Copywriting: waarom zijn we niet helder?


In de basis weten we allemaal dat we gebaat zijn bij heldere communicatie. Maar toch doen we het niet. Waarom? Heldere communicatie maakt het leven toch makkelijker? Beide partijen weten waar ze aan toe zijn. Het is duidelijk waar we voor staan. Het is duidelijk wat we mogen verwachten. Maar toch kiezen nog steeds veel organisaties voor vaagheid.

Waarom zijn we niet helder? In de basis heeft dit - denk ik - te maken met angst. En om meer specifiek te zijn – vijf soorten angst.



1. Angst voor de concurrentie
Een herkenbare angst is de angst voor de concurrentie. Als ik alles zo maar helder online zet, dan kan de concurrentie er mee weglopen. We zijn dan ons voordeel kwijt. Dus laten we onze techniek maar in vage woorden benoemen en zo veel mogelijk verhullen. Door helder te zijn, kun je de concurrentie echter juist voor zijn.  Veel  ondernemingen die goed lopen, zijn juist heel helder in wat je kunt verwachten. Zet dit af tegen een concurrent die zich verschuilt achter jargon en je hebt pas een echt voordeel te pakken.

2. Angst op te vallen
Een tweede reden om niet helder te zijn, ligt meer op het persoonlijke vlak. Want wat als het de bedrijfscultuur is om veel in jargon te praten? Dan kun je beter niet opvallen door opeens heel helder te communiceren. Het is deze angst die vaak de vage communicatie in stand houdt. Een afdeling communicatie kan zo streven naar heldere communicatie, maar steeds tegen een bedrijfscultuur aanlopen die dit niet gewend is. Of erger nog een hele branche die het niet gewend is.

3. Angst door de mand te vallen
Laten we eerlijk zijn… het is soms ook wel handig om je te verschuilen achter jargon. Stel je voor dat iemand er achter komt dat je eigenlijk ook niet helemaal weet waar je het over hebt. In mijn ogen is jargon ook vaak een middel om onzekerheid over de ware betekenis te verdoezelen. Dus kiezen we liever het Engelse woord, de managementtaal of het jargon in plaats van eens na te denken over wat we nu eigenlijk zeggen. Helderheid vraagt om openheid, ook over je zwakkere punten. 

4. Angst voor misbruik
Helderheid kan nog wel eens worden gezien als een teken van zwakte. Als ik al mijn kaarten open op tafel leg, gaan mensen daar dan geen misbruik van maken? Klanten kunnen me aan mijn woord houden, want ze weten hoe het zit. Ook bij overheidsinstanties zie je dit veel terug. Een burger die met een actiecomité strijdt tegen een nieuw bestemmingsplan… die wil je toch het liefst zo weinig mogelijk informatie geven? Het tegendeel is vaak waar, heldere communicatie haalt veel kou uit de lucht en zorgt voor een open sfeer, waarin de burger niet hoeft te strijden, maar mee kan denken.

5. Angst voor de klant
Als ik alles helder online neerzet, waarom zou de klant dan nog gebruik maken van mijn dienst? Ze weten dan alles toch al? Als ik alles helder online neerzet, dan heeft de burger nog meer informatie om tegen me ten strijde te trekken. In veel organisaties – of dit nou commercieel of non-profit is – is men nog gewoon ouderwets bang voor de klant. Dat is moeilijk om toe te geven, maar deze angst maakt heel veel kapot. Als je de klant echter open en vol vertrouwen benadert, is er niets om bang voor te zijn. Klanten zijn geen monsters, ze willen alleen weten waar ze aan toe zijn. En als het niet helder is, hebben ze reden om boos op te bellen. Of langs te komen. En dan heb je pas een reden om bang voor ze te zijn. Zorg dus dat je helder bent. 

Conclusie:
Als je niets hebt om bang voor te zijn, kun je helder gaan communiceren. 
En als je helder communiceert, heb je niets om bang voor te zijn.

Labels: ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Copywriting: waarom zijn we niet helder?

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

dinsdag 24 januari 2012

Copywriting: waarom zijn we niet helder?


In de basis weten we allemaal dat we gebaat zijn bij heldere communicatie. Maar toch doen we het niet. Waarom? Heldere communicatie maakt het leven toch makkelijker? Beide partijen weten waar ze aan toe zijn. Het is duidelijk waar we voor staan. Het is duidelijk wat we mogen verwachten. Maar toch kiezen nog steeds veel organisaties voor vaagheid.

Waarom zijn we niet helder? In de basis heeft dit - denk ik - te maken met angst. En om meer specifiek te zijn – vijf soorten angst.



1. Angst voor de concurrentie
Een herkenbare angst is de angst voor de concurrentie. Als ik alles zo maar helder online zet, dan kan de concurrentie er mee weglopen. We zijn dan ons voordeel kwijt. Dus laten we onze techniek maar in vage woorden benoemen en zo veel mogelijk verhullen. Door helder te zijn, kun je de concurrentie echter juist voor zijn.  Veel  ondernemingen die goed lopen, zijn juist heel helder in wat je kunt verwachten. Zet dit af tegen een concurrent die zich verschuilt achter jargon en je hebt pas een echt voordeel te pakken.

2. Angst op te vallen
Een tweede reden om niet helder te zijn, ligt meer op het persoonlijke vlak. Want wat als het de bedrijfscultuur is om veel in jargon te praten? Dan kun je beter niet opvallen door opeens heel helder te communiceren. Het is deze angst die vaak de vage communicatie in stand houdt. Een afdeling communicatie kan zo streven naar heldere communicatie, maar steeds tegen een bedrijfscultuur aanlopen die dit niet gewend is. Of erger nog een hele branche die het niet gewend is.

3. Angst door de mand te vallen
Laten we eerlijk zijn… het is soms ook wel handig om je te verschuilen achter jargon. Stel je voor dat iemand er achter komt dat je eigenlijk ook niet helemaal weet waar je het over hebt. In mijn ogen is jargon ook vaak een middel om onzekerheid over de ware betekenis te verdoezelen. Dus kiezen we liever het Engelse woord, de managementtaal of het jargon in plaats van eens na te denken over wat we nu eigenlijk zeggen. Helderheid vraagt om openheid, ook over je zwakkere punten. 

4. Angst voor misbruik
Helderheid kan nog wel eens worden gezien als een teken van zwakte. Als ik al mijn kaarten open op tafel leg, gaan mensen daar dan geen misbruik van maken? Klanten kunnen me aan mijn woord houden, want ze weten hoe het zit. Ook bij overheidsinstanties zie je dit veel terug. Een burger die met een actiecomité strijdt tegen een nieuw bestemmingsplan… die wil je toch het liefst zo weinig mogelijk informatie geven? Het tegendeel is vaak waar, heldere communicatie haalt veel kou uit de lucht en zorgt voor een open sfeer, waarin de burger niet hoeft te strijden, maar mee kan denken.

5. Angst voor de klant
Als ik alles helder online neerzet, waarom zou de klant dan nog gebruik maken van mijn dienst? Ze weten dan alles toch al? Als ik alles helder online neerzet, dan heeft de burger nog meer informatie om tegen me ten strijde te trekken. In veel organisaties – of dit nou commercieel of non-profit is – is men nog gewoon ouderwets bang voor de klant. Dat is moeilijk om toe te geven, maar deze angst maakt heel veel kapot. Als je de klant echter open en vol vertrouwen benadert, is er niets om bang voor te zijn. Klanten zijn geen monsters, ze willen alleen weten waar ze aan toe zijn. En als het niet helder is, hebben ze reden om boos op te bellen. Of langs te komen. En dan heb je pas een reden om bang voor ze te zijn. Zorg dus dat je helder bent. 

Conclusie:
Als je niets hebt om bang voor te zijn, kun je helder gaan communiceren. 
En als je helder communiceert, heb je niets om bang voor te zijn.

Labels: ,

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage