Content: op zoek naar het ware verhaal

Een authentiek verhaal vertellen over je onderneming, hoe doe je dat? Waar begin je? En hoe kom je voorbij het punt: wij hebben toch niets interessants te melden? Enkele tips voor storytelling vanuit de basis: show, don’t tell!



Om focus aan te brengen in de constante behoefte om nieuwe multimediale content te leveren, is het handig te denken vanuit een centraal verhaal. Wat is het verhaal van jouw onderneming? Wie zijn de hoofdrolspelers? Wat maakt jouw onderneming echt?

Onderscheidend
Daarbij denken we niet aan superlatieven - de beste, de goedkoopste, de snelste – dat kun je toch niet lang genoeg volhouden. Morgen is er iemand sneller, goedkoper of beter en wat dan? Maar we kijken naar: Wat is de drive? Wat is onderscheidend? Hoe kijk jij anders tegen de wereld aan dan je concurrenten? Waarom is dit authentiek?

Persoonlijk
Het verhaal van je onderneming kan in vele verschillende aspecten zitten. We gaan de concurrentie namelijk aan op een ander niveau. Niet op de prijs, maar op het persoonlijke verhaal. Daardoor kun je anders kijken naar je onderneming, dan enkel naar de specs van je producten of de prijskaartjes. Het mooie verhaal achter jouw merk is interessant. Want het is een verhaal van mensen. Niet direct opgeklopt, hijgerig en vol hypetaal. Maar authentiek. Bescheiden, zonder vals te zijn. Menselijk.

Framing
Wat staat aan de basis? De filosofie van je onderneming. Hoe sta jij als onderneming in de wereld? Alles moet de sfeer ademen die in je bedrijfsfilosofie naar voren komt. Daar hoort een bepaalde woordkeuze bij. Daar horen verhalen bij die aansluiten op dat beeld. Of een centraal begrip – de kapstok waaraan je alles ophangt – die het beste beschrijft waar je voor staat. Heb je dat helder, dan kun je gaan framen. Zorgen dat alle content klopt bij je centrale boodschap. Zorgen dat alles de juiste sfeer ademt. In beeld, in tekst en in geluid, maar vooral in de verhalen die aan de basis staan.

Hieronder enkele voorzetten voor invalshoeken:

Personen
Mensen praten graag met mensen. En wie weet zit er wel een interessant persoon in jouw onderneming waar je het verhaal van je merk aan op kunt hangen. Misschien ben je het zelf wel. Zit er in je onderneming een thought leader, een visionair of iemand met een heldere blik op de branche? Laat deze personen aan het woord. Daarbij hoef je niet direct te denken aan het management, hoewel een goede directeur aan het woord ook kan werken. Ook de jongens van het magazijn kunnen een mooi verhaal vertellen over jouw onderneming. Kijk eens rond intern. Zoek naar de mensen die bijdragen aan jouw verhaal en laat ze aan het woord. Enthousiast, echt en menselijk.

Locatie
Als je onderneming al lange tijd op dezelfde locatie zit, dan geeft dit ook een bepaald gevoel van vertrouwen. Kijk eens wat je kunt doen met de geschiedenis van die plek. Met de geschiedenis van het pand. Met de geschiedenis van de stad. Zeker bij familiebedrijven, doorgegeven van generatie op generatie, krijg je als lezer een bepaald warm gevoel. Jij bent trouw aan de locatie, aan de stad of de regio, en je klanten zijn trouw aan jou. Waarom ga je naar de lokale slager? Vanwege het ambacht. Het vakmanschap. De wijsheid die is doorgegeven binnen de familie. Smaakt toch net even beter dan de kiloknaller.

Service
Service zou vanzelfsprekend moeten zijn… toch? Maar wat als de mensen binnen jouw onderneming net dat stapje extra zetten? Wat als klanten steeds terugkomen vanwege de vriendelijke, snelle service? Of de persoonlijke aandacht? Of het maatwerk? Of het feit dat jullie webcare wél goed inzetten? Prachtige verhalen, mits je ze goed toepast. Iedereen heeft de mond vol van ‘de klant centraal’. Niemand zit te wachten op borstklopperij, maar een goed verhaal over goede service wordt voor je verteld. Door je klanten op Social Media kanalen. Of gewoon in de kroeg. Zorg dat je ze weet te vinden.

Klanten
De klanten staan natuurlijk aan de basis van je onderneming. Maar gebruik je hun blijdschap wel genoeg? Laat je de verhalen zien die zij over je vertellen? Het meest laagdrempelige en toch het meest angstaanjagende is de klant aan het woord te laten. En dan niet in een soort namaaktestimonial met stockfotografie, maar echte mensen met echte verhalen. Over hoe jij hen hebt geholpen. Hoe jouw oplossing hun leven beter heeft gemaakt. Je kunt het ze vragen… of niet, maar dankzij Social Media vertellen ze het verhaal toch wel. Doe er dus je voordeel mee.

Geschiedenis
Elke onderneming heeft zijn geschiedenis, zoals ik ook al liet zien bij het kopje locatie. Doe er je voordeel mee. We zitten niet alleen maar te wachten op nieuwtjes, maar willen misschien wel weten over het schuurtje in de achtertuin waar ooit je opa is begonnen met de eerste prototypen van jullie producten. Een authentieke onderneming draagt zijn geschiedenis niet met zich mee als last, maar als iets om trots op te zijn. Duik eens in de archieven van je onderneming en vertel het verhaal.

Grondstoffen
Met de nadruk op duurzaamheid en eerlijk ondernemen zie je steeds meer ondernemingen het verhaal vertellen van hun grondstoffen. Eerlijk gewonnen. Het zuiverste fruit. We ondersteunen lokale boeren. We gebruiken alleen de wol van speciale lammetjes. In de grondstoffen van je onderneming kan een mooi verhaal zitten. Ga het halen. Kijk eens anders naar je producten dan dozen die je moet schuiven, maar kijk naar waar het allemaal vandaan komt.

Techniek
Techniek is niet alleen voor de techneuten interessant, mits je het laat passen binnen de invalshoek van je onderneming. Om het voorbeeld van de duurzaamheid te nemen, als je hier als onderneming echt voor gaat, dan kun je het laten zien in de milieuvriendelijke processen die je gebruikt. Of de grondstoffen die niet schadelijk zijn. Of natuurlijke kleurstoffen in plaats van chemische. Zo kan de techniek bijdragen aan jouw verhaal.

Conclusie:
Met de centrale filosofie van jouw onderneming als uitgangspunt zijn er voldoende invalshoeken te verzinnen om een goed en geloofwaardig verhaal neer te zetten. En daar scoor je vaak nog beter mee dan de zoveelste aanbieding, want mensen kopen niet alleen jouw product of dienst, maar je verhaal.

Update: Deze post is ook te lezen op Contentgirls: http://www.contentgirls.nl/2012/01/op-zoek-naar-het-ware-verhaal/


Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Content: op zoek naar het ware verhaal

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

dinsdag 3 januari 2012

Content: op zoek naar het ware verhaal

Een authentiek verhaal vertellen over je onderneming, hoe doe je dat? Waar begin je? En hoe kom je voorbij het punt: wij hebben toch niets interessants te melden? Enkele tips voor storytelling vanuit de basis: show, don’t tell!



Om focus aan te brengen in de constante behoefte om nieuwe multimediale content te leveren, is het handig te denken vanuit een centraal verhaal. Wat is het verhaal van jouw onderneming? Wie zijn de hoofdrolspelers? Wat maakt jouw onderneming echt?

Onderscheidend
Daarbij denken we niet aan superlatieven - de beste, de goedkoopste, de snelste – dat kun je toch niet lang genoeg volhouden. Morgen is er iemand sneller, goedkoper of beter en wat dan? Maar we kijken naar: Wat is de drive? Wat is onderscheidend? Hoe kijk jij anders tegen de wereld aan dan je concurrenten? Waarom is dit authentiek?

Persoonlijk
Het verhaal van je onderneming kan in vele verschillende aspecten zitten. We gaan de concurrentie namelijk aan op een ander niveau. Niet op de prijs, maar op het persoonlijke verhaal. Daardoor kun je anders kijken naar je onderneming, dan enkel naar de specs van je producten of de prijskaartjes. Het mooie verhaal achter jouw merk is interessant. Want het is een verhaal van mensen. Niet direct opgeklopt, hijgerig en vol hypetaal. Maar authentiek. Bescheiden, zonder vals te zijn. Menselijk.

Framing
Wat staat aan de basis? De filosofie van je onderneming. Hoe sta jij als onderneming in de wereld? Alles moet de sfeer ademen die in je bedrijfsfilosofie naar voren komt. Daar hoort een bepaalde woordkeuze bij. Daar horen verhalen bij die aansluiten op dat beeld. Of een centraal begrip – de kapstok waaraan je alles ophangt – die het beste beschrijft waar je voor staat. Heb je dat helder, dan kun je gaan framen. Zorgen dat alle content klopt bij je centrale boodschap. Zorgen dat alles de juiste sfeer ademt. In beeld, in tekst en in geluid, maar vooral in de verhalen die aan de basis staan.

Hieronder enkele voorzetten voor invalshoeken:

Personen
Mensen praten graag met mensen. En wie weet zit er wel een interessant persoon in jouw onderneming waar je het verhaal van je merk aan op kunt hangen. Misschien ben je het zelf wel. Zit er in je onderneming een thought leader, een visionair of iemand met een heldere blik op de branche? Laat deze personen aan het woord. Daarbij hoef je niet direct te denken aan het management, hoewel een goede directeur aan het woord ook kan werken. Ook de jongens van het magazijn kunnen een mooi verhaal vertellen over jouw onderneming. Kijk eens rond intern. Zoek naar de mensen die bijdragen aan jouw verhaal en laat ze aan het woord. Enthousiast, echt en menselijk.

Locatie
Als je onderneming al lange tijd op dezelfde locatie zit, dan geeft dit ook een bepaald gevoel van vertrouwen. Kijk eens wat je kunt doen met de geschiedenis van die plek. Met de geschiedenis van het pand. Met de geschiedenis van de stad. Zeker bij familiebedrijven, doorgegeven van generatie op generatie, krijg je als lezer een bepaald warm gevoel. Jij bent trouw aan de locatie, aan de stad of de regio, en je klanten zijn trouw aan jou. Waarom ga je naar de lokale slager? Vanwege het ambacht. Het vakmanschap. De wijsheid die is doorgegeven binnen de familie. Smaakt toch net even beter dan de kiloknaller.

Service
Service zou vanzelfsprekend moeten zijn… toch? Maar wat als de mensen binnen jouw onderneming net dat stapje extra zetten? Wat als klanten steeds terugkomen vanwege de vriendelijke, snelle service? Of de persoonlijke aandacht? Of het maatwerk? Of het feit dat jullie webcare wél goed inzetten? Prachtige verhalen, mits je ze goed toepast. Iedereen heeft de mond vol van ‘de klant centraal’. Niemand zit te wachten op borstklopperij, maar een goed verhaal over goede service wordt voor je verteld. Door je klanten op Social Media kanalen. Of gewoon in de kroeg. Zorg dat je ze weet te vinden.

Klanten
De klanten staan natuurlijk aan de basis van je onderneming. Maar gebruik je hun blijdschap wel genoeg? Laat je de verhalen zien die zij over je vertellen? Het meest laagdrempelige en toch het meest angstaanjagende is de klant aan het woord te laten. En dan niet in een soort namaaktestimonial met stockfotografie, maar echte mensen met echte verhalen. Over hoe jij hen hebt geholpen. Hoe jouw oplossing hun leven beter heeft gemaakt. Je kunt het ze vragen… of niet, maar dankzij Social Media vertellen ze het verhaal toch wel. Doe er dus je voordeel mee.

Geschiedenis
Elke onderneming heeft zijn geschiedenis, zoals ik ook al liet zien bij het kopje locatie. Doe er je voordeel mee. We zitten niet alleen maar te wachten op nieuwtjes, maar willen misschien wel weten over het schuurtje in de achtertuin waar ooit je opa is begonnen met de eerste prototypen van jullie producten. Een authentieke onderneming draagt zijn geschiedenis niet met zich mee als last, maar als iets om trots op te zijn. Duik eens in de archieven van je onderneming en vertel het verhaal.

Grondstoffen
Met de nadruk op duurzaamheid en eerlijk ondernemen zie je steeds meer ondernemingen het verhaal vertellen van hun grondstoffen. Eerlijk gewonnen. Het zuiverste fruit. We ondersteunen lokale boeren. We gebruiken alleen de wol van speciale lammetjes. In de grondstoffen van je onderneming kan een mooi verhaal zitten. Ga het halen. Kijk eens anders naar je producten dan dozen die je moet schuiven, maar kijk naar waar het allemaal vandaan komt.

Techniek
Techniek is niet alleen voor de techneuten interessant, mits je het laat passen binnen de invalshoek van je onderneming. Om het voorbeeld van de duurzaamheid te nemen, als je hier als onderneming echt voor gaat, dan kun je het laten zien in de milieuvriendelijke processen die je gebruikt. Of de grondstoffen die niet schadelijk zijn. Of natuurlijke kleurstoffen in plaats van chemische. Zo kan de techniek bijdragen aan jouw verhaal.

Conclusie:
Met de centrale filosofie van jouw onderneming als uitgangspunt zijn er voldoende invalshoeken te verzinnen om een goed en geloofwaardig verhaal neer te zetten. En daar scoor je vaak nog beter mee dan de zoveelste aanbieding, want mensen kopen niet alleen jouw product of dienst, maar je verhaal.

Update: Deze post is ook te lezen op Contentgirls: http://www.contentgirls.nl/2012/01/op-zoek-naar-het-ware-verhaal/


0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage