Content: Social Media en de omgekeerde persona

De doelgroep is een grote onduidelijke massa. Een zee aan mensen. En het schrijft moeilijk voor deze zee. Het is te diffuus. Om daar als tekstschrijver grip op te krijgen is voor de lezer een 'persona' of 'pen portrait' ontwikkeld. Dit is een fictief persoon. In het leven geroepen om helderheid te scheppen. We kunnen onmogelijk iedereen aanspreken met onze tekst, dus schrijven we een tekst die een bepaald soort mens aanspreekt. De persona kan zo helpen bij het segmenteren van de markt en het vaststellen van je exacte publiek.

Door een fictief karakter te ontwikkelen, kun je namelijk direct spreken met deze ‘persoon’. Hoe meer dit overeenkomt met de realiteit, hoe beter de tekst aansluit op de lezer. Een persona is een goed middel om je een beeld te vormen van die ene lezer.

Met wie praat ik?
Om een goede persona te bouwen, moet je voorstellen wie de lezer is, hoe de lezer is en wat de lezer belangrijk vindt. Uiteindelijk moet dit zover worden ontwikkeld  dat je de lezer haast kunt horen praten. Alles wat je maakt, moet vervolgens kloppen bij deze ‘imaginary friend’. In de basis draait het om empathie en het voorzien in de wensen van je lezer. In praktijk ben je in een constante dialoog met je persona. Wat zou de persona van deze redenering vinden? Trigger ik hiermee mijn persona? Is dit voor hem overtuigend?
 
Ondersteboven
Als je, je begeeft in Social Media is het handig om ook eens na te denken over de persona voor jouw onderneming. Maak een fictief persoon. Al is het maar als denkoefening. Hij of zij is de spokesperson voor jouw onderneming. Is het een grapjas? Is hij serieus? Met wie identificeert de persona van jouw onderneming zich? Wat zijn de behoeften? Hoe oud is jouw persona? Wat zijn de ambities van jouw persona? Is jouw onderneming een Twitter, Facebook of toch meer een LinkedIn mens? Is het een zakelijke prater? Of kan er een geintje vanaf?


Hoe en waarover?
Door voor je onderneming een duidelijke persona op te stellen, kun je helderheid scheppen in HOE en WAAROVER je communiceert. En waarover niet. Het is dus niet de bedoeling een fictief persoon te worden, we houden wel van authentiek,  maar gewoon eens na te denken over de manier waarop jouw onderneming praat. Met een persona kun je werken aan de toon en de inhoud van jouw boodschappen. En zorgen dat deze toon consistent en vooral consequent blijft over de verschillende Social Media kanalen.

Labels: , ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Content: Social Media en de omgekeerde persona

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

maandag 11 juli 2011

Content: Social Media en de omgekeerde persona

De doelgroep is een grote onduidelijke massa. Een zee aan mensen. En het schrijft moeilijk voor deze zee. Het is te diffuus. Om daar als tekstschrijver grip op te krijgen is voor de lezer een 'persona' of 'pen portrait' ontwikkeld. Dit is een fictief persoon. In het leven geroepen om helderheid te scheppen. We kunnen onmogelijk iedereen aanspreken met onze tekst, dus schrijven we een tekst die een bepaald soort mens aanspreekt. De persona kan zo helpen bij het segmenteren van de markt en het vaststellen van je exacte publiek.

Door een fictief karakter te ontwikkelen, kun je namelijk direct spreken met deze ‘persoon’. Hoe meer dit overeenkomt met de realiteit, hoe beter de tekst aansluit op de lezer. Een persona is een goed middel om je een beeld te vormen van die ene lezer.

Met wie praat ik?
Om een goede persona te bouwen, moet je voorstellen wie de lezer is, hoe de lezer is en wat de lezer belangrijk vindt. Uiteindelijk moet dit zover worden ontwikkeld  dat je de lezer haast kunt horen praten. Alles wat je maakt, moet vervolgens kloppen bij deze ‘imaginary friend’. In de basis draait het om empathie en het voorzien in de wensen van je lezer. In praktijk ben je in een constante dialoog met je persona. Wat zou de persona van deze redenering vinden? Trigger ik hiermee mijn persona? Is dit voor hem overtuigend?
 
Ondersteboven
Als je, je begeeft in Social Media is het handig om ook eens na te denken over de persona voor jouw onderneming. Maak een fictief persoon. Al is het maar als denkoefening. Hij of zij is de spokesperson voor jouw onderneming. Is het een grapjas? Is hij serieus? Met wie identificeert de persona van jouw onderneming zich? Wat zijn de behoeften? Hoe oud is jouw persona? Wat zijn de ambities van jouw persona? Is jouw onderneming een Twitter, Facebook of toch meer een LinkedIn mens? Is het een zakelijke prater? Of kan er een geintje vanaf?


Hoe en waarover?
Door voor je onderneming een duidelijke persona op te stellen, kun je helderheid scheppen in HOE en WAAROVER je communiceert. En waarover niet. Het is dus niet de bedoeling een fictief persoon te worden, we houden wel van authentiek,  maar gewoon eens na te denken over de manier waarop jouw onderneming praat. Met een persona kun je werken aan de toon en de inhoud van jouw boodschappen. En zorgen dat deze toon consistent en vooral consequent blijft over de verschillende Social Media kanalen.

Labels: , ,

2 reacties:

Op 12 juli 2011 om 07:10 , Blogger Peter van der Laan || Moovio zei...

Ha Dimitri, goed artikel waarin je kiest voor een leuke invalshoek! Ik heb kortgeleden een artikel geschreven over Persona's, maar dan als basis voor een compleet marketingplan. Dit artikel vind je hier:

http://www.vraaghetpeter.nl/hoe-maak-ik-een-online-marketingplan/

Groeten,
Peter van der Laan
Moovio

 
Op 12 juli 2011 om 09:03 , Blogger Dimitri Lambermont zei...

Dank voor je reactie Peter. Goede tekst over het online marketingplan.

Vriendelijke groet,

Dimitri

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage