om zeker eens over na te denken als je serieus bent over het schrijven van online teksten.

Leest je tekst gemakkelijk weg? Super! Maar leg deze ook nog even langs de usability-meetlat.

Conclusie
Net als bij gebruiksvriendelijkheid staat binnen onze teksten altijd de eindgebruiker centraal. We zorgen dat ze eenvoudig en plezierig door de tekst glijden, maar ook dat ze hun doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid behalen. Alleen dan dragen we met onze content bij aan een plezierige totaalbeleving.

*deze blogpost is al eerder verschenen op Contentgirls

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

<< Homepage