Ik zie het vaak, vooral bij technische bedrijven, een bulk aan technische content op de website. Bij veel ondernemingen in de internetwereld komt nu eenmaal veel techniek kijken. En dus staat die techniek op de een of andere manier op de voorgrond. Maar... wordt de klant daar nou blij van?
Ik denk van niet. De klant is namelijk niet de techneut. En de techneut heeft zeker niet de koopkracht om iets te zeggen over de aanschaf van jouw mooie techniek. Dus voor wie is die technische informatie? De klant is een marketingprofessional of een communicatiemanager. En die weet net zoveel van de techniek als jij of ik. Die is op zoek naar een oplossing. Waarom zou je hem of haar dus vermoeien met de techniek? Het maakt me niet uit hoe je het doet, als het maar werkt.
Techneuten praten met techneuten
De vraag: 'wordt de klant daar nou blij van?' is er een die ik vaak stel als ik praat met een potentiƫle klant over een rewrite van hun website. De uitdaging komt namelijk steeds neer op hetzelfde. De onderneming is technisch. De content is technisch. En de website draagt niet bij aan de bedrijfsresultaten. Verkeerde doelgroep. Verkeerde interne bron. Techneuten mogen praten met techneuten, maar niet op de website.
Wat heb ik aan je?
De vraag: wordt de klant daar nou blij van? borduurt eigenlijk verder op bekende Engelse vraag. what is in it for me? Wat heb ik aan jou? Dat is een heldere vraag, maar het antwoord formuleren is vaak nog niet zo eenvoudig. Tja je kan bij mij terecht voor een stukje consultancy. Wat heb ik aan jou? Ik bied ondersteuning bij het formuleren van blablablabla. Wat heb ik aan jou?
Emotie, emotie, emotie
Mijn vraag gaat echter nog een stuk verder. Hij draait niet alleen om wat ik aan je heb, maar of ik daar ook nog een beetje blij van word. Kijk naar je website. Kijk naar je content. Wordt de klant daar nou blij van? Wordt de klant blij van lange teksten met eindeloze opsommingen van technieken die hem of haar niets zeggen? Wordt de klant blij van de stock-fotografie die overal terugkomt? Wordt de klant blij van het feit dat het moeilijk is de contactgegevens te vinden? Wordt de klant blij van het feit dat niet helder is of al die techniek nou de gewenste oplossing levert?
Voor wie is het interessant?
Maar niet alleen bij technische ondernemingen kom je dit verschijnsel tegen. In mijn korte tijd bij de gemeente heb ik ook heel wat projectleiders af moeten houden van het overmatig plaatsen van beleidsinformatie. Voor wie is die informatie interessant? Voor de burger? Ik denk van niet. De burger heeft een probleem en is op zoek naar een oplossing. Die kan het niet boeien binnen welke kaders en processen het project loopt. Die wil alleen dat er iets wordt gedaan aan de los liggende stoeptegel of de snelweg door de achtertuin.
Blijf vragen
Stel jezelf dus constant de vraag: wordt de klant hier nou blij van? Wordt de klant blij van technische informatie? Nee. Wordt de klant blij van beleidsmatige informatie? Nee. De klant wordt blij van een oplossing. De klant wordt blij van een website die klopt bij het imago van je onderneming. Van een website die vertrouwen uitstraalt. Van een helder antwoord op: wat heb ik aan je? Van content die inzoomt op de oplossing en niet op de techniek. Van content die zegt: we gaan je niet vermoeien met de techniek, maar zorgen dat het gewoon werkt!