Content: betekent storytelling het einde van het persbericht?

Met 2012 voor de deur is het tijd voor de vooruitblik. Waar gaan we naar toe? Ik heb even een beetje rond zitten neuzen op verschillende blogs en kom tot de volgende conclusie. Meer verhalen vertellen. Minder persberichten. Crossmediaal verhalen vertellen, lijkt het helemaal te gaan worden. Online, mobiel, gamified of video en waar mogelijk user-generated. Laat iedereen het verhaal vertellen over uw onderneming, met elk technologisch middel tot hun beschikking.

Daaraan zit natuurlijk een keerzijde.. als bedrijven zelf online verhalen gaan vertellen of dit verhalen vertellen over laten aan hun klanten, wat is dan nog het nut van het persbericht? Als bedrijven zich gaan gedragen als journalisten door interessante content te maken rond hun onderneming en ze daarmee zelf nieuws maken... kan het persbericht dan nog in 2012?

Hype en jargon
Zitten we echt nog te wachten op de hypetaal, het jargon en de ‘van-binnen-naar-buiten’-mentaliteit van het persbericht als iedereen zelf veel beter kan vertellen wat de ervaring is met een onderneming? Via mobiel. Via Social Media. Via video. Zowel intern als extern.

Personalized content
En kan het persbericht eigenlijk nog als we kijken naar ontwikkelingen als personalized content? Ik wil mijn nieuws op mijn manier. Voor mij relevant. Geen massabericht. We zoeken geen nieuws meer, maar laten het nieuws naar ons komen. Kiezen onze eigen content onder eigen voorwaarden. Maar ook: wat is nieuws volgens onze vrienden? Is dat nieuws het persbericht?

Iedereen ambassadeur
Wat is het nut van het persbericht als iedereen binnen de onderneming online is en op Social Media het verhaal van jouw onderneming vertelt? Waarom pakken we niet de kracht van onze ambassadeurs - intern en extern - en laten ze de verhalen vertellen die verder gaan dan productspecificaties? Introduceren en lanceren van nieuwe producten? Via video. Via Social Media. Via een app. Via een campagne. Met een website. Of deel het product onder je influencers en laat ze er zelf mee aan de slag gaan om voor user-generated content te zorgen.

Spelen met het merk
Buzz, hype en aandacht... Dat doen we zelf wel. Toch? Ondernemingen hebben alles in zich (en om zich) om zelf nieuws te maken. En de tools liggen binnen handbereik. Iedereen is een reporter/journalist, dankzij mobiel. Maak iedereen binnen je onderneming een online- én mobiele ambassadeur, laat ze spelen met het merk en laat ze verhalen delen over de onderneming. De klanten doen dit namelijk zelf ook al via mobiel en Social Media, dus het verhaal wordt al verteld. Elke dag weer. Als onderneming pak je alleen de kans om het zelf ook te gaan doen.

Volwassen gamification
Het persbericht is daarbij vergeleken een druppel op een gloeiende plaat. Geschreven in een taal, een middel en een technologie die mensen zelf niet meer gebruiken. En boven alles... eigenlijk een beetje saai. Laat de mensen spelen. Gamification is volwassen aan het worden. Waarom saaie informatie in een persbericht aanbieden als het spelenderwijs veel leuker kan? Spelen met je merk binnen Social, op de mobiel, binnen Augmented Reality voor mijn part. Laat het spel ook weer het verhaal vertellen over de onderneming. Haal het nieuws met je verhaal. Met de lol van de klant. Free publicity op de nieuwe manier? Met een verhaal?

Dood van de persberichtenboer
Zo over alle ontwikkelingen kijkend – Social Media van iedereen binnen de onderneming, storytelling als de nieuwe manier om aandacht te krijgen en het speelsgewijs aanbieden van informatie zoals getoond door gamification – zou ik me in 2012 aardig gaan herpositioneren als persberichtenboer.

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Content: betekent storytelling het einde van het persbericht?

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

dinsdag 6 december 2011

Content: betekent storytelling het einde van het persbericht?

Met 2012 voor de deur is het tijd voor de vooruitblik. Waar gaan we naar toe? Ik heb even een beetje rond zitten neuzen op verschillende blogs en kom tot de volgende conclusie. Meer verhalen vertellen. Minder persberichten. Crossmediaal verhalen vertellen, lijkt het helemaal te gaan worden. Online, mobiel, gamified of video en waar mogelijk user-generated. Laat iedereen het verhaal vertellen over uw onderneming, met elk technologisch middel tot hun beschikking.

Daaraan zit natuurlijk een keerzijde.. als bedrijven zelf online verhalen gaan vertellen of dit verhalen vertellen over laten aan hun klanten, wat is dan nog het nut van het persbericht? Als bedrijven zich gaan gedragen als journalisten door interessante content te maken rond hun onderneming en ze daarmee zelf nieuws maken... kan het persbericht dan nog in 2012?

Hype en jargon
Zitten we echt nog te wachten op de hypetaal, het jargon en de ‘van-binnen-naar-buiten’-mentaliteit van het persbericht als iedereen zelf veel beter kan vertellen wat de ervaring is met een onderneming? Via mobiel. Via Social Media. Via video. Zowel intern als extern.

Personalized content
En kan het persbericht eigenlijk nog als we kijken naar ontwikkelingen als personalized content? Ik wil mijn nieuws op mijn manier. Voor mij relevant. Geen massabericht. We zoeken geen nieuws meer, maar laten het nieuws naar ons komen. Kiezen onze eigen content onder eigen voorwaarden. Maar ook: wat is nieuws volgens onze vrienden? Is dat nieuws het persbericht?

Iedereen ambassadeur
Wat is het nut van het persbericht als iedereen binnen de onderneming online is en op Social Media het verhaal van jouw onderneming vertelt? Waarom pakken we niet de kracht van onze ambassadeurs - intern en extern - en laten ze de verhalen vertellen die verder gaan dan productspecificaties? Introduceren en lanceren van nieuwe producten? Via video. Via Social Media. Via een app. Via een campagne. Met een website. Of deel het product onder je influencers en laat ze er zelf mee aan de slag gaan om voor user-generated content te zorgen.

Spelen met het merk
Buzz, hype en aandacht... Dat doen we zelf wel. Toch? Ondernemingen hebben alles in zich (en om zich) om zelf nieuws te maken. En de tools liggen binnen handbereik. Iedereen is een reporter/journalist, dankzij mobiel. Maak iedereen binnen je onderneming een online- én mobiele ambassadeur, laat ze spelen met het merk en laat ze verhalen delen over de onderneming. De klanten doen dit namelijk zelf ook al via mobiel en Social Media, dus het verhaal wordt al verteld. Elke dag weer. Als onderneming pak je alleen de kans om het zelf ook te gaan doen.

Volwassen gamification
Het persbericht is daarbij vergeleken een druppel op een gloeiende plaat. Geschreven in een taal, een middel en een technologie die mensen zelf niet meer gebruiken. En boven alles... eigenlijk een beetje saai. Laat de mensen spelen. Gamification is volwassen aan het worden. Waarom saaie informatie in een persbericht aanbieden als het spelenderwijs veel leuker kan? Spelen met je merk binnen Social, op de mobiel, binnen Augmented Reality voor mijn part. Laat het spel ook weer het verhaal vertellen over de onderneming. Haal het nieuws met je verhaal. Met de lol van de klant. Free publicity op de nieuwe manier? Met een verhaal?

Dood van de persberichtenboer
Zo over alle ontwikkelingen kijkend – Social Media van iedereen binnen de onderneming, storytelling als de nieuwe manier om aandacht te krijgen en het speelsgewijs aanbieden van informatie zoals getoond door gamification – zou ik me in 2012 aardig gaan herpositioneren als persberichtenboer.

1 reacties:

Op 6 december 2011 om 18:31 , Blogger DVD's are history | Mark Appel zei...

Leuke blog, eens met de dingen die je zegt. Vandaag ook post met oa storytelling geschreven ;-)

 

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage