Hoe langer ik in dit vak zit, hoe eenvoudiger de basis wordt. We kunnen lang en breed schrijven over de vele mogelijkheden om met onze lezer in contact te komen. We kunnen ellenlange posts schrijven. Maar eigenlijk is de basis simpel. Het geheim van een heldere tekst is terug te brengen tot slechts vier simpele woorden:
Vermoei de lezer niet.
Simpel toch? Hoef ik niet veel woorden aan vuil te maken. Zeker nu onze aandacht gefragmenteerd is. En verschillende bronnen om onze aandacht vragen. Of je tekst nu online staat of offline, houd je aan de basis.
- Jargon? Vermoeiend.
- Lange lappen tekst zonder witregel? Vermoeiend.
- Te lange teksten? Vermoeiend.
- Borstklopperij? Vermoeiend.
- Direct naar de sales? Vermoeiend.
- Schreeuwen? Vermoeiend.
- Eindeloze opsommingen? Vermoeiend.
Wees gewoon een beetje aardige schrijver met inlevingsvermogen. Vermoei de lezer niet.
Labels: copywriting, tekstschrijven