Of het nu aan de vakantie ligt, maar... tekstschrijven is soms net als wandelen. Je kunt het op twee manieren aanpakken. Je kunt gewoon je schoenen aandoen en de deur uitwandelen. Een keertje linksaf. Een keertje rechtsaf. Zonder doel. Zonder idee van waar je precies heen gaat. Zonder kaart. Het voordeel van deze aanpak is dat je nog eens leuk kunt verdwalen. Op plekken kunt komen die niet in de boekjes staan.
De andere aanpak is ’s ochtends het weer te bekijken. Je route uit te stippelen op de kaart en deze mee te nemen. De juiste schoenen aan te doen. De juiste kleding voor zonneschijn en regen. Een rugzakje met eten en water over de schouder. Efficiënt en de kaart volgend, loop je, je route. Je hebt een doel, gaat er naar toe en komt ook aan.
Lekker verdwalen
Geen van deze aanpakken is fout. Je kunt aan een tekst beginnen zonder doel. Een rare afslag nemen. Geen bordjes achterlaten voor de reiziger/lezer en ze lekker laten verdwalen. Dit voorbeeld zal je snel zien bij een meer literaire tekst. Daar mag je soms in een hoofdstuk verdwalen zonder dat helder is waar het past binnen het grotere geheel.
Alle mooie plekken
Bij een commerciële tekst is het doel echter vaak zeer duidelijk. En de route erheen ook. We laten bordjes achter, in de vorm van tussenkopjes, en leiden de lezer naar een duidelijk resultaat. We nemen ze aan de hand mee en zorgen dat ze aankomen bij hun bestemming. We hebben goed nagedacht over de route en gezorgd dat deze langs alle mooie plekken leidt.
Duidelijke kaart
Zoals gezegd, voor beide vormen is plek. Maar als je commercieel tekstschrijver wil zijn, raad ik je aan de tweede aanpak te hanteren. Weet wat het doel van je klant is. Geef de lezer een duidelijke kaart en een heldere route door de tekst. Zorg dat de lezer niet verdwaalt. En zorg dat de lezer het doel bereikt. Want geen enkele opdrachtgever zal blij zijn met een verdwaalde lezer. Labels: copywriting, tekstschrijven