In de basis weten we allemaal dat we gebaat zijn bij
heldere communicatie. Maar toch doen we het niet. Waarom? Heldere communicatie
maakt het leven toch makkelijker? Beide partijen weten waar ze aan toe zijn.
Het is duidelijk waar we voor staan. Het is duidelijk wat we mogen verwachten.
Maar toch kiezen nog steeds veel organisaties voor vaagheid.
Waarom zijn we niet helder? In de basis heeft dit - denk
ik - te maken met angst. En om meer specifiek te zijn – vijf soorten angst.
1. Angst voor de concurrentie
Een herkenbare angst is de angst voor de concurrentie. Als
ik alles zo maar helder online zet, dan kan de concurrentie er mee weglopen. We
zijn dan ons voordeel kwijt. Dus laten we onze techniek maar in vage woorden
benoemen en zo veel mogelijk verhullen. Door helder te zijn, kun je de
concurrentie echter juist voor zijn.
Veel ondernemingen die goed
lopen, zijn juist heel helder in wat je kunt verwachten. Zet dit af tegen een concurrent die zich verschuilt achter jargon en je hebt pas een echt voordeel te pakken.
2. Angst op te vallen
Een tweede reden om niet helder te zijn, ligt meer op het
persoonlijke vlak. Want wat als het de bedrijfscultuur is om veel in jargon te
praten? Dan kun je beter niet opvallen door opeens heel helder te communiceren.
Het is deze angst die vaak de vage communicatie in stand houdt. Een afdeling
communicatie kan zo streven naar heldere communicatie, maar steeds tegen een
bedrijfscultuur aanlopen die dit niet gewend is. Of erger nog een hele branche die het niet gewend is.
3. Angst door de mand te vallen
Laten we eerlijk zijn… het is soms ook wel handig om je
te verschuilen achter jargon. Stel je voor dat iemand er achter komt dat je
eigenlijk ook niet helemaal weet waar je het over hebt. In mijn ogen is jargon
ook vaak een middel om onzekerheid over de ware betekenis te verdoezelen. Dus
kiezen we liever het Engelse woord, de managementtaal of het jargon in plaats
van eens na te denken over wat we nu eigenlijk zeggen. Helderheid vraagt om openheid, ook over je zwakkere punten.
4. Angst voor misbruik
Helderheid kan nog wel eens worden gezien als een teken
van zwakte. Als ik al mijn kaarten open op tafel leg, gaan mensen daar dan geen
misbruik van maken? Klanten kunnen me aan mijn woord houden, want ze weten hoe het
zit. Ook bij overheidsinstanties zie je dit veel terug. Een burger die met een
actiecomité strijdt tegen een nieuw bestemmingsplan… die wil je toch het liefst
zo weinig mogelijk informatie geven? Het tegendeel is vaak waar, heldere
communicatie haalt veel kou uit de lucht en zorgt voor een open sfeer, waarin
de burger niet hoeft te strijden, maar mee kan denken.
5. Angst voor de klant
Als ik alles helder online neerzet, waarom zou de klant
dan nog gebruik maken van mijn dienst? Ze weten dan alles toch al? Als ik alles
helder online neerzet, dan heeft de burger nog meer informatie om tegen me ten
strijde te trekken. In veel organisaties – of dit nou commercieel of non-profit
is – is men nog gewoon ouderwets bang voor de klant. Dat is moeilijk om toe te geven,
maar deze angst maakt heel veel kapot. Als je de klant echter open en vol vertrouwen
benadert, is er niets om bang voor te zijn. Klanten zijn geen monsters, ze willen alleen weten waar ze aan toe zijn. En als het niet helder is, hebben ze reden om boos op te bellen. Of langs te komen. En dan heb je pas een reden om bang voor ze te zijn. Zorg dus dat je helder bent.
Conclusie:
Als je niets hebt om bang voor te zijn, kun je helder
gaan communiceren.
En als je helder communiceert, heb je niets om bang voor te
zijn.
Labels: copywriting, helderheid