Soms zit je zo hard te zoeken naar een onderwerp om over te schrijven, dat het pijn doet aan je hoofd. Je blog staat open, de cursor knippert, maar de inspiratie is ver te zoeken. Het wil gewoon even niet. Kan gebeuren. Het begin van een maandenlange writersblock? Einde van je blogcarrière? Waar doe je het eigenlijk ook allemaal voor?
Je zorgen zijn voorbij. Kijk bij dergelijke noodgevallen voortaan eens naar de achterkant van je blog. Naar de zoekwoorden. Waarom zijn de zoekwoorden belangrijk?
1. Leeft het onderwerp? Mijn bezoekers zijn bij mij uitgekomen voor informatie over deze onderwerpen. Conclusie: de onderwerpen leven. Een lezer is actief op zoek gegaan naar deze termen. Het geeft mij inzicht in het soort vragen dat leeft. Maar vooral de geruststelling dat het onderwerp leeft.
2. Heb ik antwoord kunnen bieden? Als bezoekers het antwoord nu niet hebben gevonden – ik heb er nog niet over geblogd, of niet het juiste antwoord kunnen bieden - dan kan ik er vervolgens mee aan de slag om wel aan de vraag te voldoen. Zo schrijf ik dus over waar vraag naar is. Het maakt mijn blog relevanter. Misschien nog niet voor deze bezoeker, maar wel voor de volgende. Over het algemeen ben je bezig met de vragen die leven. Altijd goed.
3. Wat leeft er bij mijn lezer? De zoekwoorden geven direct inzicht in de lezer. Dat is toch voor elke schrijver een belangrijk doel? Wat gaat er om in jouw hoofd? Hoe zijn de vragen gesteld? Of welke termen zorgen dat mensen bij mij terecht komen? Daar heb je geen SEO-cursus voor nodig, hoewel het besef zeker helpt, dat bieden je bezoekers je. Bij elk bezoek weer. Ga er dus mee aan de slag.
4. Hoe gaat het met mijn blog? Dankzij de zoekwoorden weet je of je een beetje op de juiste weg zit met je onderwerp. Of mensen met de juiste vragen bij jou uitkomen. Komt men binnen via een heel ander onderwerp, dan waar jij je expertise op claimt, dan kun je misschien eens iets aanpassen aan je content.
Een kleine blik op de zoekwoorden van afgelopen week geeft mij in ieder geval voldoende input om eens in te duiken.
Zoekwoorden waar ik deze week blij van werd:
- content uitleg - dus nog niet helemaal helder. Interessant.
- copywriter ontwikkelingen - kan ik daar wat over zeggen? Hoe gaat het met ons? Waar gaan we naar toe?
- copywriting tips - ik zit op de goede weg, want men zoekt deze tips dus. Ik en mijn blog mogen bestaan. Hoera!
- schrijfstijl elementen - ook weer een leuk onderwerp
- tekst over te veel input - wil ik een blogpost schrijven over information overload, misschien wel?
- meer input geeft output - hierover heb ik recentelijk geschreven, dus deze persoon is misschien geholpen. Zo niet, dan blijft het een dankbaar onderwerp.
Daarnaast blijven de volgende zoekwoorden ook leuk om te zien, omdat ik ooit heb gespeeld met mijn CV in Prezi.
- cv in prezi ervaring - misschien moet ik die post weer eens naar voren halen.
- prezi resume - en ook internationaal is hier dus interesse voor, kan ik die expertise claimen? Leuk!
En soms kun je er helemaal niets mee:
- koppen snellen spel vanaf 6 jaar - Tenzij je weet dat ik recentelijk een blogpost heb geschreven over Twitter en de kunst van het koppensnellen. Dan is het bezoek logisch, maar niet relevant.
Kijk bij je volgende writersblock dus eens naar de zoekwoorden. En als je hier nog geen onderwerp uithaalt... dan schrijf je gewoon een blog over het bestaan van de zoekwoorden ;-)
Labels: copywriting, tekstschrijven