Waar streef je naar? Wat wil je bereiken? Wat is je doel? Drie vragen die in elkaars verlengde liggen. Maar toch zijn ze belangrijk voor heldere communicatie. Stel jezelf de volgende vragen en het wordt duidelijk waarom: streef je naar complexiteit? Streef je naar onduidelijkheid? Streef je naar klanten die de weg niet kunnen vinden? Natuurlijk niet. Streef je dan naar iets anders?
Waar streef je naar binnen je communicatie?
Streef je naar helderheid? Streef je naar doorzichtigheid? Doe je er alles aan om deze doelen te bereiken?
Natuurlijk.
Maar kijk nog een keer naar je tekst. En nog een keer. En nog een keer.
Heb je werkelijk gestreefd naar het hoogst haalbare? Of kan het nog beter?
Nog helderder.
Nog minder jargon.
Nog minder bullshit.
Nog minder vanuit jezelf.
Nog meer vanuit de klant.
Schrijven is kritisch blijven.
Nooit tevreden zijn over je tekst.
Altijd weer blijven schuiven tot het klopt.
Schaven tot het glad is.
Tot er geen vraagtekens meer zijn.
Bedenk dus voordat je begint te schrijven altijd: waar streef ik naar? En stop pas als je dit doel hebt bereikt.