Maar waarom ben JIJ copywriter?

Twitter blijft toch een mooi platform voor onderwerpen. Vandaag kwam ik de volgende vraag tegen. ‘Maar waarom ben JIJ copywriter? Het grote #geld, eeuwige #roem of een talent voor #zelfkastijding?’ Wil je één reden? Of zijn dertig redenen genoeg?

“Je schrijft wel leuk, daar zou je wat mee moeten doen.” Hoeveel carrières van tekstschrijvers en copywriters zijn niet zo begonnen? Ook ik ben ooit begonnen als iemand ‘die wel aardig kan schrijven’. En heb daar vervolgens mijn vak van gemaakt. Na ruim 10 jaar in het vak kan ik zeggen dat het niet langer mijn vak is. Maar mijn passie. En een trouwe liefde. Waarom ben ik copywriter?

1. Ik hou van schrijven.

2. Ik hou van taal.

3. Ik hou van spelen met taal.

4. Ik hou van mooie woorden.

5. Ik hou van helderheid.

6. Ik hou van complexe onderwerpen vertalen naar een leesbaar verhaal.

7. Ik hou van het beïnvloeden via woorden.

8. Ik hou van het schrappen van vetrandjes.

9. Ik hou van schrappen als er niets meer te schrappen valt.

10. Ik mag vervelende vragen stellen.

11. Ik mag antwoorden eisen op mijn vervelende vragen.

12. Ik kom op plekken waar je normaal niet komt (en mag daar vervelende vragen stellen).

13. Ik praat met directeuren en met de mensen van de werkvloer en alles daar tussenin.

14. Ik hou van de perfecte samenwerking tussen woord en beeld.

15. Ik leer alles over onderwerpen waarvan ik niet eens het bestaan wist. En weet het verkoopbaar te maken.

16. Ik mag een afschuwelijke wijsneus zijn.

17. Ik mag een rare creatief zijn (dat hoort erbij).

18. Ik hou van de verbaasde blik van klanten als ze opeens hun eigen business begrijpen.

19. Ik hou van de magie van een exacte wordcount (en die halen).

20. Ik hou van het feit dat online tekst anders is dan offline.

21. Ik hou van het feit dat veel mensen niet snappen dat mijn vak een ambacht is.

22. Ik hou van het feit dat ik uit het raam mag kijken in naam van inspiratie.

23. Ik hou van het feit dat na het uit het raam staren, het schrijven ook echt beter gaat.

24. Ik hou van het feit dat de eerste tien slogans nooit de beste zijn.

25. Ik hou van het feit dat ik in je hoofd mag rommelen.

26. Ik hou van het feit dat ik een beeld kan scheppen.

27. Ik hou van het feit dat ik geen taalnazi hoef te zijn om goed te zijn, maar dat het ook geen kwaad kan.

28. Ik hou van jargon kapot mogen maken.

29. Ik hou van het feit dat deze post schrijven me geen moeite kost.

30. Ik hou van copywriting.

Wat zijn jouw redenen? Waarom hou jij van copywriting? Laat het weten in de comments.

Tweet

Labels: , ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Maar waarom ben JIJ copywriter?

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

maandag 27 juni 2011

Maar waarom ben JIJ copywriter?

Twitter blijft toch een mooi platform voor onderwerpen. Vandaag kwam ik de volgende vraag tegen. ‘Maar waarom ben JIJ copywriter? Het grote #geld, eeuwige #roem of een talent voor #zelfkastijding?’ Wil je één reden? Of zijn dertig redenen genoeg?

“Je schrijft wel leuk, daar zou je wat mee moeten doen.” Hoeveel carrières van tekstschrijvers en copywriters zijn niet zo begonnen? Ook ik ben ooit begonnen als iemand ‘die wel aardig kan schrijven’. En heb daar vervolgens mijn vak van gemaakt. Na ruim 10 jaar in het vak kan ik zeggen dat het niet langer mijn vak is. Maar mijn passie. En een trouwe liefde. Waarom ben ik copywriter?

1. Ik hou van schrijven.

2. Ik hou van taal.

3. Ik hou van spelen met taal.

4. Ik hou van mooie woorden.

5. Ik hou van helderheid.

6. Ik hou van complexe onderwerpen vertalen naar een leesbaar verhaal.

7. Ik hou van het beïnvloeden via woorden.

8. Ik hou van het schrappen van vetrandjes.

9. Ik hou van schrappen als er niets meer te schrappen valt.

10. Ik mag vervelende vragen stellen.

11. Ik mag antwoorden eisen op mijn vervelende vragen.

12. Ik kom op plekken waar je normaal niet komt (en mag daar vervelende vragen stellen).

13. Ik praat met directeuren en met de mensen van de werkvloer en alles daar tussenin.

14. Ik hou van de perfecte samenwerking tussen woord en beeld.

15. Ik leer alles over onderwerpen waarvan ik niet eens het bestaan wist. En weet het verkoopbaar te maken.

16. Ik mag een afschuwelijke wijsneus zijn.

17. Ik mag een rare creatief zijn (dat hoort erbij).

18. Ik hou van de verbaasde blik van klanten als ze opeens hun eigen business begrijpen.

19. Ik hou van de magie van een exacte wordcount (en die halen).

20. Ik hou van het feit dat online tekst anders is dan offline.

21. Ik hou van het feit dat veel mensen niet snappen dat mijn vak een ambacht is.

22. Ik hou van het feit dat ik uit het raam mag kijken in naam van inspiratie.

23. Ik hou van het feit dat na het uit het raam staren, het schrijven ook echt beter gaat.

24. Ik hou van het feit dat de eerste tien slogans nooit de beste zijn.

25. Ik hou van het feit dat ik in je hoofd mag rommelen.

26. Ik hou van het feit dat ik een beeld kan scheppen.

27. Ik hou van het feit dat ik geen taalnazi hoef te zijn om goed te zijn, maar dat het ook geen kwaad kan.

28. Ik hou van jargon kapot mogen maken.

29. Ik hou van het feit dat deze post schrijven me geen moeite kost.

30. Ik hou van copywriting.

Wat zijn jouw redenen? Waarom hou jij van copywriting? Laat het weten in de comments.

Tweet

Labels: , ,

2 reacties:

Op 28 juni 2011 om 08:37 , Anonymous Nonunsenses zei...

Ik hou alleen al van de term. Van het feit dat haast niemand buiten de reclamesector weet wat ik exact doe. Het kopiëren van teksten? Ben je dan een hedendaagse monnik?

Ik hou van taal. Nederlandse, Engelse en vele andere talen waar ik geen snars van begrijp maar die ik mooi vind staan op papier, op mijn schermpje. Ik hou ervan die talen te begrijpen. Niet de inhoud, maar de vorm, het metrum, de flow.

Ik hou van exposure. Ik hou ervan mijn teksten overal te zien verschijnen. In het straatbeeld, op televisie. Om op zo'n moment op mijn borst te kloppen, mijn staart uit te gooien en zo fier als een pauw te verkondigen: hier heb ik aan mee mogen werken.

Ik hou ervan mensen te bezielen. Zakenleiders van kleine KMO's die weinig kaas hebben gegeten van reclame en overdonderd raken wanneer zij iets worden gepresenteerd.

Ik hou van digitale media. Tekst op web, iPhone en iPad. Creatieve concepten verspreid over de hele digitale wereld.

Ik hou van mijn vak.

 
Op 28 juni 2011 om 09:12 , Blogger Tekstschrijver - copywriter Dimitri Lambermont zei...

Goede reactie Nonunsenses!

Wie kan deze overtreffen?

 

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage