‘Dus? Communiceert het?’
Natuurlijk krommen mijn tenen als een tekstschrijver een advertentie schrijft met een ‘Ik biedt mijn diensten aan’. Met zo’n dikke DT-fout moet je echt even nadenken over je loopbaan. Maar we kunnen het overdrijven. Falen is menselijk. En zelfs die DT-fout kan een slordigheid zijn.
Of hanteren we online andere, strengere regels? Zijn wij de rechter én beul?
Hier komt de shocker beste muggenzifter: het is niet mijn werk om perfect te schrijven.
Maar je bent toch copywriter?
Zeker…
Het is mijn werk om teksten te schrijven die overtuigen. Die lekker van het blad afrollen. Die lezen alsof ik met je sta te praten. En waarbij je naderhand denkt: ik ga eens fijn doen wat hij heeft voorgesteld. Dat is mijn werk. Ik leef me in, in de lezer en spreek zijn/haar taal.
Ik ben geen Neerlandicus. Ik ben geen professor. Ik ben geen robot.
Ik ben een copywriter. Ik schrijf. En ik maak fouten.
So what? Ik ben namelijk een mens. Ook online. Ook in deze posts. Ook in mijn tweets. Geen robot. Gewoon een mens. Soms slordig. Soms secuur. Maar gewoon een mens.
Falend en wel. Episch en glorieus falend.
Mag dat?
Het antwoord op dit soort haarkloverij is altijd dezelfde vraag: Maar communiceert het?
Het leest als een trein, alle boodschappen zijn perfect verwoord en het is allemaal met blijdschap geaccepteerd.
En ach dat foutje. Dat is menselijk. Toch?
Dus kun je me wijzen op mijn fouten. Twitter je gek zou ik zeggen. Post al je wijsneuzerij in de comments. Het boeit me niet echt.
Als mijn tekst niet lekker leest. En niet overtuigend is. Niet helder is. Als ik niet langer aansluiting voel bij de doelgroep. Kortom: als het niet meer communiceert. Dan ga ik me pas echt zorgen maken.