Copywriting: hoogste tijd voor een rewrite?

De rewrite. Krent uit het kommetje pap van de tekstschrijver. Zeker als het om een website gaat. Je gaat naar de opgegeven URL. Je wacht tot alle informatie er staat en het is direct duidelijk. Te formeel. Te technisch. Te veel naar binnen gericht. Te veel jargon. Te veel gedacht vanuit de eigen oplossing en niet vanuit de klant. Heerlijk! Een betere kans om als tekstschrijver je meerwaarde te bewijzen, kun je niet treffen. 

Bij een rewrite krijg je de kans om een website qua tekst, inhoud en toon weer even helemaal op nul te zetten. Het liefst zet je natuurlijk ook de structuur terug op nul, maar dit is niet altijd mogelijk - helaas. We kiezen een andere invalshoek. Een andere toon. Een andere manier om de klant door de informatie te loodsen naar het gewenste resultaat; vertrouwen.

Een directere vorm van meerwaarde tonen, kan ik me niet voorstellen. Je brengt helderheid in de chaos. Menselijkheid waar afstandelijkheid overheerst. Vaak krijgt de onderneming weer even helder wat ze eigenlijk aan het doen zijn, voorbij alle product/markt definities. De mensen kunnen weer even trots zijn op de onderneming. De website is weer prettig te lezen. En de tekstschrijver staat vol trots te glimmen.

Maar waarom is een rewrite soms nodig?

1. Ondernemingen zijn soms de basis kwijt 
Wat doen we ook weer? Wie zijn we? Wat maakt ons onderscheidend? De concurrentie strooit met jargon, dus laten we het zelf ook maar doen. Voor je het weet, ben je als lezer de weg kwijt. Wat heb je nu eigenlijk te bieden? W H A T -  I S - I N - I T - F O R - M E?

2. Ondernemingen zijn soms de basis kwijt 2
Als een onderneming groeit, kan het zijn dat deze zich op steeds meer producten en markten gaat richten in een poging bij te blijven. Misschien dat je die niet allemaal op één website moet willen plaatsen. Verschillende markten, verschillende triggers. Alles bij elkaar voegen in de hoop dat het vanzelf helder is... niet handig.

3. De tijden zijn veranderd
De website is niet langer een statisch uithangbord. Wij - de lezers - willen contact maken met de mensen achter de onderneming. Sorry, maar je zult moeten praten als een mens. Je weet wel, de toon die je aansloeg, voordat je met formaliseren, structuren en processen begon.

4. De basis is opgelegd door HQ
Allemaal leuk en aardig die corporate site en de huisstijl uit de VS, maar Nederlanders kicken niet zo op uitroeptekens. Rewriten dus. Weg met de stockfoto's. Niet meer schreeuwen. Spreek je moerstaal.

5. Veel intern, weinig extern 
Elke onderneming kent zijn jargon. Leuk, maar zorg dat het binnen blijft. Vermoei je klanten niet met de interne kant. Wijs ze de weg naar de oplossing, niet naar de afdeling technische handleidingen.

6. De managers denken dat ze kunnen communiceren
Deze is dodelijk. Wijsheid uit een boekje, vertalen naar een website. Een grotere emmer bullshitbingo kun je niet voorstellen. Laat communicatie aan de vakmensen over. Run je business. Bied service. Maar laat het CMS met rust.

Dus. Kijk eens naar je website. Klinkt iets van deze zes punten je bekend in de oren? Dan is het misschien de hoogste tijd voor een rewrite.

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Copywriting: hoogste tijd voor een rewrite?

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

maandag 10 oktober 2011

Copywriting: hoogste tijd voor een rewrite?

De rewrite. Krent uit het kommetje pap van de tekstschrijver. Zeker als het om een website gaat. Je gaat naar de opgegeven URL. Je wacht tot alle informatie er staat en het is direct duidelijk. Te formeel. Te technisch. Te veel naar binnen gericht. Te veel jargon. Te veel gedacht vanuit de eigen oplossing en niet vanuit de klant. Heerlijk! Een betere kans om als tekstschrijver je meerwaarde te bewijzen, kun je niet treffen. 

Bij een rewrite krijg je de kans om een website qua tekst, inhoud en toon weer even helemaal op nul te zetten. Het liefst zet je natuurlijk ook de structuur terug op nul, maar dit is niet altijd mogelijk - helaas. We kiezen een andere invalshoek. Een andere toon. Een andere manier om de klant door de informatie te loodsen naar het gewenste resultaat; vertrouwen.

Een directere vorm van meerwaarde tonen, kan ik me niet voorstellen. Je brengt helderheid in de chaos. Menselijkheid waar afstandelijkheid overheerst. Vaak krijgt de onderneming weer even helder wat ze eigenlijk aan het doen zijn, voorbij alle product/markt definities. De mensen kunnen weer even trots zijn op de onderneming. De website is weer prettig te lezen. En de tekstschrijver staat vol trots te glimmen.

Maar waarom is een rewrite soms nodig?

1. Ondernemingen zijn soms de basis kwijt 
Wat doen we ook weer? Wie zijn we? Wat maakt ons onderscheidend? De concurrentie strooit met jargon, dus laten we het zelf ook maar doen. Voor je het weet, ben je als lezer de weg kwijt. Wat heb je nu eigenlijk te bieden? W H A T -  I S - I N - I T - F O R - M E?

2. Ondernemingen zijn soms de basis kwijt 2
Als een onderneming groeit, kan het zijn dat deze zich op steeds meer producten en markten gaat richten in een poging bij te blijven. Misschien dat je die niet allemaal op één website moet willen plaatsen. Verschillende markten, verschillende triggers. Alles bij elkaar voegen in de hoop dat het vanzelf helder is... niet handig.

3. De tijden zijn veranderd
De website is niet langer een statisch uithangbord. Wij - de lezers - willen contact maken met de mensen achter de onderneming. Sorry, maar je zult moeten praten als een mens. Je weet wel, de toon die je aansloeg, voordat je met formaliseren, structuren en processen begon.

4. De basis is opgelegd door HQ
Allemaal leuk en aardig die corporate site en de huisstijl uit de VS, maar Nederlanders kicken niet zo op uitroeptekens. Rewriten dus. Weg met de stockfoto's. Niet meer schreeuwen. Spreek je moerstaal.

5. Veel intern, weinig extern 
Elke onderneming kent zijn jargon. Leuk, maar zorg dat het binnen blijft. Vermoei je klanten niet met de interne kant. Wijs ze de weg naar de oplossing, niet naar de afdeling technische handleidingen.

6. De managers denken dat ze kunnen communiceren
Deze is dodelijk. Wijsheid uit een boekje, vertalen naar een website. Een grotere emmer bullshitbingo kun je niet voorstellen. Laat communicatie aan de vakmensen over. Run je business. Bied service. Maar laat het CMS met rust.

Dus. Kijk eens naar je website. Klinkt iets van deze zes punten je bekend in de oren? Dan is het misschien de hoogste tijd voor een rewrite.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage