In de communicatie draait het al snel om de bekende vraag: gaan we met hagel schieten of schieten we scherp? Een mooie en veelgebruikte beeldspraak die eigenlijk zegt: gaan we voor de grote gemene deler of een zeer gerichte campagne? Nu dankzij de Sociale Media de grote diffuse doelgroep steeds meer uit individuen bestaat, wordt die keuze eenvoudiger. Copywriters zijn anno 2011 scherpschutters. En we streven naar niets minder dan de perfect kill. Maar welke lessen kunnen we eigenlijk leren van de scherpschutter?
1. Ken je slachtoffer
Aan de basis van alles staat natuurlijk ons slachtoffer. Ook wel bekend als de doelgroep. Of het individu of profiel op het Social Media kanaal. Wat zijn, zijn gewoonten? Waar komt hij? Waar geeft hij zijn geld uit? Met wie is hij vrienden? Net zoals de scherpschutter zullen we veel tijd en energie moeten besteden aan hoe ons slachtoffer eruit ziet. Alleen dan kunnen we het juiste moment vinden om toe te slaan.
2. Weet hoe het terrein erbij ligt
Het ene kanaal is het andere niet. Weet waar je bent. Wat daar de gewoonten zijn. Wat de etiquette is van die omgeving. En niet geheel onbelangrijk: waar is de vluchtroute als het mis gaat?
3. Weet hoe de wind waait
Wat vandaag nog een gerichte boodschap is, kan morgen de plank mis slaan. Kijk dus naar de timing van je bericht. Wat zijn de grote ontwikkelingen in de niche van je slachtoffer? Wat gebeurt er? Is er een kans dat je mist? Bestaat er een kans op zijwind?
4. Ken je apparatuur
Snap de werking van je kanalen. Snap de werking van je communicatie. Wat zet je wanneer in? Heb je iets over het hoofd gezien? Is je tekst op orde? Geen fouten meer?
5. Kies je perfecte moment
Je weet hoe je slachtoffer eruit ziet, je weet waar hij zich begeeft, je hebt vertrouwen in je tekst en je hebt rekening gehouden met wind en afstand. Adem rustig in. Kijk door je vizier en schiet! Op het juiste moment, op de juiste plaats. Een perfect kill.